07136476172 - 09172030360 [email protected]

ارتباط تدوام سیگار کشیدن و فرکانس آن با شدت اعتیاد

تداوم سیگار کشیدن و فرکانس آن ارتباط معناداری با شدت اعتیاد به نیکوتین سیگار دارد که این موضوع در این پژوهش بررسی شده است.

خلاصه : افرادی که تصور می کنند تفننی و گاه گاه سیگار می کشند، نیز یه نیکوتین سیگار معتاد می شوند. حتی اگر تعداد سیگار های کشیده شده در روز بین ۱ تا ۴ تا باشد.

در گذشته تصور می شد که افرادی که حدود ۱۰ سیگار در روز می کشند دچار اعتیاد می شوند. این باور هنوز هم کم و بیش بین مردم رواج دارد. اما پژوتش های جدید نشان می دهد که سیگاری های تفننی هم، حتی آن هایی که هر روز سیگار نمی کشند، به سیگار معتاد می شوند. همچنین این پژوهش به ما یادآوری می کند برای تشخیص اعتیاد به سیگار و نیکوتین، به تداوم و فرکانس مصرف سیگار بیشتر توجه کنیم.

ما می دانیم که سیگار کشیدن سبک، ضرر کمتری نسبت به سیگار کشیدن های سنگین و مداوم دارد اما نکته ای که باید به ان توجه کنیم و این پژوهش روی آن تمرکز کرده است، خطرات و اثرات منفی سیگار کشیدن های سبک و تفننی است.

حتی بعضی از پزشکان، گاهی به اشتباه سیگار کشیدن های سبک را جزو اعتیاد به حساب نمی آورند و در نتیجه درمانی برای آن در نظر نمی گیرند اما این پژوهش نشان می دهد که این افراد نیز در ترک سیگار، دشواری زیادی دارند زیرا اعتیاد شکل گرفته است.

پژوهشگران این پژوهش، از مجموعه های داده ای مراکز ملی سلامت استفاده کردند و در آن بیش از ۶۷۰۰ نفر را که به طور دقیق بررسی شده بودند، تحت مطالعه قرار دادند.آن ها متوجه شدند حدود ۸۵ درصد افرادی که سیگار می کشیدند، با شدت های مختلف کم، متوسط و زیاد، دچار اعتیاد بودند.
به طور شگفت انگیزی از بین این افراد، تقریبا دو سوم آن ها روزانه فقط بین ۱ تا ۴ سیگار می کشیدند.
و حدود یک چهارم افرادی که هفتگی سیگار می کشیدند نیز دچار اعتیاد تشخیص داده شدند.
پژوهشگران  همچنین به این نتیجه رسیدند که شدت اعتیاد به سیگار با تداوم سیگار کشیدن افزایش پیدا می کند. به این صورت که ۳۵ درصد سیگاری های بین ۱ تا ۴ سیگار در روز، و ۷۴ درصد سیگاری های تا ۲۱ سیگار در روز، دچار اعتیاد شدید بودند.

 

این اولین مقاله است که به بررسی ارتباط اعتیاد به سیگار با فرکانس مصرف سیگار می پردازد.
این یافته ها کمک میکند تا اعتیاد زودتر تشخیص داده شود و در نتیجه برای درمان آن اقدام های مناسب تری انجام شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سیگار و اثرات آن می توانید به منابع زیر مراجعه کنید:

روشن کردن مغز یا سیگار ؟!

ریه های افرادی که سیگار می کشند ممکن است گیرنده های بیشتری برای کرونا ویروس جدید داشته باشند

تأثیر سیگار کشیدن بر “جذابیت”

تأثیر کافئین، نیکوتین و قهوه بر مغز جنین هنگام حاملگی

منبع:

neurosciencenews-light smokers may not escape nicotine addiction

به این مقاله امتیاز دهید