07136476172 - 09172030360 [email protected]

اکثر مردم حداقل یک بار روی مبل خوابیده اند. برخی افراد ممکن است به جای تختخواب به طور مرتب روی مبل بخوابند. در حالی که خوابیدن روی کاناپه در نگاه اول راحت به نظر می رسد، اما ممکن است در بلند مدت بهترین انتخاب نباشد.

اگرچه خوابیدن روی تشک معمولاً بهترین گزینه است، اما گاهی اوقات خوابیدن روی کاناپه در شرایط خاص مناسب است. شاید گاهی اوقات اتاق خواب بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد می شود، در حالی که اتاق نشیمن در دمای مناسب باقی می ماند.  شاید دوست دارید عصرها تلویزیون تماشا کنید و قبل از اینکه به اتاق خواب بروید، چرت می زنید.

همچنین ممکن است بخواهید روی مبل بخوابید تا اختلالات خواب برای همسرتان به حداقل برسد. افراد کمی تنبلی، ممکن است راحت تر باشند روی کاناپه بخوابند به جای اینکه راهی اتاق خواب شوند.  مخصوصاً روی کاناپه خوابیدن گزینه راحتتری هست اگر اتاق خواب در طبقه بالا باشد.

خوابیدن روی مبل

مزایای بالقوه خوابیدن روی مبل و کاناپه

افراد در شرایط خاص ممکن است از خوابیدن روی مبل به جای تختخواب سود ببرند.

بلند کردن سر راحت تر است

یک مبل و کاناپه با  دسته های منحنی باعث می شود راحت تر بتوانید سر خود را بالا نگه دارند. که ممکن است برای افرادی که مشکلات سلامتی زیر را تجربه می کنند مزایایی داشته باشد:

بیماری رفلاکس معده (GERD)

  GERD یک بیماری شایع است که منجر به موارد منظم ریفلاکس اسید معده و سوزش سر دل می شود. این بیماری اغلب هنگام دراز کشیدن بدتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که بالا بردن سر تخت به اندازه 10 اینچ علائم را در مقایسه با تخت خواب بهبود می بخشد.

آپنه انسدادی خواب (OSA)

افراد مبتلا به OSA خروپف می کنند. به دلیل انسداد راههای هوایی لحظاتی در هنگام خواب تنفس قطع میشود.  افراد مبتلا به OSA خفیف و متوسط ​​هنگام خوابیدن با سر بلندشده شدت علائم را تا 32 درصد در مقایسه با حالت خوابیده کاهش داد.

فشار خون ارتوستاتیک

  فشار خون ارتوستاتیک وضعیتی است که در آن افراد فشار خون پایینی را در حالت قائم به دلیل اختلال در عملکرد سیستم عصبی خود مختار تجربه می کنند.  افراد مبتلا به افت فشار خون نیز ممکن است در هنگام دراز کشیدن فشار خون بالا را تجربه کنند. متخصصان پزشکی اغلب برای بالا بردن فشار خون هنگام خواب، تخت با قسمت بالاآمده درسر را توصیه می کنند.

سرماخوردگی یا سرفه

وقتی دچار احتقان هستید، دراز کشیدن می تواند باعث شود که مخاط به پشت گلوی شما منتقل شود. معمولاً هنگام خوابیدن به پشت، آبریزش بینی بدتر است. اما با بالا آوردن سر، ممکن است بتوانید احتقان و سرفه را کاهش دهید.

خوابیدن روی مبل

خوابیدن روی مبل و کاناپه با بهبود بالقوه محیط خواب

خوابیدن روی مبل و کاناپه نیز ممکن است در مواردی مفید باشد که کاناپه در اتاقی قرار دارد که بیشتر از تختخواب برای خواب مفید است. اگر خوابیدن روی کاناپه باعث اجتناب از صداهای مخرب، نور یا دما می شود، گزینه خوبی است.  با این حال، خوابیدن طولانی مدت روی مبل و کاناپه ممکن است با اشکالاتی همراه باشد.

معایب خوابیدن روی مبل و کاناپه

تشک ها به طور خاص برای خواب طراحی شده اند، که شامل چندین ساعت دراز کشیدن به صورت شبانه است. مبل و کاناپه ها به گونه ای ساخته نشده اند که بتوانند از خواب افراد پشتیبانی کنند.

فضای محدود

عرض تختخواب از عمق مبل و کاناپه معمولی بیشتر است. تغییر وضعیت از تخت به مبل و کاناپه می تواند توانایی چرخیدن یا تغییر وضعیت خواب در طول شب محدود کند.  به طور متوسط ​​، افراد در خواب بیش از یک بار در ساعت تغییر وضعیت می دهند. فضای خواب کوچکتر مبل و کاناپه ممکن است امکان تغییرات موقعیتی را ندهد به طور بالقوه منجر به اختلال خواب یا ناراحتی شود.

