07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال وسواس فکری جبری (OCD)/ بهترین دکتر وسواس در شیراز

اختلال وسواس فکری اجباری افراد را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد. اما معمولاً باعث ایجاد الگوی خاصی از افکار و رفتار می شود. پاسخ به این سوال که بهترین دکتر وسواس در شیراز چه کسی است برای بسیاری از مردم به خصوص ساکنین فارس و جنوب کشور مهم است.

اختلال وسواس دارای 3 عنصر اصلی است:

وسواس فکری. جایی که یک فکر، تصویر یا تمایل ناخواسته، مزاحم و اغلب ناراحت کننده به طور مکرر وارد ذهن شما می شود.

احساسات. وسواس باعث احساس اضطراب یا پریشانی شدید می شود.

اجبار. رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی که یک فرد مبتلا به OCD احساس می‌کند در نتیجه اضطراب و پریشانی ناشی از وسواس، مجبور به انجام آن‌ها می‌شود.

رفتار اجباری به طور موقت اضطراب را تسکین می دهد. اما وسواس و اضطراب به زودی برمی گردد و باعث می شود چرخه دوباره شروع شود. ممکن است فقط افکار وسواسی داشته باشید. یا فقط اجبار داشته باشید. اما اکثر افراد مبتلا به OCD هر دو را تجربه می کنند.

پس برای کمک به بیماران مراجعه به بهترین دکتر وسواس مهم است. بهترین دکتر وسواس در شیراز کیست؟ با ما همراه باشید.

افکار وسواسی

تقریباً همه در برخی مواقع افکار ناخوشایند یا ناخواسته دارند. مثلاً فکر می کنند ممکن است فراموش کرده باشند در خانه را قفل کنند یا حتی تصاویر ذهنی خشونت آمیز یا توهین آمیز ناگهانی ناخواسته به ذهنشان بیاید.

اما اگر فکر مداوم و ناخوشایندی دارید که بر تفکر شما مسلط است تا جایی که افکار دیگر را قطع می کند، ممکن است دچار وسواس باشید. برخی از وسواس های رایج که بر افراد مبتلا به OCD تاثیر می گذارد عبارتند از:

  • ترس از صدمه زدن عمدی به خود یا دیگران. برای مثال ترس از اینکه ممکن است به شخص دیگری مانند فرزندانتان حمله کنید.
  • ترس از آسیب رساندن اشتباهی به خود یا دیگران. برای مثال ترس از اینکه ممکن است با روشن گذاشتن اجاق گاز خانه را به آتش بکشید.
  • ترس از آلودگی به بیماری، عفونت یا یک ماده ناخوشایند.
  • نیاز به تقارن یا نظم. برای مثال، ممکن است احساس کنید نیاز دارید که تمام برچسب‌های روی قوطی‌های کمدتان به یک شکل باشند. ممکن است افکار وسواسی با ماهیت خشونت آمیز یا جنسی داشته باشید که آنها را نفرت انگیز یا ترسناک بدانید. اما آنها فقط افکار هستند. درواقع داشتن آنها به این معنی نیست که شما بر اساس آنها عمل خواهید کرد.

رفتار اجباری

اجبار به عنوان راهی برای کاهش یا جلوگیری از اضطراب ناشی از افکار وسواسی شروع می شود. اگرچه در واقعیت این رفتار یا بیش از حد است یا به طور واقع بینانه مرتبط نیست.

به عنوان مثال، فردی که از آلودگی به میکروب ها می ترسد، ممکن است دست های خود را به طور مکرر بشوید. یا فردی که از آسیب رساندن به خانواده خود می ترسد ممکن است تمایل داشته باشد که یک عمل را چندین بار تکرار کند تا این فکر را “خنثی” کند.

اکثر افراد مبتلا به OCD متوجه می شوند که چنین رفتار اجباری غیرمنطقی است و منطقی ندارد. اما نمی توانند از انجام آن دست بردارند و احساس می کنند که باید آن را “در صورت لزوم” انجام دهند.

انواع متداول رفتار اجباری در افراد مبتلا به OCD عبارتند از:

  • تمیز کردن و شستن دست
  • چک کردن – مانند بررسی قفل بودن درها یا خاموش بودن گاز
  • درخواست اطمینان
  • تکرار کلمات در سرشان
  • فکر کردن به افکار “خنثی کننده” برای مقابله با افکار وسواسی
  • اجتناب از مکان ها و موقعیت هایی که می تواند باعث ایجاد افکار وسواسی شود

همه رفتارهای اجباری برای افراد دیگر آشکار نخواهد بود. برای درمان این مشکلات باید به دکتر وسواس مراجعه کرد. بهترین دکتر وسواس شیراز کیست؟

  • علائم اختلال وسواس چیست؟

  • چه زمانی باید به دکتر وسواس مراجعه کرد؟

  • بهترین دکتر وسواس در شیراز کیست؟

اگر OCD دارید، معمولاً افکار وسواسی مکرر و رفتارهای اجباری را تجربه خواهید کرد. وسواس فکری، تصویر یا تمایل ناخواسته و ناخوشایندی است که به طور مکرر وارد ذهن شما می شود. باعث ایجاد احساس اضطراب، انزجار یا ناراحتی می شود.

