محققان عواملی را شناسایی کرده اند که باعث می شود کودکان مبتلا به کتواسیدوز دیابتی دچار آسیب حاد کلیه شوند. با تجزیه و تحلیل داده ها از یک آزمایش بالینی بزرگ و چندمرکزی، محققان همچنین دریافتند که کودکانی که آسیب حاد کلیه را تجربه می کنند نیز به احتمال زیاد دچار نقص شناختی هم می شوند و نمرات ضریب هوشی پایین تری را نشان می دهند.
چندین مطالعه اخیر نشان داده است که آسیب دیدگی اعضای بدن در کودکان مبتلا به کتواسیدوز دیابتی بیشتر از آنچه تصور می شد، رخ می دهد. یک مطالعه نشان داد که آسیب حاد کلیه معمولاً در این کودکان رخ می دهد. تجزیه و تحلیل قبلی از یک مطالعه بزرگ و چندمرکزی نشان داد که آسیب مغزی معمولاً در کتواسیدوز دیابتی رخ می دهد.
در مجموع، این مطالعات در صورت وجود این آسیب ها در بیماران، احتمال پاتوفیزیولوژی زمینه ای را ایجاد می کند که این آسیب ها را در سراسر بدن متصل می کند.
“ما می خواستیم این مسائل را به صورت آینده نگرانه تری بررسی کنیم.”
“با شرکت 13 بخش اورژانس در شبکه تحقیقات کاربردی مراقبت های اضطراری کودکان، ما توانایی این را داشتیم که نه تنها فراوانی آسیب حاد کلیه را در این کودکان بررسی کنیم، بلکه عوامل اساسی مرتبط با آسیب را نیز بررسی کنیم و اینکه آیا ارتباطی بین این وقوع وجود دارد یا خیر. از آسیب حاد کلیه و آسیب مغزی، که نشان دهنده وجود یک ارتباط احتمالی بین مکانیسم های آسیب ناشی از هر دو است. ”
هنگام ارزیابی اینکه آیا آسیب حاد کلیه با مسائل شناختی همراه است یا خیر، در کودکان مبتلا به آسیب دیدگی کلیه در آزمون های حافظه کوتاه مدت در طی کتواسیدوز دیابتی و همچنین ضریب هوشی پایین سه تا شش ماه پس از بهبودی از این نمره، نمره کمتری داشتند.
این اختلافات پس از تنظیم شدت کتواسیدوز دیابتی و عوامل جمعیت شناختی مانند وضعیت اقتصادی اجتماعی همچنان پابرجا بود.
ناتان کوپرمن، محقق اصلی مطالعه گفت: “اگر ما بتوانیم مکانیسم آسیب کلیه را بعد از کتواسیدوز دیابتی شناسایی کنیم، می تواند به توسعه استراتژی های جدید درمانی و پیشگیری کمک کند.”
“ما همچنین امیدواریم که بتوانیم تحقیقات آینده را در مورد چگونگی آسیب کتواسیدوز دیابتی همزمان، آسیب های چند اندام مانند مواردی که در این مطالعه نشان داده ایم، متمرکز کنیم.”
برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
منبع:
Myers et al, “Acute Kidney Injury During Diabetic Ketoacidosis in Children: Frequency, Risk Factors, and Association with Neurocognitive Outcomes.” JAMA Network Open (2020). DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2020.25481