07136476172 - 09172030360 [email protected]

اضطراب اغلب با مشکلات خواب مرتبط است. نگرانی و ترس بیش از حد خوابیدن و خوابیدن در طول شب را دشوار می کند. محرومیت از خواب می تواند اضطراب را بدتر کند. و باعث ایجاد یک چرخه منفی شود که شامل بی خوابی و اختلالات اضطرابی می شود.

اختلالات اضطرابی شایع ترین مشکل سلامت روان در ایالات متحده است. و خواب ناکافی دارای پیامدهای منفی گسترده ای برای سلامت کلی است. در نتیجه، درک و پرداختن به ارتباط بین اضطراب و خواب می تواند برای سلامت جسمی و احساسی اساسی باشد.

اضطراب چیست؟ اختلالات اضطرابی چیست؟

حااضطراب احساس نگرانی و ناراحتی است. طبیعی است که گاهی اوقات در پاسخ به موقعیت های ترسناک یا استرس زا اضطراب را تجربه کنید.

در اختلالات اضطرابی، این ناراحتی بیش از حد می شود. ترس متناسب با موقعیت نیست و نگرانی در زندگی روزمره تداخل ایجاد می کند. این احساسات دائمی می شوند و بیشتر روزها به مدت شش ماه یا بیشتر رخ می دهند.

اضطراب چه احساسی دارد؟

علائم اختلالات اضطرابی می تواند افراد را از نظر احساسی و جسمی تحت تأثیر قرار دهد.

افراد مبتلا به اضطراب ممکن است احساس عصبی و عصبی کنند. این می تواند بر تمرکز و خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد و منجر به تحریک پذیری و بی قراری شود. ترس یا احساس عذاب قریب الوقوع آنها می تواند طاقت فرسا و خارج از کنترل باشد. اختلالات اضطرابی می توانند باعث تحریک ماهیچه ها، تنفس سریع و ضربان قلب، تعریق، لرزش، ناراحتی گوارشی و خستگی شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی سعی می کنند از موقعیت هایی که می تواند باعث افزایش نگرانی شود، اجتناب کنند. با این حال، این ترس اساسی آنها را برطرف نمی کند و می تواند فعالیتهای حرفه ای و شخصی را مختل کند. با گذشت زمان، فرد مبتلا به اختلال اضطراب ممکن است به نگرانی عادت کند به گونه ای که حالت ناراحتی یا ترس طبیعی به نظر برسد.

اختلالات اضطرابی می توانند در کنار سایر مشکلات روانی مانند افسردگی رخ دهند. طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA)، نزدیک به 50 درصد از افراد مبتلا به افسردگی نیز دارای اختلال اضطرابی هستند.

انواع اختلالات اضطرابی چیست؟

اضطراب یک عنصر اصلی تعدادی از اختلالات خاص است، اگرچه همه به طور خاص به عنوان اختلالات اضطرابی طبقه بندی نمی شوند.

  •  اضطراب فراگیر (GAD):  افراد مبتلا به GAD نگرانی های قابل ملاحظه ای در مورد بسیاری از موارد دارند که می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب فراگیر شود.
  • اختلال هراس: قسمت های بسیار شدید ترس، معروف به حملات پانیک، که معمولاً چند دقیقه در یک زمان به طول می انجامد، مشخصه اصلی اختلال هراس است.
  • اضطراب اجتماعی: این اختلال شامل ترس شدید از محیط های اجتماعی و خجالت احتمالی در مقابل افراد دیگر است.
  • فوبیای خاص : هراس های خاص ترس های شدیدی هستند که توسط عوامل خاصی ایجاد می شوند. برخی از رایج ترین هراس های خاص شامل آگورافوبیا و اضطراب جدایی است.
  • اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) : در OCD، شخصی در مورد موضوعی وسواس به خرج می دهد که باعث ایجاد اضطراب می شود. و این باعث اجبار می شود، که تلاش آنها برای کنترل یا از بین بردن این اضطراب است. اجبارها به صورت آیینی تکرار می شوند و می توانند مستقیماً بر فعالیت های روزمره تأثیر بگذارند.
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) : این وضعیت می تواند پس از مواجهه فرد با موقعیت دردناک یا آزاردهنده ایجاد شود. افراد مبتلا به PTSD ممکن است رویداد استرس زا را دوباره زنده کنند، احساس اضطراب ناتوان کننده ای داشته باشند.