خوابیدن روی مبل و کاناپه برای نوزادان نامناسب است

نوزادان چه با والدین خود، چه به تنهایی، نباید روی مبل بخوابند.  زیرا آنها فرصت بیشتری برای قرار گرفتن در مکان تنگ یا مسدود شدن جریان هوا را فراهم می کنند.  تجزیه و تحلیل بیش از 1000 مرگ نوزادان مرتبط با خواب نشان داد که نزدیک به 13  درصد از مبل ها استفاده می کردند .  نوزادانی که روی مبل می خوابند 49 تا 67 برابر بیشتر از نوزادانی که روی سطوح دیگر مانند تشک می خوابند دچار سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) می شوند.

کارشناسان به صراحت توصیه می کنند که والدین و نوزاد با هم روی مبل نخوابند.  زیرا خطر مرگ ناگهانی نوزاد در ارتباط است، که هنگام خوابیدن روی مبل در مقایسه با تخت هشت برابر بیشتر است. حتی شیردادن نوزاد روی کاناپه  خطرناک است زیرا ممکن است والدین به طور تصادفی به خواب بروند.

کمر درد و گردن درد به علت خوابیدن روی مبل و کاناپه

خوابیدن روی مبل و کاناپه ممکن است باعث درد گردن یا کمر شود، به خصوص اگر مرتباً روی مبل بخوابید. تشک ها عمداً برای حمایت از تراز ستون فقرات و کاهش درد و ناراحتی از نقاط فشار طراحی شده اند.  به ویژه تشک های متوسط ​​ثابت شده است که از حمایت متعادلی برخوردارند و ناراحتی های مربوط به خواب و کمردرد را کاهش می دهد. از آنجایی که کاناپه ها برای نشستن و نه خوابیدن طراحی شده اند، ممکن است از افراد خوابیده بر آنها به اندازه کافی حمایت نکنند.

وضعیت بدنی هنگام خواب: خوابیدن به پشت

افراد خوابیده بر روی شکم، خوابیدن روی کاناپه را تقریباً غیرممکن می دانند. زیرا دسته مبل باعث پیچ خوردن گردن با زاویه ای بیش از حد می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که هنگام خواب، تقارن برای جلوگیری از گردن درد مهم است. خوابیدن روی مبل و کاناپه، ممکن است فاقد فضای لازم برای نگه داشتن هر دو دست در یک موقعیت در هنگام خواب به پشت باشند.

 اگر خوابیدن روی مبل و کاناپه منجر به وضعیت نامتقارن خواب شود، می تواند به درد گردن و شانه  منجر شود.

خوابیدن به پهلو راحت ترین حالت روی مبل و کاناپه است.  زیر دسته مبل و کاناپه می تواند به عنوان یک بالش بلند عمل کند.  و یک مبل و کاناپه نرم تر ممکن است از تشکیل نقاط فشار جلوگیری کند. با این حال، روی یک کاناپه کوتاه، ممکن است لازم باشد زانوها را خم نگه دارید، که ممکن است باعث فشار مفاصل شود.

خوابیدن روی مبل

وضعیت بدنی هنگام خواب: خوابیدن به پهلو

چگونه روی مبل و کاناپه بهتر بخوابیم

اگر قصد خوابیدن روی مبل و کاناپه را دارید، ممکن است چندین روش برای تقویت خواب راحت روی مبل وجود داشته باشد.

سرمایه گذاری روی مبل راحتی را در نظر بگیرید

یک مبل تخت شو جمع می شود تا سطحی قابل مقایسه با سطح تشک ارائه دهد. این فضای اضافی به شما امکان می دهد پاهای خود را کاملاً دراز کرده و موقعیت خواب خود را در طول شب در صورت نیاز تنظیم کنید. با یک مبل تختخواب شو، شما عموماً روی تشک نازکی می خوابید که از داخل مبل جمع می شود

از تماشای تلویزیون خودداری کنید

خوابیدن روی کاناپه مخصوصاً اگر با تماشای تلویزیون همراه باشد مشکل ساز است. تلویزیون ها نور آبی ساطع می کنند که باعث افزایش هوشیاری و سرکوب ملاتونین(هورمون خواب) می شود. از قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب اجتناب کنید. زمینه را برای خواب بهتر با خاموش کردن تلویزیون در ساعات قبل از خواب، حتی زمانی که در مقابل آن قرار دارید ، قرار دهید.

سر و صدا و نور را مسدود کنید

مردم اغلب کاناپه ها را در اتاق های مشترک و مناطق باز مانند اتاق نشیمن یا اتاق خانواده نگه می دارند.  در نتیجه، ممکن است هنگام خوابیدن روی مبل و کاناپه، با سر و صدا و اختلالات بیشتری مواجه شوید. از بین بردن این موانع در خواب، بخشی از بهداشت خواب است.

 

وضعیت بدنی هنگام خواب: خوابیدن به پهلو

آیا خوابیدن روی شکم مضر است؟

وضعیت بدنی هنگام خواب: خوابیدن به پشت

 

به این مقاله امتیاز دهید