07136476172 - 09172030360 [email protected]

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که می تواند برای کمک به مدیریت اختلال دوقطبی استفاده شود. روش‌های مختلفی برای درمان اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی وجود دارد. اختلال دوقطبی نوعی از اختلالات خلقی است که تمامی ابعاد زندگی فرد را درگیر می‌کند. افزایش غیر معمول سطح انرژی، کاهش توجه و پرش افکار، افزایش میل جنسی، خودبزرگ بینی و تغییرات بارز رفتاری؛ کیفیت زندگی فرد را دستخوش تغییرات زیادی می‌کند.

شیوه درمانی، در هر شخص متناسب با شرایط کاملا متفاوت می‌باشد. هر چه سریعتر برای درمان اختلال دوقطبی اقدام کنید به همان اندازه سیکل درمانی کوتاه‌تر می‌شود و راحت‌تر به نتیجه می‌رسید. دارو درمانی به تنهایی برای رفع اختلال دوقطبی کافی نیست. مؤثرترین درمان، تلفیق دارودرمانی با روان درمانی همزمان با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و کمک گرفتن از اطرافیان و حمایت آنهاست به خصوص در شرایطی که علائم اختلال دو قطبی بسیار شدید باشند. در این مقاله تمامی روش‌های درمانی برای اختلال دو قطبی معرفی شده است.

روان درمانی ممکن است شامل تعامل یک به یک با یک درمانگر باشد. همچنین ممکن است شامل جلسات گروهی باشد که شامل درمانگر و افراد دیگری با مشکلات مشابه است.

اگرچه رویکردهای زیادی وجود دارد، اما همه آنها شامل کمک به افراد برای مدیریت افکار، ادراکات و رفتارشان است. روان درمانی همچنین منبعی برای یافتن راه های سالم برای مقابله با مشکلات است.

دو قطبی

چگونه درمان شناختی رفتاری در درمان قرار می گیرد؟

معمولاً درمان اصلی اختلال دوقطبی ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی است. درمان شناختی رفتاری یکی از رایج ترین انواع روان درمانی است.

درمان شناختی رفتاری برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شود:

  • پرداختن به علائم افسردگی که به عنوان بخشی از دوره ها یا دوره های افسردگی رخ می دهد
  • پرداختن به احساس گناه یا سایر افکار و باورهای منفی در مورد دوره های شیدایی
  • رسیدگی و پرداختن به احساسات از دست دادن دوستان یا روابط

این می تواند پریشانی کلی را کاهش دهد و دوره های شیدایی یا افسردگی را کاهش دهد. همچنین می تواند از خلق و خوی، عواطف، احساسات فیزیکی و شاخص های رایج یک دوره مانیک آگاهی ایجاد کند.

این آگاهی می تواند به شما در برنامه ریزی مناسب برای دوره های شیدایی کمک کند:

  • تعیین قرار ملاقات با روانپزشک
  • درگیر شدن در رفتارهایی که تسکین را تسهیل می کند، مانند خواب مناسب و مراقبت از خود

ایجاد برنامه های عملی برای کاهش خطرات مرتبط با اختلال دوقطبی، مانند دادن پول و کارت اعتباری به یک دوست مورد اعتماد در صورت داشتن سابقه رفتارهای خرج کردن

درمان افسردگی شیدایییا اختلال دوقطبی را از کجا شروع کنم ؟

اولین قدم برای درمان دوقطبی تشخیص صحیح و درست بیماری می‌باشد؛ چرا که روش درمان اختلال دو قطبی متناسب با نوع اختلال دو قطبی متفاوت است. ممکن است شما مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک، اختلال دو قطبی نوع دو یا اختلال سیکلوتایمیک باشید. داشتن سوء سابقه و یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل از جمله مواردی است که در بیش از پنجاه درصد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی دیده می‌شود. در این صورت باید حتما هم زمان با درمان اختلال دوقطبی برای ترک اعتیاد خود نیز اقدام نمایید چرا که ترک اعتیاد به مواد مخدر در سیکل درمانی شما بسیار موثر است.

CBT را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد، از جمله:

  • مدیریت علائم شرایط سلامت روان
  • جلوگیری از رفتارهایی که می تواند منجر به آن علائم شود
  • یادگیری تکنیک های مقابله ای موثر برای کمک به کنترل احساسات و استرس
  • به عنوان یک درمان جایگزین عمل می کند تا زمانی که یک رژیم خوب از داروها کشف شود

درمان شناختی رفتاری چگونه کار می کند؟

هدف اصلی CBT این است که به شما روش‌هایی را بیاموزد که به افکار متفاوت برخورد کنید. بنابراین وقتی آن افکار آمدند، مجبور نباشید آنها را تحویل بگیرید یا به خودتان اجازه دهید افکار منفی خود را باور کنید.

