07136476172 - 09172030360 [email protected]

در سال 1992، Teen Talk Barbie با یک صدای جنجالی بحث برانگیز منتشر شد، “کلاس ریاضی سخت است.” در حالی که انتشار این اسباب بازی با واکنش عمومی روبرو شد، این فرض اساسی همچنان ادامه دارد و این طرز تفکر را تبلیغ می کند که زنان در علم، فناوری، مهندسی و پیشرفت و زمینه های ریاضی (STEM) به دلیل کمبودهای بیولوژیکی در استعداد ریاضی، رونق نمی یابند. 

 

 

 

 

جسیکا کانتون در دانشگاه کارنگی ملون رهبری یک تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت که به طور جامع پیشرفت مغز دختران و پسران جوان را بررسی می کردند. تحقیقات آنها، وجود تفاوت جنسیتی در عملکرد مغز یا توانایی ریاضی را نشان نمی دهد. نتایج این تحقیق بطور آنلاین در مجله Science of Learning منتشر شده است.

کانتون، رونالد جی و مری آن زدروکوفسکی، استاد علوم اعصاب رشد در دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی دیتریش CMU و نویسنده ارشد مقاله، توضیح دادند: “علم با باورهای عامیانه مطابقت ندارد.” “ما می بینیم که مغز کودکان بدون در نظر گرفتن جنسیت آنها به صورت مشابهی عمل می کنند، بنابراین امیدواریم بتوانیم انتظارات خود را در مورد عملکرد کودکان در ریاضیات دوباره تغییر دهیم .”

 

 

کانتون و تیم او اولین مطالعه تصویربرداری عصبی را برای ارزیابی تفاوتهای بیولوژیکی جنسیتی در استعداد ریاضی کودکان خردسال انجام دادند.

تیم وی از MRI ​​عملکردی برای اندازه گیری فعالیت مغز در 104 کودک خردسال (3 تا 10 ساله ؛ 55 دختر) در حال تماشای یک فیلم آموزشی مربوط به مباحث اولیه ریاضی، مانند شمارش و موارد دیگر، استفاده کردند. محققان اسکنهای پسران و دختران را برای ارزیابی شباهت مغز مقایسه کردند.

علاوه بر این، این تیم با مقایسه اسکن کودکان در مورد گروهی از بزرگسالان (63 بزرگسال ، 25 زن) که همان فیلم های ریاضی را تماشا می کردند، بلوغ مغز را بررسی کردند.

پس از مقایسه های آماری بی شمار، کانتون و تیم وی هیچ تفاوتی در رشد مغزی دختران و پسران مشاهده نکردند. علاوه بر این، محققان هیچ تفاوتی در نحوه پردازش مهارت های ریاضی پسران و دختران نیافتند. همچنین، هنگام تماشای فیلم های آموزشی به یک اندازه درگیر بودند. سرانجام، بلوغ مغزی پسران و دختران از نظر آماری برابر با زنان یا مردان در گروه بزرگسالان بود.

آلیسا کاردی، دانشمند فوق دکتری در گروه روانشناسی، دانشگاه شیکاگو و نویسنده اول مقاله اظهار کرد: “شباهت شبکه های مربوط به پردازش مسائل ریاضی در مغز دختران و پسران فقط در زمینه ریاضی نمی باشد، بلکه این شباهت ها در کل مغز مشهود است.” 

محققان همچنین برای ارزیابی میزان پیشرفت ریاضیات نتایج آزمون توانایی ریاضیات ابتدایی، یک تست استاندارد برای کودکان 3 تا 8 ساله، از 97 شرکت کننده (50 دختر) را ارزیابی کردند. آنها دریافتند که توانایی ریاضی در بین کودکان برابر است و از نظر جنسیت یا با تغییر سن تفاوت نمی کند. این تیم همچنین تفاوت جنسیتی بین توانایی ریاضی و بلوغ مغزی پیدا نکرد.

این مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی این تیم است که عملکرد معادل رفتاری در طیف وسیعی از تست های ریاضیات بین دختران و پسران جوان را نشان می دهد.

کانتون توضیح داد که او فکر می کند که جامعه و فرهنگ به احتمال زیاد دختران و زنان جوان را از زمینه های ریاضی و STEM دور می کنند. مطالعات قبلی نشان می دهد که خانواده ها وقت بیشتری را با پسران جوان در بازی می گذرانند که شامل شناخت مکانی است.

 

 

بسیاری از معلمان همچنین ترجیحاً در کلاس ریاضی وقت بیشتری را به یادگیری پسران اختصاص می دهند، و پیش بینی می کنند که موفقیت ریاضی در پسران بیشتر است. سرانجام، کودکان غالباً از انتظارات والدین خود برای توانایی های ریاضی، سرنخ می گیرند.

کانتلون اذعان داشت: “نحوه برخورد اجتماع، می تواند اختلافات کوچک بین دختران و پسران را تشدید کند که به نوبه خود، نحوه برخورد با علوم و ریاضیات را تحت تاثیر قرار می دهد.” “ما باید از این ریشه ها آگاهی داشته باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که کسانی نیستیم که نابرابری های جنسیتی را ایجاد می کنند.”

این پروژه با استفاده از مجموعه محدودی از تسک های ریاضیاتی، بر عملکرد رشد کودکانه متمرکز شده است. کانتون قصد دارد این کار را با استفاده از یک مجموعه گسترده تر از مهارت های ریاضی، مانند پردازش مکانی و حافظه، ادامه دهد و کودکان را طی سال های زیادی دنبال کند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

 

منبع:

Carnegie Mellon University

به این مقاله امتیاز دهید