اجبار یک رفتار یا عمل ذهنی تکراری است که احساس می‌کنید برای تسکین موقت احساسات ناخوشایند ناشی از افکار وسواسی باید انجام دهید. برای مثال، شخصی که ترس وسواسی از دزدیده شدن دارد، ممکن است احساس کند که باید قبل از اینکه بتواند خانه خود را ترک کند، چندین بار بررسی کند که همه پنجره‌ها و درها قفل شده‌اند.

زنان گاهی اوقات ممکن است در دوران بارداری یا پس از تولد نوزادشان به OCD مبتلا شوند. وسواس ممکن است شامل نگرانی در مورد آسیب رساندن به نوزاد یا استریل نکردن صحیح شیشه شیر باشد. اجبار می تواند مواردی مانند چک کردن مکرر تنفس کودک باشد.

درمان اختلال وسواس فکری جبری (OCD)

برخی از درمان های موثر برای OCD وجود دارد که می تواند به کاهش تأثیر آن بر زندگی شما کمک کند.

درمان های اصلی وسواس عبارتند از:

درمان روان‌شناختی. معمولاً درمان شناختی رفتاری (CBT)، به شما کمک می‌کند با ترس‌ها و افکار وسواس‌آمیز خود بدون «درست کردن آن‌ها» از طریق اجبار روبرو شوید.

دارو. معمولاً نوعی داروی ضد افسردگی به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است که می‌تواند با تغییر تعادل مواد شیمیایی در مغز شما کمک کند.

CBT معمولاً به سرعت تأثیر می گذارد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا متوجه اثرات درمان با SSRI شوید. اما بیشتر افراد در نهایت سود خواهند برد. اگر این درمان ها کمکی نکرد، ممکن است یک SSRI جایگزین به شما پیشنهاد شود. یا ترکیبی از SSRI و CBT به شما داده شود. برخی از افراد ممکن است برای درمان بیشتر به یک سرویس بهداشت روان متخصص ارجاع داده شوند. این زمان بهترین گزینه دریافت یک پکیج تخصصی و کامل درمانی است. 

در مجموعه خدماتی-درمانی انستیتو سلامت مغز دانا، شما این امکان را دارید با متخصصین حوزه سلامت اعصاب و روان در ارتباط باشید. در مجموعه چند تخصصی مذکور، مشاوره منظم در خصوص اختلال وسواس دریافت می کنید. همچنین با نظر پزشک متخصص از درمان های روز با ابزارهای نوروتکنولوژی توسط متخصصین حوزه علوم اعصاب بهره مند می شوید.  با کمک بهترین متخصص وسواس در شیراز دوره درمان کوتاه تر است.

علل اختلال وسواس فکری جبری (OCD) مشخص نیست

مشخص نیست که چه چیزی باعث OCD می شود. تعدادی از عوامل مختلف ممکن است نقش داشته باشند، از جمله:

  • سابقه خانوادگی. اگر یکی از اعضای خانواده آن را داشته باشد، احتمالاً به دلیل ژن های شما، احتمال ابتلا به OCD بیشتر است.
  • تفاوت در مغز. برخی از افراد مبتلا به OCD مناطقی با فعالیت غیرعادی بالا در مغز یا سطوح پایینی از یک ماده شیمیایی به نام سروتونین دارند.
  • رویدادهای زندگی. OCD ممکن است در افرادی که مورد آزار و اذیت یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند، شایع تر باشد. گاهی اوقات پس از یک رویداد مهم زندگی، مانند زایمان یا سوگواری شروع می شود.
  • شخصیت. افراد منظم، دقیق، روشمند با استانداردهای شخصی بالا ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به OCD باشند. همچنین افرادی که عموماً کاملاً مضطرب هستند یا احساس مسئولیت بسیار قوی نسبت به خود و دیگران دارند.

