07136476172 - 09172030360 [email protected]

استرس

استرس می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. ضروری است که از نظر ذهنی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا استرس دارید یا خیر. وظایفی که در زندگی روزمره ما وجود دارد ممکن است  سبب استرس شود. اگرچه ممکن است همیشه آنها را نبینیم. استرس می تواند ذهن ما را درهم بریزد.

می توانیم به آن مانند نظافت بهاره فکر کنیم. ما باید افکار ناسالم خود را از بین ببریم و استرس را از بدن خود پاک کنیم. سلامت روانی و جسمی شما آنقدر مهم است که با افکار ناسالم یا مقادیر زیاد استرس به خطر بیفتید. به خودتان کمک کنید تا سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید.

مسائل مربوط به سلامت

بسیاری از مشکلات سلامتی از استرس ناشی می شود. وقتی برای یک مشکل مشخص به پزشک مراجعه می کنید، ممکن است متوجه نشوید که ناشی از استرس است.

استرس می تواند بر بدن ما تأثیر بگذارد. ما را فریب دهد تا باور کنیم بیمار هستیم. سیستم ایمنی ممکن است با سیگنال های جنگ یا گریز بیش از حد خسته شود. این سیگنال ها زمانی فعال می شوند که در موقعیت های استرس زا قرار می گیریم.

مغز ما به ما می‌گوید بدوید یا بمانبد و «جنگ» کنید. برخی از نمونه‌های پاسخ جنگ یا گریز زمانی اتفاق می‌افتند که در موقعیتی قرار می‌گیریم که نیاز به تقابل دارد یا زمانی که ضربان قلب ما بالا می‌رود.

قرار گرفتن مکرر در معرض سناریوهای جنگ یا فرار می تواند منجر به مشکلات سلامتی، مانند فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. سایر شرایط سلامتی مرتبط با استرس طولانی مدت شامل افزایش احتمال سرماخوردگی و عفونت، ناراحتی معده یا یبوست، درد، بثورات پوستی و سردرد است.

مراجعه به پزشک برای این نگرانی‌ها ضروری است. اما همچنین بسیار مهم است که با بدن خود هماهنگ باشید تا بفهمید در شرایط استرس چه اتفاقی برای آن می‌افتد.

خستگی و استرس 

خستگی یکی از اولین نشانه های قابل شناسایی استرس است. وقتی بیش از حد کار می کنید یا خسته هستید، بدن شما به شما اطلاع می دهد. استرس افکار ما را کدر می کند و ما قادر به تمرکز نیستیم. خواب بهتر به صدا در می آید. چشمان شما ممکن است خون آلود به نظر برسد یا باز نگه داشتن آن دشوار باشد.

اگر بدن شما نشانه هایی مبنی بر نیاز به استراحت برای شما ارسال می کند، گوش دادن به نیازهای بدن بسیار مهم است. عملکرد ضعیف کاری یا عدم حضور با دوستان می تواند ناشی از خستگی باشد. خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است. مهم نیست که چند کار باید انجام دهید. سلامتی شما همیشه باید حرف اول را میزند!

مشکلات پوستی

دلایل مختلفی برای آکنه وجود دارد. برخی افراد مستعد ابتلا به آن هستند و برخی افراد هرگز در زندگی خود جوش را تجربه نمی کنند. استرس می تواند تولید سبوم از غدد چربی ما را تشدید کند. در نتیجه منافذ مسدود شده و آکنه بیش از حد معمول ایجاد شود. همچنین ممکن است آکنه استرس ناشی از خوردن غذاهای راحت یا سایر غذاهای ناسالم که به نظر می رسد در دسترس تر از پخت و پز هستند را تجربه کنید.

وقتی افراد استرس دارند، تمایل دارند صورت خود را بیشتر لمس کنند. مالیدن چشم‌ها یا گذاشتن دست روی پیشانی‌شان می‌تواند به انتشار چربی از نوک انگشتانشان به پوست کمک کند.