درمان شناختی رفتاری برای شناسایی افکاری کار می کند که به پریشانی عاطفی شما منجر میشود. این افکار شما را تحت تأثیر قرار می دهد تا به شیوه های منفی رفتار کنید.

به عنوان مثال، این باور که دیگران درباره شما قضاوت می کنند، به اضطراب اجتماعی منجر میشود.  و می تواند شما را به دوری از دیگران سوق دهد. بنابراین فرصت های ایجاد روابط اجتماعی و توسعه منابع مفید حمایت اجتماعی را از دست می دهد.

هنگامی که یاد گرفتید این افکار را شناسایی کنید، می توانید یاد بگیرید که با ایجاد توضیحات جایگزین و جستجوی شواهد برای آنها، آنها را به چالش بکشید. سپس این رویکردها منجر به افکار واقعی‌تر یا متعادل‌تر، پریشانی عاطفی کمتر و رفتارهایی می‌شود که با شرایط شما مناسب‌تر است.

نگاه عینی تر به افکار می تواند تجربه احساسات منفی دشوار را تسکین دهد. زیرا نشان داده می شود که افکار و احساسات به هم مرتبط هستند. و بر یکدیگر تأثیر می گذارند.

درمان به طور کلی کوتاه مدت است و به طور مستقیم بر حذف یا مدیریت مشکلات خاص متمرکز است. این شامل کمک های شما و درمانگر است.

در طول یک جلسه CBT، شما و درمانگر با هم کار خواهید کرد تا:

  1. مشکل را مشخص کنید

این می تواند علائم بیماری روانی، استرس شغلی یا رابطه، یا هر چیز دیگری باشد که شما را آزار می دهد.

  1. افکار، رفتارها و احساسات مرتبط با این مشکلات را بررسی کنید

هنگامی که مشکلات شناسایی شدند، با درمانگر کار خواهید کرد تا نحوه واکنش شما به افکار پیرامون این مشکلات را بررسی کنید تا بر احساسات و اعمال شما تأثیر بگذارد.

  1. افکار، رفتارها و احساسات منفی یا نادرست را تشخیص دهید

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید چیزی را که مشکل را بدتر می‌کند درک کنید یا با آن مقابله کنید. این می تواند شامل تفکر منفی در مورد خود یا تمرکز بر جنبه های منفی یک موقعیت یا رویداد باشد.

  1. واکنش خود را تغییر دهید

در طول یک جلسه، شما و درمانگر با هم کار می‌کنید تا افکار عینی‌تر، واقعی‌تر یا متعادل‌تر را جایگزین کنید. این می تواند شامل تلاش برای مشاهده عینی تر موقعیت باشد که می تواند تفکر مثبت ایجاد کند. یا حداقل مهارت های مقابله ای شما را در موقعیت های چالش برانگیز تقویت کند.

چه کسانی می توانند از درمان شناختی رفتاری سود ببرند؟

درمان شناختی رفتاری می تواند تقریباً برای همه در موقعیت های مختلف مؤثر باشد. روان درمانی را می توان در بسیاری از محیط ها از جمله بیمارستان ها و مطب های خصوصی مشاهده کرد. CBT یکی از رایج ترین انواع درمان است. بسیاری از کارفرمایان از طریق برنامه های کمک به کارکنان خود روان درمانی را ارائه می دهند.

عوارض جانبی درمان شناختی رفتاری چه هستند؟

هیچ عارضه فیزیکی مستقیمی برای روان درمانی وجود ندارد. با این حال، اگر تصمیم دارید که CBT را امتحان کنید، باید آماده صحبت آشکار با یک درمانگر یا حتی گروهی از افراد باشید. ممکن است برخی افراد این موضوع را ناراحت کننده بدانند.

بردن

CBT یک درمان محبوب است که می تواند برای طیف گسترده ای از مسائل از جمله مدیریت اختلال دوقطبی استفاده شود.

درمان با CBT بر شناسایی مشکلات و واکنش شما به آنها متمرکز است. سپس به شما کمک می کند تا این واکنش ها را با افکار عینی تر و متعادل تر جایگزین کنید. این می تواند خودآگاهی ایجاد کند و مهارت های مقابله ای را تقویت کند.

منابع

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

اختلالات عاطفی: افسردگی و اختلال دوقطبی(افسرگی-شیدایی)

آیا من اختلال دوقطبی دارم؟ تست دوقطبی