07136476172 - 09172030360 [email protected]

هم اتحادیه اروپا و هم سازمان غذا و داروی (FDA) ایالات متحده، آزمایش های آنتی بادی خاصی را برای COVID-19 تصویب کرده اند. اما این تست ها چیست و چگونه می توانند مفید باشند؟

 

آزمایش آنتی بادی چیست و چرا در طول بیماری همه گیر COVID-19 مهم است؟

اگر اخبار مربوط به تحقیق در مورد درمان های COVID-19 را دنبال کرده اید، ممکن است موارد ذکر شده در مورد “آزمایش آنتی بادی” را مشاهده کرده باشید.

اما آزمایش های آنتی بادی دقیقاً چیست، چگونه آنها از نظر آزمایش های مشابه – مانند آزمایش آنتی ژن – تفاوت دارند و آیا فایده ای دارند؟

در این ویژگی ویژه، این سؤالات را دنبال می کنیم و نقش احتمالی آزمایش آنتی بادی را در طی همه گیری ها توضیح می دهیم.

همچنین توضیح می دهیم که چرا آزمایش آنتی بادی، گرچه مفید است، اما تنها بخشی از یک تلاش جهانی است که برای کاهش تأثیر منفی SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 شود، لازم است.

 

تست های آنتی بادی در مقابل تست های آنتی ژن

 

آزمایش آنتی بادی چیست؟ شامل غربالگری نمونه خون برای مولکول هایی به نام آنتی بادی است که به یک پاتوژن خاص، مانند ویروس پاسخ می دهند.

آنتی بادی ها یاد می گیرند که از طریق قرار گرفتن در معرض آنها، ویروس های خاص را بشناسند و با آنها مبارزه کنند.

این بدان معناست که اگر پزشک آنتی بادی هایی را پیدا کند که به ویروس خاصی پاسخ بدهد، می تواند تأیید کند که فرد بر عفونت آن ویروس غلبه کرده است.

در مقابل، آزمایش های آنتی ژن، که به طور معمول به سواب های بینی یا گلو تکیه می کنند، نشان می دهد فرد در حال حاضر به عفونت ویروسی مبتلا شده است یا خیر.

آنتی ژن ها ساختارهای مولکولی موجود در سطح ویروس ها هستند. حضور آنها در یک نمونه نشان می دهد که ویروس نیز موجود و فعال است – و بنابراین عفونی است.

 

 

چه کاری می توانند و چه کاری را نمی توانند انجام دهند؟

 

در زمینه بیماری همه گیر COVID-19، برخی محققان معتقدند که بکارگیری تست های آنتی بادی به طور گسترده تر در جوامع می تواند در نهایت به سهولت محدودیت های اعمال شده برای کاهش سرعت ویروس کمک کند.

به عنوان مثال، دکتر جنی هری، معاون ارشد پزشکی انگلیس، در مصاحبه یورونیوز اظهار داشت: “اگر بدانیم که تعداد زیادی از افراد قبلاً [coronavirus جدید] را داشته اند، نسبت جمعیتی را که هنوز هم می توانند دچار شوند، خواهیم فهمید. این می تواند اطلاعات زیادی را به ما نشان دهد.  ”

به طور خاص، درک بهتر از اینکه تعداد زیادی از افراد از عفونت SARS-CoV-2 بهبود یافته اند، متخصصان را قادر می سازد تا دقیق تر و پویا و میزان شیوع ویروس را تخمین بزنند. این به آنها کمک می کند تا استراتژی های بهتری را برای محافظت از جامعه طراحی کنند و احتمالاً امکان آزادی بیشتر در حرکت را نیز فراهم می آورد.

در همین حال، آزمایش های آنتی بادی می تواند نقش دیگری داشته باشد – تأیید صلاحیت اهدا پلاسما، یک جزء از خون که حاوی آنتی بادی است.

