07136476172 - 09172030360 [email protected]

حدود 3 سال از زمانی که قرنطینه شدن و تعطیلی مشاغل به دلیل همه گیری کووید-19 عادی شده است، می گذرد. صحبت از بازگشایی تدریجی در برخی مناطق وجود دارد. اما هنوز ممکن است بیش از یک سال از بازگشت زندگی به حالت عادی فاصله داشته باشیم.

همانطور که “خستگی قرنطینه” ریشه می گیرد، کارشناسان می گویند ارزش دارد که بررسی کنید تا با این عدم اطمینان به روشی سالم کنار بیایید.

بسیاری از مردم توصیف می‌کنند که در پایان روز واقعاً خسته هستند.

این امر به دلایل بسیاری است. یکی از آنها این است که همه ما در زندگی خود تغییرات و غیرقابل پیش بینی زیادی را تجربه می کنیم. “بسیاری از مردم احساس اضطراب می کنند، به خصوص اگر مشکلات مالی داشته باشند. که بسیاری از مردم  مشکلات مالی را دارند. نیازهای اضافی انجام وظایف روزانه، زمانی که والدین به طور ناگهانی قرار است در خانه کار کنند و همزمان آموزش برای فرزندان خود فراهم کنند، برای بسیاری از مردم برنامه طاقت‌فرسایی ایجاد می‌کند.

مردم چگونه تحمل می کنند؟

اگرچه برخی از اشتراکات در نحوه واکنش مردم به بیماری همه گیر وجود دارد، پاسخ های فردی می تواند متفاوت باشد.

موقعیت‌هایی وجود دارد که در کل مشابه هستند. و پاسخ‌ها به تجربیات زندگی منحصربه‌فرد هر فرد بستگی دارد.

به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که از خانه با رایانه کار می کنند، خستگی و فشار چشم را گزارش می کنند. حتی افرادی که خود را برون گرا معرفی نمی کنند، گزارش می دهند که فرصت حضور فیزیکی با دوستان، خانواده و همکاران را از دست می دهند.

در حالی که تماس‌های تلفنی و چت‌های ویدیویی یک خروجی اجتماعی بسیار مورد نیاز را فراهم می‌کنند، این تعاملات به ظاهر متناقض جای خالی بسیاری از افراد را به طور کامل پر نمی‌کند.

بعضی می‌گویند تعامل انسانی، حضور فیزیکی و در آغوش گرفتن را از دست داده‌اند. “این افراد اظهار کرده اند که ارتباط آنلاین با دوستان با ارتباط حضوری یکسان نیست.

جسی وارنر کوهن، دکترا، MPH، روانشناس ارشد نورثول هلث در لیک سوکس، نیویورک، می افزاید که این بیماری همه گیر باعث می شود افراد نتوانند به سطح مطلوب فعالیت های  خود برسند. وارنر-کوهن به قانون یرکس-دادسون اشاره کرد که افراد برای اینکه بیشترین کارایی را داشته باشند به سطح خاصی از تعامل نیاز دارند. تعامل و هیجان کم منجر به کاهش انگیزه می‌شود. در حالی که تعامل بیش از حدهم  می‌تواند باعث عدم تمرکز شود.

“تعامل بیش از حد ناشی از هجوم مداوم اطلاعات و عدم اطمینان در مورد اینکه چه چیزی از این اطلاعات حاصل می شود وجود دارد، و این خسته کننده است. ” همچنین خستگی همراه با فقدان تعامل و هیجان هم وجود دارد. نداشتن تغییر در محیط کار فرایند سختی است. افراد در قرنطینه هم در حالت غیر هیجانی  و هم هیجان منفی هستند. و هر دو مي توانند تاثيرات منفي بر خلق و خوي داشته باشند.

کمک به خود

با مختل شدن روال‌های آرامش‌بخش زندگی روزمره، اکثر متخصصان پیشنهاد می‌کنند که روال‌های جدیدی ایجاد کنید.

