07136476172 - 09172030360 [email protected]

انواع و شدت افسردگی

افسردگی به عنوان یک اصطلاح کلی برای توصیف بسیاری از علائم مختلف استفاده می شود. در واقع انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد. و افسردگی می تواند از نظر شدت بسیار متفاوت باشد. افراد مبتلا به افسردگی خفیف ممکن است حتی ندانند که افسرده هستند و دوستان و خانواده آنها نیز ممکن است آن را تشخیص ندهند.

افرادی که افسردگی شدید را تجربه می کنند ممکن است برای عملکرد روزمره نیز مشکل داشته باشند. کارهای روزمره، مانند بلند شدن از رختخواب و دوش گرفتن، ممکن است خیلی طاقت فرسا به نظر برسد. بنابراین، درمان یکسانی برای افسردگی وجود ندارد. درمان های افسردگی می تواند از استراتژی های خودمراقبتی تا بستری شدن در بیمارستان متغیر باشد.

و اگرچه بر اساس سوال شما مشخص نیست که چه نوع افسردگی دارید یا چقدر شدید است، دارو ممکن است تنها راه برای داشتن احساس بهتر نباشد. چیزهای دیگری وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

نگرانی شما در مورد دارو

خیلی خوب است که با پزشک خود در مورد افسردگی صحبت کرده اید. بسیاری از مردم آن را با پزشک خود مطرح نمی کنند مگر اینکه مستقیماً از آنها خواسته شود. شروع یک مکالمه راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی است.

نگرانی در مورد عوارض جانبی

همه داروها خطر عوارض جانبی دارند و داروهای ضد افسردگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شاید شوهرتان کسی را بشناسد که نسبت به مصرف داروی خاصی هشدار می‌دهد، زیرا وقتی آن را مصرف می‌کرد، احساس بدی داشت. یا شاید تبلیغاتی برای داروهایی دیده باشید که در مورد لیست طولانی از عوارض جانبی بالقوه هشدار می دهند، از افزایش وزن گرفته تا کاهش میل جنسی.

گاهی اوقات، عوارض جانبی مانند مسائلی به نظر می رسد که حتی می تواند باعث شود احساس افسردگی بیشتری کنید. از این گذشته، مشکلات خواب (که می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد)، در نهایت ممکن است به افسردگی کمک کند.

خبر خوب این است که با نظارت دقیق پزشک، معمولاً می توان عوارض جانبی را مدیریت کرد.

این حرف ممکن است به معنای تغییر دوز یا تعویض دارو باشد.

همیشه می‌توانید درباره داروهایی که پزشک توصیه می‌کند سؤال کنید تا بدانید چه انتظاراتی از عوارض جانبی دارید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

و مشارکت دادن همسرتان در ملاقات هایتان با پزشک ممکن است مفید باشد. او ممکن است از یادگیری در مورد گزینه های مختلف دارویی بهره مند شود و به هر یک از نگرانی های او نیز رسیدگی شود.

روان درمانی

مانند بسیاری از افراد، ممکن است تعجب کنید که چگونه صحبت کردن با کسی می تواند به بهبود افسردگی کمک کند. اما درمانگران می توانند برنامه های درمانی شخصی سازی شده را بر اساس نیازها و علائم شما ایجاد کنند. درمان میتواند شامل هر چیزی باشد، از یادگیری نحوه مدیریت علائم خاص (مانند تحریک پذیری) تا به دست آوردن حمایت عاطفی برای چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است.

درمان شناختی رفتاری (CBT) چیست: هر آنچه باید بدانید

استراتژی های خودیاری

بسیاری از استراتژی های دیگر وجود دارد که می توانید به تنهایی برای دریافت کمک انجام دهید. برای مثال، ممکن است کتاب‌های خودیاری درباره افسردگی را کاملاً مفید بیابید. چه به دنبال داستان های اول شخص باشید و چه به کتاب های نوشته شده توسط متخصصان علاقه مند باشید، کتابفروشی ها و کتابخانه ها معمولا پر از کتاب هایی هستند که می توانند علائم افسردگی را توضیح دهند.

همچنین برنامه ها، دوره ها و پادکست های زیادی وجود دارند که می توانند به افسردگی کمک کنند. برخی از آنها مهارت های خاصی را هدف قرار می دهند که می تواند افسردگی را کاهش دهد، مانند مدیتیشن.

اگر میخواهید تمرینات مدیتیشن را مبتنی بر پایه دینامیک مغز انجام دهید، میتوانید از انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید و روی لینک زیر کلیک کنید:

واحد مدیتیشن

استراتژی های مقابله ای

ممکن است انجام یک تحقیق کوچک در مورد استراتژی هایی که می تواند به افسردگی کمک کند، مفید باشد. وقتی افسرده هستید، مغز شما اساسا سعی می کند شما را متقاعد کند که هیچ کاری انجام ندهید. ممکن است به شما بگوید در رختخواب بمانید، خود را منزوی کنید و غیر فعال بمانید.

