07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

خواندن خبر در بهترین زمان ممکن است تحریک کننده استرس باشد. وقتی خبر به خصوص نگران کننده است، بسیاری از ما سطح اضطراب را آنقدر زیاد تجربه می کنیم که در مقابله کردن با آنها مشکل داریم. بنابراین چگونه می توانیم بدون هیچ گونه اضطرابی زندگی کنیم وقتی رسانه ها ما را با عناوینی استرس زا و ناراحت کننده بمباران می کنند؟


شاید به نظر برسد که ما وارد عصری شده ایم که مملو از اخبارهای نامطلوب است. هر روز طی چند سال گذشته، روزنامه ها و وب سایت های خبری به عناوین استرس زا تبدیل شده اند.

در مورد جنگ ها و ناآرامی های مدنی، بلایای قریب الوقوع زیست محیطی، اقتصادهای ناکام و حوادث خشونت آمیز و غم انگیز محلی اخبار منتشر شده است.

بنابراین اگر آنچه به نظر می رسد چرخه ثابت اخبار منفی در هر رسانه ای شما را در هم فرو می ریزد و با بهزیستی تداخل می کند، چه کاری می توانید انجام دهید؟


در این شرایط ویژه، نکاتی را برای مقابله با نوع خاصی از اضطراب که می تواند ناشی از خواندن اخبار باشد، جستجو می کنیم.

 

 

 

 

“اختلال استرس عناوین خبری”؟


در حالی که احتمالاً قرنها چرخه منفی اضطراب مرتبط با اخبار نامطلوب وجود داشته است، اما به ویژه در سال 2016 آشکار شد، سالی که مملو از وقایع جهانی بود که باعث قطبیده شدن جوامع بشری شد.

هنگامی که افراد شروع به گزارش تنش و اضطراب ناشی از احساس بمباران توسط عناوین هشدار دهنده را کردند، برخی از درمانگران برای توصیف این موضوع به عنوان پدیده خاص خود اقدام کردند.

به عنوان مثال، دکتر استیون استوسنی، درمانگر برای واشنگتن پست از آن به عنوان “اختلال استرس خبری” یاد می کند. او تجربه شخصی خود را با افرادی توصیف می کند که چرخه خسته کننده اخبار موجب احساس نگرانی و ناتوانی شدید آن ها شده است و گزارش می دهد که این امر بخصوص بیماران زن را تحت تأثیر قرار داده است.

براساس مطالعه سال 2012، زنان در به یاد آوردن اخبار منفی برای دوره های طولانی بهتر از مردان هستند. آنها همچنین واکنشهای فیزیولوژیکی پایدار تری نسبت به استرس ناشی از چنین خبرهایی دارند.

Stosny می نویسد:” بسیاری احساس می کنند شخصاً بی ارزش، رد شده، دیده نشده، ناشناخته و ناامن هستند. آنها احساس پیش بینی و بی اعتمادی در مورد آینده را گزارش می دهند. “

در یک نظرسنجی انجام شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) مشخص شد که بین اوت 2016 و ژانویه 2017، مردم ایالات متحده در متوسط ​​افزایش سطح استرس از 4.8 به 5.1 افزایش یافته است. 

به گفته محققان، این نخستین افزایش قابل توجه در سطح متوسط ​​استرس در یک دهه از زمان آغاز فعالیت انجمن برای انجام این نظرسنجی ها بود.

گزارش سال 2019 APA در مورد میزان استرس در جمعیت ایالات متحده تفاوت چندانی با سالهای گذشته پیدا نکرد، مگر اینکه از یک نظر: پاسخ دهندگان گزارش دادند که آنها نسبت به موضوعات خاص اضطراب بیشتری دارند.

طبق جدیدترین داده های نظرسنجی از این گزارش، بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان استرس را در مورد سیاست، مراقبت های بهداشتی و تیراندازی های جمعی تجربه کردند.


در همین حال، تغییرات آب و هوایی و آزار جنسی – سایر مباحثی که غالباً در اخبار منتشر می شود – نیز در سال 2019 نسبت به سال 2018 استرس قابل توجهی ایجاد کردند.