آمادگی جسمانی چیزی است که با تعطیلی سالن‌های ورزشی و حضور مردم در خانه ممکن است از بین برود.

«بسیاری از مردم ورزش نمی‌کنند. بنابراین بسیار آسان است که به سبک زندگی بی‌تحرک روی بیاورند. که می‌تواند به خوب نخوابیدن در شب کمک کند، که به خستگی در طول روز منجر میشود.

برای مبارزه با این مورد پیشنهاد میشود که به نوعی روال یا برنامه زمان‌بندی پایبند باشید. حتی اگر به اندازه هنجار قبل از همه‌گیری سفت و سخت نباشد.

در این دوره جدید از چت های ویدیویی، کلاس های تمرین مجازی به طور گسترده ای در دسترس هستند. با شروع آب و هوای بهاری، زمان خوبی برای لذت بردن مسئولانه از آفتاب است.

«همچنین مهم است که از مقابله ناسالم خودداری کنیم. «میزان خرید الکل از زمان شیوع COVID-19 به طور چشمگیری افزایش یافته است. ممکن است مردم به کافه‌ها یا رستوران‌ها بیرون نروند. اما نگرانی قابل توجهی وجود دارد که برخی افراد در این مدت به الکل یا مواد مخدر دیگر به عنوان وسیله‌ای برای مدیریت خلق و خوی خود روی می‌آورند.»

همچنین بر اهمیت یافتن زمان برای خود تأکید می شود. انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند. اما بسیاری از مردم خود را در خانواده هایی یافته اند که بیش از حد معمول احساس شلوغی می کنند.

 تنهایی هم همیشه بد نیست

“این واقعا مهم است که مدتی را در تنهایی نگه دارید. این امر از فردی به فرد دیگر در میزان نیاز ما متفاوت است. اما همه ما به تنهایی برای رفع فشار نیاز داریم. حتی اگر در دوران قرنطینه کرونا باشیم.

در حالی که ممکن است یک بیماری همه گیر جهانی فوراً افکار سپاسگزاری را برانگیزد.  اما تمرکز حواس تکنیک مفیدی در این دوران برای تلاش برای تسلط بر امور است.

به یاد داشته باشید که انسانها انعطاف پذیر هستند. و ما توانایی گذر از روزهای سخت را داریم. دستورالعمل‌های همه‌گیری و فاصله‌گذاری اجتماعی فرصت‌های جدیدی را برای ما فراهم می‌کند تا خلاق باشیم. متفاوت کار کنیم و به‌عنوان خانواده، دوستان، همکاران و جامعه گرد هم آییم.»

کمک به دیگران

بسیاری از مردم، به ویژه آنهایی که فرزندی در خانه ندارند یا از قبل عادت به کار در خانه دارند، زندگی خود را به طور قابل توجهی مختل ندیده اند.

در حالی که افراد ممکن است به اندازه کافی با آن کنار بیایند، آنها احتمالاً دوستان یا عزیزانی دارند که آنقدرها در این شرایط خوب نیستند.

ممکن است دور هم جمع شدن با دوستان یا در آغوش گرفتن یکی از اعضای خانواده زیاد ممکن نباشد، اما فناوری بررسی با دوستان و عزیزان را نسبتاً ساده می کند.

 ارتباط پنج

«ایده «ارتباط پنج» ایده خوبی است. اگر سعی کنید هر روز با حداقل پنج نفر ارتباط برقرار کنید، می تواند برای شما و آنها حمایت کند.

ما می دانیم که مهربانی و نیکوکاری با دیگران روحیه ما را تقویت می کند. بنابراین ارتباط و حضور شاد برای دیگران – شاید با انجام یک بازی آنلاین با آنها یا فقط ارتباط از طریق تلفن یا کنفرانس ویدیویی – یک ایده عالی باشد.

ایده‌هایی برای بازی کودکان در داخل خانه در دوران قرنطینه

نوزادان ۰ تا ۹ ماه

دالی موشه!

