07136476172 - 09172030360 [email protected]

به نظر می رسد سگ سانان می توانند عفونت کووید را با دقت بالایی تشخیص دهند اما پژوهشگران می گویند قبل از اینکه این روش استفاده شود، پژوهش هایی با ابعاد بزرگتر لازم است به انجام برسد.

 

 

در سراسر دنیا، سگ ها در حال تربیت هستند  تا بتوانند بوی کووید 19 را تشخیص دهند. تربیت کنندگان سگ ها، نتایج اعجاب آوری را گزارش می کنند. آن ها می گویند سگ ها می توانند بوی کرونا را با دقت خیلی خوبی تشخیص دهند.

دانشمندان درگیر این پژوهش ها، می گویند که استفاده از سگ ها می تواند در کنترل پاندمی کمک کند زیرا آن ها می توانند در یک ساعت، تعداد زیادی افراد را در محل های شلوغی مانند فرودگاه ها یا سالن های ورزشی بررسی کنند.

این روش همچنین از روش های متدوال تشخیص کرونا ارزان تر و ساده تر است.

اما بیشتر این پژوهش های مرتبط با توانایی سگ ها در رابطه با تشخیص کرونا، هنوز چاپ نشده است و در نتیجه بررسی درستی آن و ارزیابی آن توسط جامعه ی علمی هنوز نیاز به مراحل بعدی دارد.

متخصصانی که روی روش های قدیمی تر تشخیص کرونا کار کرده اند می گویند که این روش امیدوار کننده است. اما سوالاتی برای استفاده ی انبوه از این روش وجود دارد.

در 3 نوامبر ، دانشمندان و گروه هایی که روی حیوانات پژوهش می کردند در یک گارگاه آنلاین دور هم جمع شدند تا نتایج اولیه ی آزمایش ها را با یکدیگر به اشتراک بگذراند و  نحوه ی پژوهش هماهنگ را بهبود بدهند.

” هیچ کس نمی گوید که می توانیم استفاده از ماشین PCR ( روش تشخیص کووید 19) را کنار بگذرایم. اما این روش جدید نیز بسیار امیدوار کننده است.”

انسان ها سال هاست که از مزیت و برتری قدرت بویایی سگ سانان به نفع خود استفاده کرده اند.  بینی سگ ها،  بیش از 300 ملیون گیرنده ی بویایی دارد. در مقابل برای انسان، این مقدار بین 5 تا 6 ملیون است. این مزیت باعث می شود سگ ها بتوانند بو هایی را حس کنند که انسان قادر به تشخیص آن ها نیست.

سگ های بو کننده، امروزه هم در فرودگاه ها، استفاده می شوند و سلاح ها، مواد مخدر و مواد منفجره را کشف می کنند. دانشمندان همچنین سگ هایی را تربیت کرده اند که می توانند انواعی از سرطان یا بیماری مالاریا را تشخیص دهند اما این حیوانات به طور معمول برای این کارکرد استفاده نمی شوند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند سگ ها چه طور این بیماری ها را تشخیص می دهن اما به نظر می رسد بدن انسان در هنگام بیماری، مواد خاصی(VOC) را از خود خارج می کند. این مولکول ها تبخیر می شوند و بویی را ایجاد می کنند که سگ ها قادر به بو کشیدن آن هستند. پژوهش های قبلی روی ویروس های دیگری به جز کرونا نیز نشان میدهد بدن ممکن است در اثر عفونت ویروسی این مواد را آزاد کند.

بسیاری از دانشمندان با شروع پاندمی این پژوهش ها را شروع کردند. آن ها سگ هایی را پرورش دادند  که نمونه های بو ( مخضوصا از نوع عرق بدن ) را بو کنند و سپس هر زمانی آن بو ها را تشخیص دادند، بنشینند یا  روی زمین پنجه بکشند.

در فرودگاه های امارات، فنلاند و لبنان از این روش برای تشخیص مسافران کرونایی استفاده می شود و سپس نتیجه با نتایج روش های معمول تست کرونا مطابقت داده می شود.

با توجه به داده های منتشر شده در کارگاه ذکر شده، سگ ها، توانسته اند مواردی را حتی روز ها زودتر از تست های معمولی تشخیص دهند.

سگ ها در این آزمایش ها، 1680 مسافر را بررسی کرده اند و 158 مورد ابتلا را پیدا کرده اند. این موارد، با تست PCR نیز تایید شده اند. سگ ها، نمونه های منفی را با دقت 100 درصد تشخیص داده اند و نمونه های مثبت دقتی 92 درصدی داشته اند.

این نتایج هنوز چاپ نشده اند.

گفته می شود کشور های کم درامد و با امکانات آزمایشگاهی محدود می توانند از این روش بهره ببرند

منبع:

nature

به این مقاله امتیاز دهید