07136476172 - 09172030360 [email protected]

به طور کلی، تحقیقات با کیفیت بالا در مورد اثربخشی و ایمنی بیشتر داروهای خواب طبیعی وجود ندارد. در نتیجه، و متأسفانه برای افرادی که مشکلات خواب دارند.  بسیاری از سؤالات در مورد داروهای خواب طبیعی حل نشده باقی می مانند. در قسمت اول این مقاله درخصوص  چیستی خواب آور های طبیعی، عوارض احتمالی آنها، اثرات آنها بر بزرگسالان و کودکان سخن گفتیم. در این قسمت درخصوص اثرات آنها بر زنان باردار و نحوه یافتن داروهای خواب اور طبیعی سخن خواهیم گفت.

آیا داروهای خواب آور طبیعی برای زنان باردار یا شیرده بی خطر هستند؟

زنان باردار و زنان شیرده باید در استفاده از داروهای خواب آور طبیعی احتیاط کنند. بسیاری از مواد تشکیل دهنده آزمایشات دقیقی را در زنان باردار یا شیرده انجام نداده اند. بنابراین اطلاعات کمی در مورد اثرات بالقوه بر روی فرزند آنها وجود دارد.

اگرچه برخی از محصولات ممکن است بی خطر باشند. اما ایمن ترین رویکرد برای زنان باردار یا شیرده این است که قبل از مصرف داروهای خواب آور طبیعی با پزشک خود مشورت کنند.

آیا قبل از مصرف داروهای خواب آور طبیعی باید با پزشک صحبت کنید؟

توصیه می شود قبل از شروع استفاده از هر خواب طبیعی با یک پزشک صحبت کنید. حتی اگر این محصولات بدون نسخه در دسترس هستند. پزشک شما ممکن است بتواند به چندین روش کمک کند:

  • بررسی سایر داروهای خود و احتمال تداخل بین آنها و یک کمک خواب طبیعی.
  • پرداختن به سابقه سلامتی و احتمال واکنش های نامطلوب از کمک های خواب طبیعی.
  • درک مشکلات خواب خود و ارزیابی اینکه آیا ممکن است ناشی از یک اختلال خواب زمینه ای باشد. که می تواند با یک درمان خاص تر برطرف شود یا خیر.
  • بحث در مورد مزایا و خطرات بالقوه انواع خاصی از کمک‌های به طور کلی، تحقیقات با کیفیت بالا در مورد اثربخشی و ایمنی بیشتر داروهای خواب طبیعی وجود ندارد. در نتیجه، و متأسفانه برای افرادی که مشکلات خواب دارند.  بسیاری از سؤالات در مورد داروهای خواب طبیعی حل نشده باقی می مانند..
  • ارائه پیشنهاداتی در مورد دوز یا زمان مصرف داروهای خواب آور طبیعی.
  • ارائه راهنمایی در مورد چگونگی دانستن اینکه آیا یک مسکن طبیعی کار می کند یا عوارض جانبی ایجاد می کند.

چگونه می توانید داروهای خواب آور طبیعی ایمن بیابید؟

با توجه به طیف وسیعی از برندها و محصولات موجود در بازار، یافتن وسایل خواب آور طبیعی قابل اعتماد می تواند یک چالش باشد. محتاط بودن در  خرید می تواند خطر مصرف مکمل های دارای برچسب نادرست یا آلوده را کاهش دهد.

با نگاهی دقیق به لیست مواد تشکیل دهنده محصول شروع کنید. به یاد داشته باشید که برچسب‌های محصول ممکن است از عباراتی مانند «طبیعی» و «تأیید شده» به روش‌هایی استفاده کنند که به‌شدت تعریف یا تنظیم نشده باشد.

مشتریانی که می‌خواهند درباره محصولات خاصی تحقیق کنند، می‌توانند با سازنده یک کمک خواب آور طبیعی تماس بگیرند. و مستندات مربوط به آزمایش و ایمنی را بخواهند. اطلاعات مربوط به تضمین کیفیت در فرآیند تولید نیز می تواند در برخی موارد روشنگر باشد.

برخی از سازمان‌های شخص ثالث مهر تأییدی برای مکمل‌هایی که آزمایش شده‌اند ارائه می‌کنند. این تضمینی برای ایمنی یک محصول نیست. اما نشان می دهد که تحت بررسی های اضافی قرار گرفته است. سازمان هایی مانند ConsumerLab.com، USP Pharmacopeia (USP) و برنامه مکمل غذایی بین المللی NSF از جمله معتبرترین گواهینامه ها هستند.

کدام کمک‌های خواب آور طبیعی بهترین و ایمن‌ترین هستند؟

هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام یک از داروهای خواب آور طبیعی بهترین یا بی خطرترین هستند وجود ندارد. اکثر داروهای خواب آور طبیعی به طور دقیق روی انسان آزمایش نشده اند. در صورت در دسترس بودن، اطلاعات مربوط به بسیاری از مواد موجود در وسایل کمکی خواب آور طبیعی از مطالعات بسیار کوچک، طراحی ضعیف یا انجام شده بر روی حیوانات بدست می آید.