تنها چیزی که برای این بازی نیاز دارید دستهای‌تان و یک صدای آرام و مهربان است. روبروی نوزاد خود بنشنید، دستهای‌تان (یا یک تکه پارچه) را بلند کنید و روی صورت خود را بپوشانید، بعد دستهای‌تان را کنار ببرید و بگویید «دالی موشه!» کوچولوی شما با دیدن اینکه شما ناپدید می‌شوید و دوباره پدیدار می‌شوید، لذت خواهد برد. و کمی که بزرگتر بشود، او هم با شما همین بازی را خواهد کرد.

 

نگاه کن و بگو

به چیزهای مختلف در خانه اشاره کنید و اسم‌شان را بگویید و درموردشان توضیح بدهید، به عنوان مثال «این گربه رو می‌بینی؟ این یک گربه نارنجی هست».  این کار هم به ایجاد مهارت‌های زبانی فرزندتان کمک می‌کند و هم ارتباط و پیوند بین‌تان‌ تقویت می‌شود.

 

گروه موسیقی خانوادگی

با نوزاد خود آواز بخوانید و از وسایل دوروبرتان در منزل به‌عنوان ابزار موسیقی استفاده کنید. مثلاً چندین دکمه یا مهره داخل یک بطری خالی بریزید، در آن را محکم ببندید و تکان دهید. موسیقی به رشد حسی نوزاد کمک می‌کند و نگه داشتن بطری برای مهارت‌های حرکتی او عالی است. خلاق بودن و البته سرگرم کردن نوزاد از هر چیزی مهمتر است.

بازی بدن

اعضای بدن نوزاد را نام ببرید و به آنها اشاره کنید تا نوزاد اسم آنها را یاد بگیرد. «دماغت کجاست؟ آها، اینجاست.» می‌توانید به همان عضو در صورت خود نیز اشاره کرده و به او کمک کنید تا بین این دو ارتباط برقرار کند. «دماغ مامان کجاست؟ آها، اینجاست.»

 

کودکان نوپا ۱ تا ۲ سال

ماشین‌بازی با جعبه یا کارتن

یک جعبه یا کارتن خالی پیدا کنید و کودک را داخل آن بگذارید و برای ایمنی و راحتی دورش را با بالش یا پتو پر کنید. سپس جعبه را هل بدهید و صدای راه رفتن ماشین از خود دربیاورید. با این کار از این که دور خانه چرخانده می‌شود لذت می‌برد (و شما هم کمی ورزش کرده‌اید). اگر فضایتان محدود است، می‌توانید با حرکت دادن جعبه از این طرف به آن طرف و سرو صدا درآوردن با همدیگر، این بازی را اجرا کنید.

 

کنسرت با قابلمه

کاسه‌ها، قابلمه‌ها، تابه‌های نشکن را برعکس روی زمین بگذارید و یک ست طبل (درام) درست وسط آشپزخانه‌تان درست کنید.  به جای چوبک طبل، می‌توانید از دو قاشقک چوبی استفاده کنید. ستاره راک کوچولوی شما با امتحان کردن و کشف صداهای مختلفی که ایجاد می‌کند، حسابی سرگرم خواهد شد. این بازی همچنین برای کمک به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف کودک عالی است.

 

نقاشی آزاد

به نوزاد خود مداد شمعی و کاغذ بدهید و بگذارید هر چه دوست دارد بکشد. این کار به او اجازه می‌دهد تا خلاقیت خود را پرورش دهد و از بازی خلاقانه و مستقل لذت ببرد. وقتی نقاشی تمام شد، درمورد رنگهای مختلفی که استفاده کرده، با او صحبت کنید.

