07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

اگرچه شواهد زیادی وجود دارد که سیگار کشیدن برای سلامتی افراد مضر است، بسیاری از افراد سیگاری ادعا می کنند که این ماده به از بین بردن استرس و بهبود تمرکز آن ها کمک می کند.

 

تحقیقات در مورد استعمال دخانیات و استرس نشان داده است که سیگار کشیدن در واقع در طولانی مدت اضطراب و تنش را افزایش می دهد. نیکوتین احساس آرامش فوری ایجاد می کند، بنابراین افراد سیگاری معتقدند که این امر باعث کاهش استرس و اضطراب آنها می شود. اما این احساس آرامش موقتی است و به زودی علائم ترک و ولع مصرف جایگزین می شود.

کشیدن سیگار باعث کاهش علائم ترک نیکوتین می شود، که شبیه علائم اضطراب است، اما اضطراب را کاهش نمی دهد و دلایل اصلی آن از بین نمی رود.

همچنین، سیگار کشیدن با بسیاری از شرایط بهداشت روان ارتباط نزدیکی دارد. افراد مبتلا به افسردگی دو برابر بیشتر از افراد دیگر سیگار می کشند. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی سه برابر بیشتر سیگار می کشند.

همچنین برخی شواهد نشان می دهد که سیگار کشیدن مستقیماً سلول های مغزی را از بین می برد. محققان در انستیتوی ملی تحقیقات بهداشتی و درمانی فرانسه، به جوندگان نیکوتین دادند و دریافتند، جوندگانی که دوزهای متوسط ​​و بالایی مصرف می کردند، در مقایسه با گروه کنترل غیر نیکوتین، میزان قابل توجهی بالاتر مرگ سلولهای مغزی را تجربه کردند.

 

سیگار کشیدن

 

سرانجام، اثرات دود سیگار نیز وجود دارد. اگر کسی در معرض سیگار کشیدن غیر مستقیم یکی از اعضای خانواده قرار گیرد، نه تنها خطر سرطان افزایش می یابد، بلکه عملکرد شناختی نیز می تواند کاهش یابد. کودکانی که بشدت در معرض استعمال دخانیات به صورت غیر مستقیم قرار می گیرند از نمره های مهارت خواندن ریاضیات آن ها کاسته می شود.

برای اینکه به نفع مغز خود و عزیزانتان عمل کنید، به جای سیگار کشیدن در ساعات استراحت، می توانید عادت های دیگری مانند حرکات کششی را اتخاذ کنید. زیرا با انجام این حرکات، مغز به صورت خودکار آن ها را تولید و ترشح می کند.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

brainworldmagazine.com

به این مقاله امتیاز دهید