07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

بیشتر افراد هر از چند گاهی دوره های کوتاهی از اضطراب را تجربه می کنند، مثلاً وقتی موقعیت های استرس زا را تجربه می کنند که نتیجه آن ناشناخته است. با این حال، برای بسیاری از افراد، در اثر برخی موارد مانند التهاب غده تیروئید، اضطراب یک حالت عاطفی حاد، مکرر و مداوم است که بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد. در واقع، کارشناسان تخمین می زنند که اختلالات اضطرابی حدود 264 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

 

داروهای ضد اضطراب، که به طور معمول سیستم عصبی مرکزی را هدف قرار می دهند، می توانند مفید باشند، اما اغلب آنها نمی توانند تأثیر دائمی داشته باشند.

اکنون، یک مطالعه جدید نشان می دهد که اختلالات اضطرابی ممکن است حداقل تا حدی از مشکل در عملکرد سیستم غدد درون ریز بدن ناشی شود.

نتایج نشان می دهد که التهاب غده تیروئید با اختلالات اضطرابی همراه است، که نشان دهنده یافتن راه های جدید درمان است.

محققان یافته های خود را در کنفرانس بین المللی چاقی اروپا در سپتامبر 2020 ارائه دادند. جولیا اونوفریچوک، از بیمارستان بالینی شهر کیف در اوکراین، رهبری این تحقیق را بر عهده داشت.

وی توضیح می دهد: “این یافته ها نشان می دهد که سیستم غدد درون ریز ممکن است نقش مهمی در اضطراب داشته باشد. پزشکان همچنین باید هنگام معاینه [افراد] با اختلال اضطراب، غده تیروئید و بقیه دستگاه غدد درون ریز و همچنین سیستم عصبی را در نظر بگیرند. “

 

غده تیروئید

 

غده تیروئید دو هورمون مهم تولید می کند – T4 (تیروکسین) و T3 (تری یدوتیرونین) – که در حفظ عملکرد قلب و عضلات، هضم، رشد مغز و سلامت استخوان نقش دارند.

 

T4 و T3 به ​​تولید و تنظیم هورمونهای آدرنالین و دوپامین کمک می کنند.

 

آدرنالین گاهی اوقات به عنوان هورمون جنگ و گریز شناخته می شود. این امر با انفجار ناگهانی انرژی همراه است، مانند آنچه در پاسخ به تهدید رخ می دهد.

دوپامین هورمون لذت و پاداش مغز است و مقدار زیاد (یا خیلی کم) آن می تواند بر احساس بهزیستی و کیفیت قضاوت فرد تأثیر بگذارد.

التهاب غده تیروئید به طور معمول زمانی اتفاق می افتد که بدن غده را به عنوان یک مهاجم ناخواسته هدف قرار دهد. وقتی این اتفاق می افتد، بدن آنتی بادی هایی تولید می کند که به غده حمله می کنند. این آنتی بادی ها ممکن است به تیروئید آسیب برسانند و باعث عملکرد اشتباه آن شوند.

 

 

مطالعه

 

اونوفریچوک و همکارانش 29 مرد و 27 زن را مورد مطالعه قرار دادند. میانگین سنی آنها به ترتیب 33.9 سال و 31.7 سال بود. پزشکان اضطراب را در این افراد تشخیص داده بودند و همه آنها حملات اضطرابی را تجربه کردند.

دانشمندان با استفاده از سونوگرافی، غدد تیروئید شرکت کنندگان را بررسی کردند. آنها همچنین سطح T4 و T3 را اندازه گیری کردند.

محققان دریافتند که تیروئید افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی علائم التهاب را نشان می دهد. آنها همچنین آنتی بادی های تیروئید را در این افراد شناسایی کردند.

برای درمان التهاب، محققان به شرکت کنندگان یک دوره 14 روزه ایبوپروفن و تیروکسین دادند. این روش درمانی با موفقیت التهاب تیروئید را کاهش داد.

طبق آزمایشاتی که محققان انجام دادند، پس از برطرف شدن التهاب، افراد سطح اضطراب کمتری را تجربه کردند.

 

مفاهیم مطالعه

 

محققان نقش جنسیت و هورمون های غده فوق کلیه را در اضطراب بررسی نکردند، اگرچه تحقیقات دیگر تأثیر احتمالی مورد دوم را نشان داده است. حتی در این صورت، یافته های این تیم روزنه های جدیدی را برای افراد مضطرب فراهم می کند.

درمان های اضطرابی وقتی نقش سیستم غدد درون ریز را در نظر بگیرند، ممکن است مؤثرتر باشند. مطالعه جدید نشان می دهد که اضطراب منحصراً اختلال سیستم عصبی مرکزی نیست.

مورد بعدی محققان، بررسی گسترده تری در مورد نقش سیستم غدد درون ریز در اختلالات اضطرابی است. آنها قصد دارند تأثیر هورمونهای جنسی و غده فوق کلیه را از جمله استروژن، تستوسترون، کورتیزول، پروژسترون و پرولاکتین در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی تشخیص داده شده و غدد تیروئید ملتهب را بررسی کنند.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Medica News Today

به این مقاله امتیاز دهید