07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کنترل سطح قند خون توانایی تفکر واضح، یادگیری و یادآوری در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را که دارای اضافه وزن هستند، بهبود بخشیده است. اما کاهش وزن، به ویژه برای افراد چاق و افزایش فعالیت بدنی نتایج متفاوتی را به همراه داشت.

 

اوون کارمایکل، مدیر تصویربرداری پزشکی در مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون اظهار داشت: “کنترل دقیق قند خون برای جلوگیری از اثرات بد مغزی در اثر دیابت، مهم است.”

“فکر نکنید که می توانید به راحتی به خود اجازه دهید تا به محدوده چاقی برسید، مقداری از وزن خود را کم کرده و آن گاه مکانیسم های عصبی نیز بهتر کار خود را انجام می دهند. ممکن است. ”

مقاله جدید نزدیک به 1100 شرکت کننده را در مطالعه Look AHEAD (اقدام برای سلامت در دیابت) مورد بررسی قرار داد. هر سال یک گروه از شرکت کنندگان به سه جلسه دعوت می شدند که روی رژیم غذایی، فعالیت بدنی و حمایت اجتماعی تمرکز داشتند. گروه دیگر رژیم و فعالیت بدنی خود را از طریق برنامه ای که به آنها کمک می کند بیش از 7 درصد از وزن بدن خود را در یک سال کاهش دهند و این کاهش وزن را حفظ کنند، تغییر دادند.

تستهای شناختی – آزمونهای تفکر، یادگیری و یادآوری – بین 8 تا 13 سال پس از شروع مطالعه به شرکت کنندگان داده می شد.

این تیم تحقیقاتی گزارش کردند که افراد با پیشرفت بیشتر در سطح قند خون، فعالیت بدنی و کاهش وزن نمرات آزمون شناختی بهتری دارند. این فرضیه تا حدی درست ثابت شد. کاهش سطح قند خون باعث بهبود نمرات آزمایش می شود. اما کاهش وزن و ورزش بیشتر همیشه باعث بالا رفتن نمرات آزمون شناختی نمی شود.

 

 

“هر پیشرفتی حتی میزان کم آن در کنترل قند خون با عملکرد شناختی بهتری همراه بود.”

“کاهش قند خون از محدوده دیابت به پیش دیابت، به اندازه کاهش از سطح پیش دیابت به محدوده سالم کمک کرد.”

“کاهش وزن، بیشتر به دو مهارت بهتر یا بدتر بستگی دارد. افرادی که وزن کمتری داشتند، مهارتهای عملکرد اجرایی خود را بهبود بخشیدند: حافظه کوتاه مدت، برنامه ریزی، توجه و توانایی جابجایی بین کارها.

“نتایج برای افرادی که در ابتدای مطالعه چاقی داشتند، بدتر بود. افرادی که دیابت دارند و اجازه می دهند بیش از حد چاق شوند، ممکن است برای مدت طولانی در نقطه بدون بازگشت از نظر بهبود عملکرد شناختی، قرار بگیرند.”

این مطالعه نشان می دهد که افزایش فعالیت بدنی همچنین مزایای بیشتری برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند در مقایسه با افرادی که چاقی دارند، ایجاد کرده است.

یافتن راهی برای جبران تأثیرات دیابت نوع 2 بر سلامتی، امری حیاتی است. بیش از 25 درصد بزرگسالان 65 ساله یا بالاتر در ایالات متحده، به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

 

این بیماری خطر ابتلا به اختلال شناختی و زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر را دو چندان می کند و نیازها و هزینه های مراقبت های بهداشتی را بسیار افزایش می دهد.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Owen T Carmichael et al, Long-term change in physiological markers and cognitive performance in type 2 diabetes: the Look AHEAD Study, The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2020

به این مقاله امتیاز دهید