تشخیص وسواس توسط بهترین دکتر وسواس در شیراز

اقداماتی که برای کمک به تشخیص اختلال وسواس فکری اجباری کمک می کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ارزیابی روانشناختی. شامل بحث درباره افکار، احساسات، علائم و الگوهای رفتاری شما می شود. برای اینکه مشخص شود آیا وسواس فکری یا رفتارهای اجباری دارید که با کیفیت زندگی شما تداخل دارد یا خیر.

با کسب اجازه از شما، این ممکن است شامل صحبت با خانواده یا دوستانتان باشد.

معیارهای تشخیصی وسواس. پزشک شما ممکن است از معیارهایی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا استفاده کند.

معاینه بدنی. این معاینه ممکن است برای کمک به رد سایر مشکلاتی که ممکن است باعث علائم شما شوند و برای بررسی هر گونه عوارض مرتبط انجام شود.

چالش های تشخیصی

گاهی اوقات تشخیص OCD دشوار است. زیرا علائم می تواند شبیه علائم اختلال شخصیت وسواسی-اجباری، اختلالات اضطرابی، افسردگی، اسکیزوفرنی یا سایر اختلالات سلامت روان باشد. ممکن است هم OCD و هم یک اختلال سلامت روان دیگر داشته باشید. با پزشک خود همکاری کنید تا بتوانید تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

ویژگی های یک روانپزشک خوب چیست؟ بهترین دکتر وسواس در شیراز؟

دانستن اینکه چه ویژگی‌هایی در یک روانپزشک و روان شناس مهم‌تر است می‌تواند ارزشمند باشد. چه به دنبال درمان باشید، چه در حال کاوش در یک حرفه در روان‌شناسی یا هر دو باشید.

خصوصیات شخصی ممکن است ذاتی یا اکتسابی باشد. روان درمان گران موفق دارای بسیاری از ویژگی های بین فردی هستند که شما در دوست، مربی به دنبال آن هستید.

آنها صمیمی و دلگرم کننده هستند و روی موفقیت شما سرمایه گذاری می کنند. علاوه بر این، آنها به آموزش و اعتبار مناسب برای مشاوره با مراجعین خود نیاز دارند. بهترین دکتر وسواس در شیراز هم باید همین ویژگی ها را داشته باشد.

اشتیاق

برای یادگیری، تعهد به یادگیری مادام العمر مشخصه یک روانشناس تواناست. از آنجایی که ایده‌ها و رویکردهای درمانی جدید به طور مداوم ظهور می‌کنند، روان‌شناسان باید با شرکت در سمینارها، بررسی یافته‌های تحقیقات مبتنی بر شواهد و مشورت با همکاران، حرفه خود را حفظ کنند.

اگر روانشناس آمادگی کافی برای کار با نوع خاصی از مراجع یا موقعیت را نداشته باشد، تمایل به کمک به افراد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. توصیه های نامناسب یا تشخیص نادرست می تواند به شدت به بیمار آسیب برساند. روانشناسان باید خودآگاهی داشته باشند تا مناطقی را که نیاز به آموزش بیشتر دارند تشخیص دهند. پس اشتیاق یکی از ویژگی های مهم یک دکتر خوب است. بهترین دکتر وسواس در شیراز.

همدلی 

روان درمان گران، احساس همدلی و نگرانی واقعی دارند. آنها متوجه تفاوت های ظریف در لحن صدا و زبان بدن می شوند. مهارت هایی مانند گوش دادن فعال و تأمل، مراجع را تشویق می کند تا افکار، احساسات و باورهای سرکوب شده را به اشتراک بگذارد.

روان درمان گران با درک و پذیرش احساسات قدرتمندی که تخلیه می شوند، ارتباط برقرار می کنند. آنها در تلاش برای درک آنها و ایجاد تغییر هنگام کار با مراجعین زندانی مانند مجرمان جنسی، واکنش ها و احساسات خود را مدیریت می کنند.

توانایی حل مسئله

روان درمان گران در برابر اصرار توصیه کردن مقاومت می کنند. در عوض، آنها صبورانه منتظر می مانند تا بیمارصحبت کند. مشکلات را شناسایی کند و دلایل نارضایتی از شرایط زندگی را بیان کند.

انگیزه با اشاره به اختلافات بین اهداف مراجع و رفتار نامناسب برانگیخته می شود. اهداف، مورد بحث قرار می گیرد و یک طرح درمانی ایجاد می شود که مراحل بعدی درمان را مشخص می کند.

مرزهای مناسب

روان درمان گران، به مرزها پایبند هستند و هرگز از خط رابطه حرفه ای و درمانی عبور نمی کنند. آنها فاصله شخصی مناسب را حفظ می کنند. پس از ساعت‌هایی که روان‌شناس در دسترس نیست، به مراجعان دستورالعمل‌هایی برای درخواست کمک داده می‌شود.