در حال حاضر، محققان در ایالات متحده و در کشورهای مختلف اروپایی در حال آزمایش استفاده از درمان COVID-19 با پلاسما هستند.

این روش درمانی شامل انتقال پلاسما افرادی که از COVID-19 بهبود یافته اند و آنتی بادی های ضد ویروس را تشکیل داده اند، می باشد. انتقال خون می تواند به بدن در مقابله با عفونت کمک کند.

همچنین، برخی از مقامات حدس زده اند که آزمایش آنتی بادی می تواند نشان دهد چه کسی احتمالاً نسبت به SARS-CoV-2 ایمن است.

این می تواند به شخص اجازه دهد “گذرنامه ایمنی” را بدست آورد – اثبات مستندی مبنی بر اینکه احتمالاً دیگر نمی توانند ویروس را گسترش دهند. اسناد و مدارک می توانند به رغم اقدامات پیشگیرانه، آزادی حرکت شخص را تضمین کنند.

با این حال، محققان هشدار می دهند که این گذرنامه ها غیرقابل کنترل خواهند بود، زیرا هیچ مدرک مشخصی مبنی بر اینکه افرادی که از عفونت های SARS-CoV-2 بهبود یافته اند، ایمنی طولانی مدت نسبت به ویروس به دست آورده اند، وجود ندارد.

در حقیقت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیانیه رسمی را در تاریخ 24 آوریل منتشر کرد که این گزینه را رد می کرد.

این مقام بهداشت، فقدان مدارکی را در مورد مصونیت به دست آمده از کروناویروس جدید ذکر کرد و خاطرنشان کرد: افرادی که تصور می  کنند مصونیت دارند، می توانند سلامت خود و دیگران را به خطر بیاندازند. WHO هشدار می دهد:

“افرادی که تصور می کنند از ابتلا دوباره به عفونت مصون هستند، ممکن است توصیه های بهداشت عمومی را نادیده بگیرند. ”

 

آیا آزمایش آنتی بادی موجود است؟

 

با توجه به مزایای بالقوه آزمایش آنتی بادی، محققان وابسته به شرکتهای مختلف بهداشت و درمان و داروسازی تلاش کرده اند هر چه سریع تر تست های دقیقی را تهیه کنند که می تواند در مناطق بهداشت و مراقبت و درنهایت خانه های افراد توزیع شود.

مقامات ملی و جهانی این تست ها را ارزیابی کرده اند که برخی از آنها اکنون تأییدیه رسمی دریافت کرده اند.

اتحادیه اروپا و FDA اخیراً آزمایش آنتی بادی را که توسط شرکت بهداشت و پزشکی و تجهیزات پزشکی Abbott Laboratories ساخته شده است، تأیید کرده اند.

ابوت ادعا کرد که تست آنها “99.6٪ ویژگی و حساسیت 100٪ برای بیمارانی که 14 روز پس از شروع علائم آزمایش شده اند” وجود دارد، که نشان دهنده ی دقت بالایی است.

ادعاهای مشابهی از طرف داروسازی Roche در مورد آزمایش آنتی بادی مطرح شده است، که همچنین مجوز استفاده اضطراری FDA را دریافت کرده است. Roche گزارش داد که آزمایش آنها “ویژگی بیش از 99.8٪ و حساسیت 100٪” دارد.

با این حال، برخی از محققان با این ادعا موافق نیستند، به این دلیل که فکر می کنند آنها می توانند “گمراه کننده” باشند، زیرا نمونه های آزمایش شده توسط این شرکت ممکن است نماینده افرادی از جمعیت در معرض SARS-CoV-2 نباشد.

همچنین دلایل دیگری نیز وجود دارد که فعلاً اینگونه آزمایشات را با احتیاط انجام دهید.

برای افرادی در ایالات متحده که مایل به استفاده از آزمایش های آنتی بادی هستند، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آنها را ترغیب می کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Medical News Today

 

به این مقاله امتیاز دهید