07136476172 - 09172030360 [email protected]

حرکت تند و تیز هیپنیک یا تکان های پیپنیک انقباضات ناگهانی و غیرارادی عضلات است که ممکن است هنگام خوابیدن تجربه کنید. حرکت تند و تیز هیپنیک نوعی میوکلونوس است که از دسته حرکات سریع و غیرارادی عضلات است.  سکسکه نوع دیگری از میوکلونوس است.  Hypnicمخفف کلمه  hypnagogic  است. واژه ای که گذار بین بیداری به خواب را توصیف می کند، زمانی که این تکان ها رخ می دهد.

تکان های هیپنیک چه احساسی دارند؟

حرکت های تند و هیپنیک ظاهراً هنگام خواب به طور تصادفی اتفاق می افتند. معمولاً فقط بر یک طرف بدن مانند بازوی چپ و پای چپ تأثیر می گذارد.  ممکن است قبل از اینکه بدن شما دوباره آرام شود، یک حرکت تکان دهنده یا چند پی در پی را تجربه کنید.

علاوه بر حرکت پرشی، معمولاً احساسات یا تصاویر ذهنی دیگری را همراه با یک حرکت تند و تیز مانند خواب یا توهم تجربه می کنید.  مردم اغلب احساس می کنند در حال سقوط هستند.  چراغ های چشمک زن را می بینند که چشم ها را کور می کنند. یا صدای ضربات، صدای ترک خوردن یا صدای تند و تیز را می شنوند. در بیشتر موارد، تکان های خواب آور بدون درد هستند. اگرچه برخی افراد احساس سوزن سوزن شدن یا احساس درد می کنند.

پرش ها یا تکان های هیپنیک می توانند در زمان های مختلف احساس متفاوتی داشته باشند. گاهی اوقات آنقدر قوی هستند که می توانند فرد را بیدار کرده و روند خوابیدن را مختل کنند. در مواقع دیگر، آنها آنقدر خفیف هستند که فرد مبتلا اصلاً متوجه آنها نمی شود. اگرچه شریک خواب آنها ممکن است.

پرش های هیپنیک در هر سنی رخ می دهد، اما در بزرگسالان شایع تر است. تا حدی، این ممکن است به این دلیل باشد که برخی از علل بالقوه آنها مانند مصرف کافئین و افزایش سطح استرس نیز در بزرگسالی شایع تر هستند.

چه چیزی باعث تکان های هیپنیک می شود؟

محققان به طور دقیق نمی دانند که چه چیزی باعث ایجاد تشنج های هیپنیک می شود. اما آنها چند نظریه دارند. تکان های غیرطبیعیدر همان قسمت از مغز شما شروع می شود که واکنش وحشت شما را کنترل می کند. هنگامی که به خواب می روید، محققان گمان می کنند که گاهی اوقات بین اعصاب در ساقه مغز شبکیه یک اشتباه ایجاد می شود.  و واکنشی را ایجاد می کند که منجر به یک حرکت تند خواب می شود.

به عنوان مثال، ممکن است وقتی عضلات شما کاملاً شل می شوند، مغز شما به اشتباه تصور می کند که واقعاً در حال سقوط هستید. و با تکان دادن ماهیچه ها واکنش نشان می دهد. این احتمال نیز وجود دارد که تکان های هیپنیک یک واکنش فیزیکی به تصاویر در خواب باشد که آنها را همراهی می کند.

برخی عوامل خطر ممکن است احتمال ابتلا به یک حرکت تند خواب را افزایش دهند. از جمله این  عوامل مصرف زیاد کافئین و محرک، ورزش شدید قبل از خواب، استرس احساسی و محرومیت از خواب است.

مصرف زیاد کافئین یا نیکوتین

محرک هایی مانند کافئین و نیکوتین مغز شما را بیدار می کند. این مواد همچنین می توانند چندین ساعت در بدن شما بمانند و خواب را مختل کنند. در یک مطالعه، افرادی که شش ساعت قبل از خواب نوشیدن قهوه را متوقف کردند، هنوز در خوابیدن مشکل داشتند. مصرف زیاد کافئین یا نیکوتین، یا مصرف این مواد بسیار نزدیک به زمان خواب، ممکن است منجر به تکان شود.

