07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

ضربه مغزی یک نوع از آسیب های مغزی خفیف است. پس از ضربه مغزی، ممکن است علائمی مانند سرگیجه، سردرد و مشکلات خواب را تجربه کنید.

ممکن است شنیده باشید که خوابیدن پس از این مشکل ایمن نیست. یا باید هر چند ساعت یکبار هنگام بهبودی بیدار شوید. ما بررسی می کنیم که چگونه ضربه مغزی بر خواب تأثیر می گذارد و چگونه بهتر می خوابیم تا بتوانیم سریعتر بهبود یابیم.

آیا خوابیدن با ضربه مغزی ایمن است؟

به طور کلی، هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند پس از ضربه مغزی، به محض مراجعه به پزشک یا اورژانس، با خیال راحت بخوابند.

اگرچه خواب بعد از ضربه مغزی بی خطر تلقی می شود، اما ارزیابی علائم هنگام خواب فرد دشوارتر است.  در چند شب اول، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است توصیه کنند هر چند ساعت یک بار شخص متاثر شده را از خواب بیدار کنند. آنها می توانند با پرسیدن سوالات آزمایش های ساده ای را انجام دهند. این آزمایشها برای هشدار مراقبین از هرگونه پیشرفت نگران کننده طراحی شده است.

با این حال، بیدار شدن هر چند ساعت یک نفر می تواند خواب را مختل کند. خواب هنگام بهبودی از ضربه مغزی بسیار مهم است. بسته به شدت ضربه مغزی، پزشک شما ممکن است به یکی از اعضای خانواده که هنگام خواب با شما باشد  اما شما را بیدار نکند.

ضربه مغزی چگونه بر خواب تأثیر می گذارد؟

اختلالات خواب در پی ضربه مغزی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و همیشه نشان دهنده شدت یا نوع ضربه مغزی نیست. تقریباً 30 تا 80 درصد افراد پس از ضربه مغزی دچار نوعی مشکل خواب می شوند.

معمولاً در هفته اول پس از ضربه مغزی احساس خواب آلودگی و چرت های اضافی می کنید.  سپس در هفته های بعد دچار مشکل خواب می شوید.  اگر در خوابیدن در شب مشکل دارید یا زود از خواب بیدار می شوید ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید.  خواب آلودگی در روز پس از ضربه مغزی نیز ممکن است به دلیل مشکل در مکانیسم های تنظیم چرخه خواب و بیداری شما باشد. که باعث می شود در زمانهای غیر معمول احساس خواب آلودگی کنید. ممکن است برنامه خواب شما نامنظم تر شود.

اختلالات خواب ناشی از ضربه مغزی ممکن است به طور مستقیم ناشی از آسیب به سلول های عصبی باشد. که چرخه خواب و بیداری را کنترل می کنند. محققان همچنین دریافتند که پس از ضربه مغزی، برخی از افراد زمان بیشتری را در خواب عمیق ترمیمی می گذرانند. اما مقدار کمتری ملاتونین، هورمون خواب تولید می کنند.

سابقه ضربه مغزی

اگر در گذشته دچار ضربه مغزی شده اید، به احتمال زیاد با مشکلات خواب مواجه خواهید شد. کودکان ممکن است به مشکلات خواب بعد از ضربه مغزی حساس باشند، زیرا مغز آنها هنوز در حال رشد است.

پس از ضربه مغزی، برخی از افراد دچار اختلالات خواب مانند بی خوابی، اختلالات ریتم شبانه روزی و آپنه خواب می شوند. معمولاً برای افراد مبتلا به ضربه مغزی این احساس وجود دارد که تمام شب نیمه بیدار هستند. یا به دلیل سردرد یا درد مزمن پرت می شوند و می چرخند.

اگرچه علائم در طول زمان تغییر می کند، اما بی خوابی ممکن است بیش از یک سال پس از ضربه مغزی شما ادامه داشته باشد. به ویژه اگر قبل از بازگشت به محل کار یا مدرسه به خود فرصت بهبودی نمی دهید. ناتوانی در خواب عمیق ممکن است در بهبودی اختلال ایجاد کند.

چرا خوابیدن بعد از ضربه مغزی مهم است؟

رسیدگی به مشکلات خواب در طول بازیابی ضربه مغزی بسیار مهم است، زیرا خواب بخش مهمی از روند بهبود است.

تحقیقات نشان می دهد کسانی که بیشتر در طول شب بیدار می شوند علائم ضربه مغزی را به مدت طولانی تری تجربه می کنند. افرادی که به دلیل ضربه های مغزی متعدد در خواب مشکل دارند نیز بیشتر در معرض سردردهای شدید و مشکلات خلقی و تفکر هستند. یک مطالعه بر روی ضربه های مغزی در کودکان زیر 18 سال نشان داد کسانی که بد می خوابند علائم شدیدتری دارند. و بیش از دو هفته دیگر به بهبود نیاز دارند، در مقایسه با کسانی که خوب خوابیده بودند.