نویسندگان این گزارش دریافتند که “بیش از 7 از 10 بزرگسال (72٪) با این گفته موافق هستند که” رسانه ها همه چیز را به صورت مناسب گزارش نمیدهند”، و بیش از نیمی (54٪) می گویند که می خواهند در مورد اخبار مطلع شوند، اما پیگیری آن باعث استرس آنها می شود. “

گروههای سنی مختلف، استرسهای مختلفی را که به رسانه های خبری نسبت می دهند، گزارش کردند. افراد 30 ساله وجوان تر بیشتر از خبرهای منفی ناراحت هستند.

 با این حال، بیش از یک سوم از افراد مسن (36٪) تمایل دارند آگاه بمانند اما انجام این کار باعث استرس آنها می شود. “

نویسندگان همچنین اضافه می کنند که بسیاری از افراد با دوری از این اخبار، مقابله با این موضوع را انتخاب می کنند. “تقریباً 2 از 5 بزرگسال (39٪) گزارش داده اند که طی یک سال گذشته برای کاهش آگاهی از اخبار خود اقدام کرده اند.”

 

 

 

 

استراحت و دوری از اخبار


هنگامی که درباره آنچه که دراخبار منفی وجود دارد احساس نگرانی می کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که حداقل تا مدتی از این گزارش ها فاصله بگیرید و استراحت کنید.

از نظر برخی، عصبانیت، ناامیدی و احساس عدم قدرت که می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض دائم اخبار استرس زا باشد می تواند واقعاً در راه انجام کارهای روزانه وپیشرفت مشکل ایجاد کند.

شخصی گزارش می دهد که با استرس پس از آسیب (PTSD) زندگی کرده است. برای او، دوری از اخبار تنها راه مقابله با اضطراب مرتبط با خبر بوده است.

“من اضطراب خبری بزرگی دارم.” “من یک دهه پیش فهمیدم که تنها راه مقابله با مشکل سلامت روان من دوری از خواندن اخبار یا تماشای اخبار در [تلویزیون] است. این بدان معنی است که من به ندرت از آنچه در جهان اتفاق می افتد سرنخ  دارم و وقتی مردم در اطرافم صحبت می کنند، احساس منفی دارم، اما حداقل می توانم صبح ها از رختخواب با امیدواری خارج شوم. “

انجام سایر فعالیتها همچنین ممکن است کمک کننده باشد – نه تنها مدتی ذهن خود را از سناریوهای منفی خارج کنید بلکه به تنظیم احساسات و ایجاد روابط مثبت نیز کمک کنید.

شخص دیگری در مورد اضطراب مربوط به اخبار خود صحبت کرده است، توضیح می دهد: “بعضی مواقع یک قدم به عقب و شارژ مجدد بسیار حیاتی است.”

“راه حل من برای اضطراب مبتنی بر اخبار دوری از همان اضطراب است، باید به طبیعت بروم، بعضی از کتابها را بخوانم، در برخی گفتگوهای حضوری شرکت کنم و برای مدتی از صفحه های اخبار خود دور شوم.” 

همانطور که تحقیقات نشان داده است، کارهایی مانند ورزش، گوش دادن به موسیقی و تمرین مراقبه می تواند به کاهش استرس، کمک کند.

Katherine C. Nordal، به همین ترتیب بر اهمیت دوری از خبر و روی آوردن به سایر فعالیت ها به جای آن تأکید دارد:

“به اندازه کافی بخوانید تا آگاه باشید، اما سپس برنامه هایی را تنظیم کنید که به طور منظم برای رهایی از تنش مشکلات و استرس هایی که ممکن است باعث آنها شود کمک کند و یادتان باشد که از خود مراقبت کنید و به سایر زمینه های زندگی خود توجه کنید.”

 

 

 

روی مسائلی که می توانید حل کنید متمرکز شوید


یکی از راه های مقابله با اضطراب ناشی از اخبار، تمرکز روی موضوعاتی است که می توانید به حل آنها کمک کنید.

برای مثال، اخبار منفی جهانی، در مورد اعمال خشونت یا تأثیر طوفان ویرانگر، باعث می شود مردم احساس ناتوانی و شکست کنند.