مشکلات خواب

زمانی که کارهایی وجود دارد که باید انجام شوند، استرس ذهن ما را روی تردمیل نگه می‌دارد. در مورد نگرانی‌های مختلف می‌چرخد و نشخوار می‌کند. بی خوابی یکی دیگر از مؤلفه هایی است که بر کیفیت و کمیت خواب تأثیر می گذارد.

بی خوابی اصطلاح بالینی برای ناتوانی در به خواب رفتن به دلایل مختلف است. موقعیت های استرس زا خاص می تواند باعث بی خوابی شود. نتایج ممکن است در بیدار شدن با احساس شادابی یا حتی خستگی بیشتر ایجاد شود.

یک تاکتیک مفید برای به خواب رفتن در هنگام مقابله با استرس، تقسیم بندی است. اگرچه گفتن آن آسان تر از انجام دادن است. اما می تواند به شما کمک کند تا بقیه مورد نیاز خود را بدست آورید. موقعیت استرس زا را در نظر بگیرید و همانطور که برای خواب دراز کشیده اید، استرس خود را در یک حباب قرار دهید.

اگر احساس راحتی می کنید آن را با صدای بلند بگویید. تصور کنید حباب در حالی که به خواب می روید در دوردست شناور است. تصاویر این تاکتیک می تواند به شما کمک کند تا از استرس خود جدا شوید.

یکی دیگر از فعالیت هایی که می تواند به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید استفاده از اسانس ها و موسیقی است. ایجاد یک محیط آرام به خواب بهتر کمک می کند. ممکن است سعی کنید تمام وسایل الکترونیکی را دو ساعت قبل از خواب نیز خاموش کنید. مغز، تخت شما را با خواب مرتبط می کند. بنابراین محیطی که در اتاق خود ایجاد می کنید بهترین کیفیت خواب را تضمین می کند.

علائم سلامت روان

در موارد شدید استرس، ممکن است علائم اختلالات سلامت روان را تجربه کنید. هماهنگ ماندن با بدن و نیازهای اولیه شما برای حفظ بدن سالم و ذهن سالم مناسب است. اگر متوجه شدید که در کارهایی که باید انجام دهید غرق شده‌اید و احساس می‌کنید که در حال کار کردن بر روی زمین هستید، ممکن است وقت آن رسیده که با یک متخصص صحبت کنید. باز بودن با دیگران کلید دستیابی به تندرستی است. سلامت روان خود را همیشه در اولویت قرار دهید.

استرس می تواند خود را به گونه ای نشان دهد که ما هرگز فکرش را نمی کنیم.

از مسائل سلامتی گرفته تا خستگی و آکنه و مشکلات خواب. استرس ما به همه جنبه های زندگی ما منتقل می شود. مهم است که با بررسی بدن خود و ارزیابی چگونگی بروز استرس، سلامت روان خود را در درجه اول قرار دهیم.

تغذیه سالم و خواب با کیفیت کافی اولین قدم های مهم برای حفظ سلامت روانی و جسمی شماست. ممکن است لازم باشد به محل کار خود بگویید که به یک روز سلامت روان نیاز دارید. یا به خانواده و دوستان خود اطلاع دهید که غرق شده اید و به کمک بیشتری نیاز دارید.

برای منابع بیشتر در مورد سلامت روان، انستیتو سلامت مغز دانا در کنار شماست. ما خدماتی را برای اختلالات سلامت روان برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در مناطق مختلف کشورمان ارائه می دهیم. برای اطلاعات بیشتر یا مشاوره در مورد خدمات سلامت روان ما، با ما تماس بگیرید.

منبع: How Does Stress Manifest Itself? | Achieve Medical Center

آیا کاهش استرس به کاهش حساسیت یا آلرژی فصلی کمک میکند؟

وقتی تحت استرس مزمن هستید، بخشش آسان‌تر است!