اختلالات اضطرابی چقدر شایع هستند؟

اختلالات اضطرابی شایع ترین نوع بیماری های روانی هستند. این اختلالات که سالانه زندگی حدود 20 درصد از بزرگسالان آمریکایی و 25 درصد از نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

همه افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی از علائم یا تأثیر اضطراب یکسانی در زندگی روزمره خود برخوردار نیستند. در یک نظرسنجی بزرگ، حدود 43 درصد از بزرگسالان از اختلال خفیفی در زندگی خود به دلیل اضطراب استفاده کردند. حدود 33 درصد معتقد بودند که متوسط ​​است و تقریبا 23 درصد آن را شدید اعلام کرده اند.

چه چیزی باعث اختلالات اضطرابی می شود؟

علت دقیق اضطراب ناشناخته است. محققان معتقدند عوامل متعدد شامل ژنتیک، سابقه خانوادگی و قرار گرفتن در معرض رویدادهای منفی زندگی فرد موثر هستند. برخی از مشکلات سلامتی و داروها نیز می توانند به علائم اضطراب کمک کنند.

رابطه اضطراب و خواب چیست؟

اختلالات جدی خواب، از جمله بی خوابی، به عنوان یکی از علائم رایج اختلالات اضطرابی شناخته شده است. افرادی که گرفتار نگرانی هستند غالباً نگرانی های خود را در رختخواب نشخوار می کنند و این اضطراب شبانه می تواند آنها را از خواب دور کند.

در حقیقت، حالت بیش از حد روانی، که اغلب با نگرانی مشخص می شود، به عنوان عامل اصلی پشت بی خوابی شناخته شده است . افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی تمایل به واکنش پذیری بالاتری در خواب دارند. به این معنی که هنگام مواجهه با استرس به احتمال زیاد با مشکلات خواب مواجه می شوند.

مشکلات خواب برای افراد مبتلا به انواع مختلف اضطراب از جمله اختلال اضطراب فراگیر، OCD و PTSD یافت شده است. در چندین مطالعه، بیش از 90 درصد از افراد مبتلا به PTSD مرتبط با نبرد نظامی علائم بی خوابی را گزارش کرده اند.

ناراحتی در مورد به خواب رفتن می تواند خود اوضاع را پیچیده کند.  این امر باعث ایجاد اضطراب در خواب شود که احساس ترس و مشغله فرد را تقویت می کند. افکار منفی در مورد رفتن به رختخواب، می تواند چالش هایی را برای برنامه ها و برنامه های خواب سالم ایجاد کند.

 خوابیدن دوباره در افراد اضطرابی

حتی پس از به خواب رفتن، افراد ممکن است نیمه شب با اضطراب بیدار شوند. اگر ذهن آنها دوباره با نگرانی شروع به کار کند، بازگشت به رختخواب می تواند یک چالش باشد. این می تواند منجر به تکه تکه شدن خواب شود. کمیت و هم کیفیت خواب آنها را کاهش دهد.

ارتباطی بین اختلالات اضطرابی و تغییر چرخه های خواب افراد مشاهده شده است. تحقیقات نشان می دهد که اضطراب و نشخوار فکری قبل از خواب ممکن است بر روی حرکت سریع چشم (REM) تأثیر بگذارد. که شامل واضح ترین رویا می شود. اضطراب ممکن است باعث رویاهای نگران کننده تر شود و احتمال اختلال در خواب را افزایش دهد. کابوس ها ممکن است ارتباطات منفی و ترس را در هنگام خواب تقویت کنند.

در عین حال، شواهد قوی نشان می دهد که مشکلات خواب تنها نشانه اضطراب نیست. در عوض، کم خوابی می تواند باعث ایجاد یا تشدید اختلالات اضطرابی شود. افرادی که مستعد اضطراب هستند، به ویژه بر اثرات خواب ناکافی حساس هستند، که می تواند علائم اضطراب را برانگیزد.

کم خوابی بر خلق و خو و سلامت عاطفی تأثیر می گذارد، که ممکن است چالش های ناشی از اختلالات اضطرابی را تشدید کند. رابطه دو طرفه به این معنی است که اضطراب و کم خوابی می توانند خود را تقویت کنند. نگرانی باعث خواب ضعیف می شود و باعث اضطراب بیشتر و مشکلات بیشتر در خواب می شود.

افسردگی، که همچنین بر خواب تأثیر منفی می گذارد، می تواند وضعیت را پیچیده تر کند. و موانع اضافی برای خواب با کیفیت در افرادی که هم افسردگی و هم اضطراب دارند ایجاد کند.

افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA)،دارای مشکلات بالاتری در زمینه سلامت روان از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال هراس هستند.

 

خواب چندثانیه‌ای یا ریزخواب چیست؟

افسردگی و خواب چگونه با هم ارتباط دارند؟

راهنمای خواب خوب در دوره امتحانات (قسمت دوم)

راهنمای خواب خوب در دوره امتحانات (قسمت دوم)

به این مقاله امتیاز دهید