به دلیل فقدان شواهد قطعی، سخت است که بدانیم کدام یک از داروهای خواب آور طبیعی بی‌خطر هستند؟ کدام‌یک مؤثرتر هستند و چگونه و چه زمانی بهترین استفاده از آن‌ها را دارند. با توجه به این موضوع، آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) هیچ گونه کمک خواب آور طبیعی را برای درمان بی خوابی مزمن توصیه نمی کند .

به خوبی مطالعه شده و همچنین دو مورد از پرکاربردترین داروهای خواب آور طبیعی ملاتونین و سنبل الطیب هستند. اگرچه مطالعات این ترکیبات اغلب نتایج متناقضی داشته است.

بخش‌های زیر ملاتونین، سنبل الطیب و سایر موادی را که ممکن است در کمک‌های خواب آور طبیعی یافت شوند، بررسی می‌کنند تا به آنچه در مورد فواید و مضرات بالقوه آن‌ها شناخته شده است، پرداخته شود.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که بدن در پاسخ به تاریکی تولید می کند. به تنظیم خواب و تسهیل ریتم شبانه روزی سالم کمک می کند. ملاتونین را می توان به صورت مصنوعی تولید کرد و به عنوان مکمل مصرف کرد. شواهد نشان می‌دهد که این نوع ملاتونین می‌تواند به جت لگ کمک کند، که زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به سرعت در چندین منطقه زمانی سفر می‌کند، و برخی دیگر از اختلالات ریتم شبانه‌روزی.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ملاتونین فوایدی را برای بهبود خواب به طور کلی ارائه می دهد. هنگامی که در عصر مصرف می شود، ممکن است به برخی از بزرگسالان کمک کند تا راحت تر به خواب بروند یا در طول شب بخوابند.

افراد معمولاً هنگام مصرف ملاتونین عوارض جانبی قابل توجهی ندارند. هنگامی که عوارض جانبی رخ می دهد، شایع ترین آنها خواب آلودگی در طول روز، سردرد و سرگیجه است. مصرف ملاتونین در افراد مسن مبتلا به زوال عقل توصیه نمی شود.

در کودکان، ملاتونین به طور کلی در صورت استفاده کوتاه مدت و تحت نظر پزشک بی خطر در نظر گرفته می شود. آکادمی متخصصان اطفال آمریکا (AAP) بیان می کند که استفاده محدود از ملاتونین ممکن است برای ایجاد یک زمان خواب ثابت، تنظیم مجدد روال خواب، یا رفع مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) مفید باشد.

اثرات طولانی مدت مکمل های ملاتونین در کودکان ناشناخته است. برخی از محققان این نظریه را مطرح کرده اند که استفاده طولانی مدت ممکن است بر شروع بلوغ تأثیر بگذارد، اما نتایج مطالعات تاکنون قطعی نیست.

والرین

سنبل الطیب از یک گیاه مشتق شده است و تاریخچه آن به یونان باستان باز می گردد. در مطالعات، نتایج در رسیدگی به مشکلات خواب در بزرگسالان متناقض بوده است. برای اکثر بزرگسالان، استفاده کوتاه مدت از سنبل الطیب نسبتا بی خطر است. برخی از عوارض جانبی بالقوه عبارتند از سردرد، کندی تفکر، مشکلات معده، اختلال عملکرد قلبی عروقی و احساس ناراحتی یا تحریک پذیری.

سایر داروهای خواب آور طبیعی

به طور کلی، شواهد بسیار محدودی در مورد سایر داروهای خواب آور طبیعی وجود دارد. به این معنی که تحقیقات قطعی برای نشان دادن ایمنی یا اثربخشی آنها وجود ندارد.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور معمول از غذاها به دست می آید و به فرآیندهای بدن کمک می کند. نقش آن به عنوان یک کمک خواب آور طبیعی به خوبی تعریف نشده است. اما برخی تحقیقات نشان داده است که ممکن است به افراد مسنی که به تنهایی یا همراه با ملاتونین و روی استفاده می‌شوند، به بی‌خوابی کمک کند .

بسیاری از مردم منیزیم کافی را از رژیم غذایی خود به دست می آورند که مصرف مکمل منیزیم را غیر ضروری می کند. دوزهای بالای منیزیم در مکمل ها می تواند باعث درد شکم و اسهال شود. در دوزهای بسیار بالا، سمیت منیزیم می تواند عوارض جانبی شدیدتری ایجاد کند. منیزیم با داروهای مختلف از جمله برخی از مهارکننده های پمپ پروتون و آنتی بیوتیک ها تداخل دارد.

مگنولیا

پوست درخت ماگنولیا سابقه استفاده در طب شرقی دارد. و تحقیقات مولکولی پایه نشان می دهد که ممکن است به تسکین اضطراب و تشویق به خواب کمک کند. با این حال، برای درک فواید و عوارض جانبی احتمالی ماگنولیا، مطالعات دقیق‌تری در افراد ضروری است.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آیا داروهای خواب آور طبیعی بی خطر هستند؟ (قسمت اول)

چه ارتباطی بین تفاوت های نژادی و اختلالات خواب وجود دارد؟