اما هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، احتمالاً احساس بدتری خواهید داشت. بنابراین بهترین راه برای مبارزه با افسردگی اغلب شامل مخالفت با آنچه مغزتان به شما می گوید انجام دهید است. انجام فعالیت بدنی، صحبت با دوستان و خانواده و انجام کارهایی که از آن لذت می برید (حتی زمانی که در ابتدا لزوماً جالب به نظر نمی رسند)، می تواند به شما کمک کند کمی احساس بهتری داشته باشید.

البته، در طول همه‌گیری کرونا، بسیاری از فعالیت‌های خارج از خانه ملغی شدند. بنابراین ممکن است لازم باشد چیزهای جدیدی را امتحان کنید.آزمودن فعالیت های مختلف می تواند بخش مهمی از بهبودی شما باشد. ممکن است دریابید مهارت های مقابله ای مانند یوگا، مدیتیشن، خواندن، مکتوب کردن احساسات و خاطرات یا پیاده روی علائم شما را کاهش می دهد. با این حال، شما تا آن ها را امتحان نکنید نمیتوانید متوجه شوید اثر دارند یا نه.

روش های نوین در درمان افسردگی

در ادامه مطالبی آمده است که بخشی از مطلب روش های نوین در درمان افسردگی است. اگر میخواهید کامل آن را ببینید اینجا کلیک کنید:

روش های نوین در درمان افسردگی

نوروفیدبک

علوم اعصاب ثابت کرده است که تمرینات مکرر شبکه های مغزی، مانند تمرینهای مرتبط با نوروفیدبک، توانایی تغییر شکل مغز را دارد. این موضوع به بهینه سازی الگوهای امواج مغزی کمک می کند و در عین حال ارتباطات بین نورون ها و شبکه ها را تقویت می کند.

درمان نوروفیدبک همچنین سیستم عصبی پاراسمپاتیک را بهبود می بخشد و در عین حال فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد. پس از 20 تا 60 جلسه نوروفیدبک، بسیاری از بیماران کاهش علائم اضطراب و افسردگی خود را تجربه می کنند.

اگر میخواهید از نوروفیدبک و چگونگی انجام آن بیشتر بدانید این مطلب را از دست ندهید:

نوروفیدبک چیست؟تعریف،انواع و کاربرد آن و مرکز ارائه دهنده در شیراز

تحریک مغناطیسی مغز

اگر از افسردگی شدید رنج می برید که به دارو مقاوم بوده است، درمان TMS ممکن است یک گزینه باشد. درمان با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک درمان غیرتهاجمی است. پالس های انرژی مغناطیسی مکرر را به مناطقی از مغز که در خلق و خوی درگیر هستند هدایت می کند. این پالس های مغناطیسی بدون درد از جمجمه عبور می کنند و سلول های مغزی را تحریک می کنند.این موضوع می تواند ارتباط بین قسمت های مختلف مغز را بهبود بخشد و علائم افسردگی را کاهش دهد.

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک ترانس کرانیال (tDCS)

تحریک فرا جمجمه ای یک ابزار نویدبخش جدید است که بر پایه نوآوری ها در علم استوار است. و به کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند امید می دهد. تحریک فراجمجمه ای مغز میتواند به عنوان یک ابزار مفید در یک رویکرد جامع برای بهبودی طولانی مدت و پایدار بیماران استفاده شود.

در طول یک جلسه، بیماران میتوانند احساس بهبود خلق و خو و احساس آرامش یا تمرکزی کنند که قبلاً نداشتند. حتی پس از پایان جلسه، مغز میتواند به لطف نورپلاستیسیتی یا توانایی طبیعی خود برای تغییر، به سیم کشی مجدد و بهبود خود ادامه دهد. بیماران میتوانند با جلسات مکرر دستاوردها را تثبیت کنند. و پزشکان می توانند تغییرات طولانی مدت در مغز را با تکنیک های تصویربرداری (مانند fMRI یا qEEG) بررسی کنند.

درباره درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS بیشتر بدانید:

درمان افسردگی بدون دارو با تحریک الکتریکی مغز tDCS در شیراز

در پایان…

لطفا همیشه به خاطر داشته باشید که میتوانید در حال خود تغییر ایجاد کنید و یک زندگی بدون افسردگی داشته باشید،شاید چند روش را امتحان کرده باشید و جواب نگرفته باشید اما بدانید هنوز راه هایی وجود دارند که منتظر شما هستند تا زندگی خود را نجات دهید و آنطور زندگی کنید که لیاقت دارید و دوست دارید.در این راه حمایت دیگران و درمان های جدید را در نظر بگیرید.

منابع:

  1. Major depressive disorder with a seasonal pattern. National Alliance on Mental Illness. https://www.nami.org/Learn-More/Mental-Health-Conditions/Depression/Major-Depressive-Disorder-with-a-Seasonal-Pattern. Reviewed August 2017.
  2. Niemegeers P. Bupropion for the treatment of seasonal affective disorder. Expert Opinion on Drug Metabolism and Toxicology. 2013 Sep;9(9):1229-40. doi: 10.1517/17425255.2013.804062.
  3. Blake H. Physical activity and exercise in the treatment of depression. Frontiers in Psychiatry. 2012; 3: 106. doi:10.3389/fpsyt.2012.00106