نشانه هایی که ممکن است باعث ضربه مغزی شود

علائم ضربه مغزی متفاوت است و حتی اگر هوشیاری خود را از دست ندهید، می توانید دچار ضربه مغزی شوید. علائم رایج ضربه مغزی عبارتند از:

  • نوسانات خلقی
  • گیجی
  • از دست دادن حافظه
  • مشکل در تمرکز
  • سردرد
  • سرگیجه
  • مشک تعادل
  • مشکلات بینایی

علائم ضربه مغزی مخصوص خواب عبارتند از:

  • احساس خواب آلودگی در طول روز
  • اشکال خوابیدن در شب
  • مثل همیشه نخوابیدن
  • بیشتر از حد معمول می خوابید

این علائم ممکن است بلافاصله ظاهر نشوند. اگر مشکوک هستید که ممکن است دچار ضربه مغزی شده باشید، بسیار مهم است که قبل از بهبودی به دنبال کمک پزشکی باشید.  استراحت و اجتناب از فعالیت هایی که می توانند باعث ضربه مغزی شوندنیز مهم است.  افرادی که علائم جدی تری دارند، باید به اورژانس مراجعه کنند. این علائم شامل تشنج، استفراغ، مشکل در هوشیاری، سردرد شدید، حالت تهاجمی غیرمعمول یا احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف در اندام ها.

نکاتی برای خواب بهتر با ضربه مغزی

اتخاذ شیوه های بهداشتی خواب هوشمند می تواند راه را برای خواب بهتر هنگام بهبودی از ضربه مغزی هموار کند. نکات بهداشت خواب شامل موارد زیر است:

  • از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل خودداری کنید.
  • طبق برنامه خواب و بیداری منظم عمل کنید.
  • فعالیتهای آرامش بخش را در برنامه عادی خواب خود قرار دهید.
  • اتاق خواب را خنک، تاریک و ساکت نگه دارید.
  • وسایل برقی و سایر عوامل مزاحم را خارج از اتاق خواب نگهداری کنید.
  • از نگاه کردن به صفحه های روشن قبل از خواب خودداری کنید.
  • اگر بعد از 20 دقیقه به خواب نرفته اید، از رختخواب بیرون بیایید. و در اتاق دیگری فعالیت آرامش بخش انجام دهید تا زمانی که احساس خواب آلودگی کنید.

چرت زدن مکرر ممکن است در هفته های بلافاصله پس از ضربه مغزی مناسب باشد، مادامی که مانع خواب شبانه نشود. با پزشک خود در مورد تعادل خواب با بازگشت تدریجی به فعالیت ها پس از استراحت سه تا پنج روز پس از ضربه مغزی صحبت کنید. با شروع به احساس بهتر، ورزش های سبک مانند پیاده روی ممکن است خواب و روحیه شما را بهبود بخشد.

زمان تماس با پزشک

در صورت بروز علائم ضربه مغزی پس از تجربه آسیب، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز سفتی گردن، مشکلات هوشیاری، سردرد، درخواست مراقبت های پزشکی بسیار مهم است.  استفراغ مکرر، مشکلات در گفتار یا حرکت، ضعف، گیجی، تشنج، دوبینی، رفتار غیرمعمول یا نشت مایعات از گوش یا بینی مهم هستند.

همچنین اگر علائم شما بدتر شد یا بعد از یک هفته پس از ضربه مغزی احساس بهبودی کامل نکردید، باید با پزشک خود مشورت کنید. اکثر مردم طی ده روز تا یک ماه بهبود چشمگیری در علائم مشاهده می کنند. اگرچه داشتن علائم طولانی مدت که ماه ها طول می کشد، غیر معمول نیست.

بسته به علائم خواب شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است از شما بخواهد که یک پرسشنامه خواب را پر کنید. تحت آزمایش قرار بگیرید یا یک دفتر خاطرات خواب داشته باشید.  بهتر است به طور مداوم به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند بر تفاوت الگوهای خواب شما نظارت داشته. و به شما کمک کند مشکلات خواب خود را بر اساس مورد شخصی خود مدیریت کنید.

در مورد مسائل یا مشکلات طولانی مدت که نشان دهنده اختلال خواب است، پزشک ممکن است شما را به متخصص خواب ارجاع دهد. یک متخصص خواب می تواند آزمایشات پیچیده تری انجام دهد و برای توسعه یک برنامه درمانی با شما همکاری کند.  معمولاً، آنها از راهنمایی های درمانی توصیه شده برای هرگونه اختلال خواب که ممکن است داشته باشید پیروی می کنند.

آیا ضربه مغزی در ورزشکاران، منجر به تغییرات ساختاری در مغز می گردد؟

“صدمات مغزی خاموش” در بازیکنان فوتبال

صدمات متوسط به مغز در ورزش و ارتباط آن با مشکلات حرکتی