 

توپ بازی

یک توپ نرم بردارید و به سمت کودک نوپای خود آن را قِل بدهید تا او هم یاد بگیرد که توپ را به سمت شما قِل بدهد. این بازی برای ایجاد اطمینان در کودک عالی است و به او می آموزد که شما به کارهای او عکس‌العمل نشان می‌دهید. برای اینکه بازی را جذاب‌تر کنید، می‌توانید یک توپ دیگر هم اضافه کنید و ببینید که کودک کدام توپ را انتخاب می‌کند.

کودکان پیش دبستانی ۳ تا ۴ سال

لباس بالماسکه و نمایش

با استفاده از تکه پارچه‌ها و لباس‌های مختلف، برای کوچولوی خود لباس بالماسکه درست کنید و با هم یک نمایش طبق خواسته او اجرا کنید. مطمئن باشید که ماجراجویی‌های جالبی در انتظارتان است خصوصا در دوران قرنطینه.

گرگم به هوا!

می‌توانید دور تا دور خانه با هم گرگم به هوا بازی کنید. اگر کودک شما خیلی پر انرژی است، این بازی کمک زیادی به تخلیه انرژی او می‌کند. البته ممکن است بعد بازی، خودتان هم مجبور شوید با او چرتی بزنید.

اسم صدا رو بگو

صدای حیوانات مختلف را دربیاورید و بگذارید کودک‌تان حدس بزند شما ادای چه حیوانی را درمی‌آورید. او را تشویق کنید که نوبتی این بازی را انجام بدهید و بگذارید او هم صداهایی دربیاورد تا شما حدس بزنید. این بازی همچنین فرصت عالی برای آموزش بیشتر درباره حیواناتی است که هر کدام از شما انتخاب می‌کنید.

چالش کودکان نوپا

کودکان نوپا همانطور که از لحاظ جسمانی رشد می‌کنند و هماهنگ‌تر می‌شوند دوست دارند به آنها کارهای چالش‌انگیز بدهید. مثلاً از کودک خود بخواهید «می‌توانی بازویت را بلند کنی؟ می توانی با دستت، نوک انگشتان پایت را بگیری؟» بدین ترتیب با نام بردن اعضای بدنش، به او کمک می‌کنید که هم اسامی اعضای بدن را یاد بگیرد و هم بفهمد که چه کارهایی می‌تواند انجام بدهد.

کودکان ۵ تا ۸ سال

مسابقه پرش از مانع

در دوره قرنطینه با استفاده از مبلمان، وسایل منزل، کوسن و اسباب‌بازی‌ها، هر چیزی که نرم و ایمن باشد، یک مانع درست کنید. به او نشان دهید چطور از روی آن عبور کند و بگذارید تا جایی که می‌تواند سریع از روی آنها رد شود. به او زمان بدهید، و بگذارید هر بار رکورد تازه‌ای بزند.

 

آب‌بازی

چند اسباب‌بازی که بتوان با خیال راحت در آب انداخت انتخاب کنید، یک سطل را پر از آب کنید و بازی را شروع کنید. او را تشویق کنید که اسباب‌بازی‌هایش را در آب غوطه‌ور کند، با آنها آب بازی کند و با یک دستمال نرم آنها را بشوید.

 

داستان‌پردازی ساختگی

اجازه بدهید او پیش‌قدم شود و یک داستان غیرواقعی بسازد. به صحبت‌هایش توجه کنید و از او سوالاتی درباره داستانی که تعریف می‌کند بپرسید.

با هم آشپزی کنید

در دوران قرنطینه از فرزند خود کمک بگیرید تا با هم یک میان‌وعده برای خانواده درست کنید. او را به چالش بگیرید تا با استفاده از سبزیجات و مواد اولیه رنگی، یک میان‌وعده رنگارنگ و سالم درست کند و بشقاب را هم خودش تزئین کند. کودک شما به چیز خوشمزه‌ای که خلق کرده، افتخار خواهد کرد.

واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری)

کرونا و اشتراک گذاری عکس در فضای مجازی!

کروناسومنیا: مشکلات خواب ناشی استرس مرتبط با کرونا (قسمت اول)