اما همه می توانند با کمک به ایجاد تغییرات مثبت در جوامع، خانواده ها یا حتی خودشان، کاری برای بهتر شدن جهان انجام دهند.

یکی از افراد، گزارش کرد که قرار گرفتن در معرض مداوم اخبار بد باعث شده است که او بخواهد وارد عمل شود – این کار را در سطح محلی انجام داد.

“من بعد از یک تابستان از اخبار بد احساس درماندگی و بی فایده گی داشتم، بنابراین به یک کمپین کوچک اما پرشور پیوستم.” “عقب نشینی باعث می شد احساس کنم که به دیگران اجازه می دادم برای من آینده ام را تصمیم بگیرند.”

یکی دیگر از خوانندگان یک رویکرد مشابه را در پیش گرفت و دریافت که با تصمیم گیری آگاهانه برای دوری از اخبار و شروع به تمرکز بر تغییرات مثبت در زندگی شخصی، می تواند احساس قدرت کند و به رفع اضطراب کمک کند.

 “به نظر می رسد، به طور فزاینده ای، این اخبار باعث اضطراب من می شوند. این واقعاً موقعیت مرا پایین می آورد، به خصوص فکر کردن در مورد دنیایی که فرزندانم در آن رشد می کنند.”

“[من و همسرم] به طور مختصر [اخبار منفی] را مورد بحث قرار دادیم، سپس توافق كردیم كه ارزش پرداختن به آن را ندارد، و به سرعت موضوع را تغییر دادیم تا در مورد آنچه كه امسال روی آن تمركز می كنیم صحبت كنیم. انجام چنین کاری احساس ناامیدی را از بین می برد و مقداری نیرو را در دست خود قرار می دهد تا تغییری را که می خواهیم در جهان ببینیم ایجاد کنیم. “

تحقیقات نشان داده است که درگیر شدن در جامعه با داوطلب شدن در سطح محلی می تواند احساس بهزیستی فرد را تقویت کند، احساس هدف داشتن را دوباره زنده کند و حس هویت را در جامعه تقویت کند.

 

 

 

 

پیگیری و جستجوی اخبار مثبت 


وقتی یک خبر ناگوار می تواند خیلی راحت به همه ما برسد، گاهی اوقات باید برای یافتن خبرهای مثبت تلاش کنیم. این می تواند در مقابله با اضطراب ناشی از اخبار ناراحت کننده کمک کند.

در حالی که ما ممکن است احساس کنیم که وظیفه ما این است که درک کنیم چه اشتباهی در جهان رخ داده است تا بتوانیم راهی برای رفع آن پیدا کنیم، بسیار مهم است که دریابیم چه چیزی به خوبی پیش می رود تا احساس انگیزه، امید و … کنیم.

در یک مطالعه قدیمی، محققان دانشگاه ساسکس، در برایتون انگلستان، نشان داده اند که وقتی ما اخبار منفی را تماشا می کنیم، می خوانیم و یا گوش می دهیم، می تواند تمایل ما به نگرانی و تدوین سناریوهای فاجعه بار را در مورد مسائل خودمان تشدید کند، حتی اگر آنها هیچ ارتباط آشکاری با مباحث خبری نداشته باشند.

محققان می نویسند: “نتایج مطالعه [ما] نشان می دهد که تماشای یک برنامه خبری که اکثراً دارای محتوای منفی است، اقدامات خود گزارشی از روحیه اضطراب و غم و اندوه را بالا برد و متعاقباً منجر به فاجعه آمیز تر شدن نگرانی های شخصی می شود.”

هنگامی که اخبار ما را با طغیان ناگواری ها ناامید  میکند، بسیار مهم است که از خودمان درباره رابطه خود با خبرها سؤال کنیم. چرا ما به آن دسترسی پیدا می کنیم و میخواهیم از آنها چه نتیجه ای بگیریم؟

وقتی اخبار را مشاهده یا گوش میکنیم، باید به دنبال اولویت بندی بهزیستی خود باشیم تا در جهان تغییرات مثبتی ایجاد شود.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

MedicalNewsToday

Open chat
Powered by