روابط عاشقانه با مشتریان به دلیل تفاوت قدرت، کدهای اخلاقی و قوانین استثمار جنسی که چنین اقداماتی را منع می کند هرگز مورد توجه قرار نمی گیرد.

امانت

مراجعین متوجه می شوند که آیا یک روانشناس قابل اعتماد است یا خیر. روانشناسان با تاکید بر رازداری نشان می دهند که می توان به آنها اعتماد کرد. به عنوان بخشی از دریافت اولیه، مراجعین از حقوق حریم خصوصی خود مطلع می شوند. از هرگونه استثنای محرمانه، مانند تهدید به آسیب قریب الوقوع به خود یا دیگران مطلع می شوند.

روانشناسان به مراجعان اطمینان می دهند که آزادانه افکار و احساسات خود را بدون قضاوت به اشتراک بگذارند. بازخورد به مشتریان سازنده و حمایتی است.

صبر

روان درمان گران واقع گرا هستند. تشخیص می دهند که رفتارهای طولانی مدت و ناسازگار را نمی توان به سرعت فراموش کرد. به جای اینکه به مراجع بگویند چه چیزی را باید تغییر دهد و چگونه آن را تغییر دهد، با صبر و حوصله بیمار را در فرآیند خودیابی راهنمایی می کنند.

آنها می پذیرند که پیشرفت غیرخطی است و پسرفت ها رایج است.

هسته اخلاقی با ثبات

روانشناسان به استانداردهای تعیین شده توسط هیئت صدور مجوز دولتی روانشناسی و کد اخلاقی انجمن روانشناسی پایبندند. آنها صراحت، صداقت و شفافیت نشان می دهند. همه چیز از مشاوره به مشتریان گرفته تا نوشتن یادداشت های پرونده تا صورتحساب بیمه بسیار دقیق است. رفتارهای روانشناسان با نگرش ها و ارزش های اظهار شده آنها همخوانی دارد.

روانشناسان آگاه اجتماعی ساختارهای اجتماعی مانند نژاد، قدرت، امتیازات و ستم سیستمی را درک می کنند. آنها تعصبات شخصی خود را می شناسند و با آنها مقابله می کنند. در عین حال تلاش می کنند در عمل خود منصفانه، عادلانه، منصفانه و فراگیر باشند.

 

کمک گرفتن برای اختلال وسواس فکری جبری (OCD)

افراد مبتلا به وسواس اجباری اغلب تمایلی به کمک گرفتن ندارند زیرا احساس شرمندگی یا خجالت می کنند. وسواس اجباری مانند سایر شرایط سلامتی است. بنابراین چیزی برای احساس شرم یا خجالت وجود ندارد.

داشتن وسواس به این معنی نیست که شما “دیوانه” هستید و این تقصیر شما نیست که دچار آن هستید.

دو راه اصلی برای دریافت کمک وجود دارد:

 مستقیماً به مراکز ارائه دهنده خدمات روان درمانی مراجعه کنید. مرکز ارائه دهنده خدمات روان درمانی تخصصی را در منطقه خود بیابید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به اینجا مراجعه کنید.

بهترین دکتر وسواس کسی است که از نظر علمی و اخلاقی در سطح بالایی باشد. کسی که از جدیدترین درمان های موجود در جهت کمک به بیماران بهره ببرد. بهترین دکتر وسواس در شیراز در مرکز چندتخصصی وابسته به دانشگاه به بیماران ارائه خدمت می کند.

راه دوم این است که به پزشک خانواده مراجعه کنید. آنها در مورد علائم شما می پرسند و در صورت لزوم می توانند شما را به یک سرویس درمانی روانشناختی ارجاع دهند.

اگر فکر می کنید یکی از دوستان یا اعضای خانواده ممکن است وسواس داشته باشد، سعی کنید در مورد نگرانی های خود با آنها صحبت کنید. به آنها پیشنهاد کمک دهید. بعید است اختلال وسواس بدون درمان و حمایت مناسب بهتر شود.

منبع: Overview – Obsessive compulsive disorder (OCD) – NHS (www.nhs.uk)

Symptoms – Obsessive compulsive disorder (OCD) – NHS (www.nhs.uk)

Treatment – Obsessive compulsive disorder (OCD) – NHS (www.nhs.uk)

Obsessive-compulsive disorder (OCD) – Diagnosis and treatment – Mayo Clinic

بهترین دکتر بیش فعالی کودکان در شیراز

 

درمان وسواس شدید: کاهش علائم اختلال وسواسی اجباری با کتامین تراپی

آیا اوتیسم قابل درمان است؟

به این مقاله امتیاز دهید