تمرینات شدید در شب

به طور کلی، ورزش تقریباً در مورد خواب ایده خوبی است. ورزش منظم برای بهبود کیفیت خواب ثابت شده است. با این حال، مهم است که بدانید ورزش یک فعالیت انرژی زا است که به شما احساس هوشیاری بیشتری می دهد و نه خستگی. به همین دلیل، ورزش شدید در اواخر شب ممکن است منجر به حرکت پرش های هیپنیک در خواب شود.

محرومیت از خواب

مشکل در خواب و عدم خواب منظم به طور کلی، چه به دلیل بی خوابی مزمن و چه خواب ضعیف، هر دو می تواند منجر به کم خوابی شود. سایر مشکلات مانند خلق و خوی ضعیف و تمرکز ، محرومیت از خواب ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

استرس و اضطراب

هم استرس روزمره و هم اختلالات اضطرابی تشخیص داده شده می تواند به بی خوابی کمک کند. این مورد منجر به نوعی کم خوابی می شود که خطر ابتلا به تکان های هیپنیک را افزایش می دهد.  وقتی استرس دارید یا مضطرب هستید، سطح کورتیزول شما در طول خواب بالا می ماند، که باعث می شود خواب شما آرامش کمتری داشته باشد. افکار مضطرب همچنین می توانند شما را در شب بیدار نگه دارند، خوابیدن را برای شما سخت می کند. و گذر بین بیداری و خواب را مختل می کند و به طور بالقوه باعث ایجاد تکان های هیپنیک می شود.

برخی از افرادی که مرتباً دچار تکان های هیپنیک می شوند، ممکن است حتی در مورد خود خواب نیز دچار اضطراب شوند. این امر فقط احتمال آنها را برای کمبود خواب و تکان های هیپنیک تندتر افزایش می دهد.

آیا تکان های هیپنیک خطرناک هستند؟

تکان های هیپنیک می توانند نگران کننده باشند، اما خطرناک نیستند. در حقیقت، آنها بخشی عادی از خوابیدن محسوب می شوند. بیش از 70 درصد مردم با تکان های هیپنیک مواجه می شوند.

تکان های هیپنیک می توانند آزاردهنده باشند و خواب شما یا همسرتان را مختل کنند.  اما این معمولاً بدترین کاری است که می توانند انجام دهند. در حالی که ممکن است یک حرکت تند و شدید به یک جراحت جزئی منجر شود، اما این امر معمول نیست.

چه زمانی در مورد تکان های هیپنیک به پزشک مراجعه کنید

تکان های هیپنیک متفاوت از حرکات دیگری است که می تواند در زمان بیداری یا خواب رخ دهد. حرکت های تند و تیز حین گذر از بیداری به خواب رخ می دهند. این حرکات سریع اتفاق می افتند و عموماً بی ضرر تلقی می شوند.

اگر در طول روز ، انقباضات مداوم و مداوم در عضلات خود تجربه می کنید که به سایر قسمت های بدن شما سرایت می کند. ممکن است نوع دیگری از میوکلونوس را تجربه کنید، نه یک حرکت تند خواب. این نوع میوکلونوس می تواند نشانه صرع، اختلالات سیستم عصبی، آسیب سر یا نخاع یا نارسایی اندام باشد.

چگونه از تکان خوردن های هیپنیک جلوگیری کنیم

حرکات تند و تیز هیپنیک یک قسمت معمولی، هرچند غیرقابل پیش بینی، از تجربه به خواب رفتن هستد. بعید است بتوانید آنها را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید. با این حال، می توانید فرکانس و شدت آنها را کاهش دهید و خواب خود را همزمان با چند تکنیک نسبتاً ساده بهبود بخشید.

عادات خواب بهتر را به کار بگیرید

بهبود بهداشت خواب می تواند خواب راحت تری را برای شما ایجاد کند. بهداشت خواب ممکن است از بروز تکان های هیپنیک جلوگیری کند. این نکات را رعایت کنید:

  • هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و حتی آخر هفته.
  • دمای اتاق خواب خود را از پایین تا متوسط و در حدود 60 درجه فارنهایت تنظیم کنید.
  • در صورت لزوم اتاق خواب خود را تا حد امکان تاریک و ساکت کنید. از پرده های خاموش کننده یا دستگاه سر و صدای سفید استفاده کنید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب استفاده از وسایل الکترونیکی را متوقف کنید.
  • یک روال خواب شبانه را دنبال کنید.
  • استرس خود را کاهش دهید.

فلج خواب یا بختک و آنچه باید درباره آن بدانیم

آیا خوابیدن روی مبل و کاناپه ایده بدی است؟

چرت زدن روشی برای خواب و بیداری بهتر