وقتی برخی از افراد به اندازه کافی آب نمی نوشند، دچار سردرد یا میگرن می شوند. برای بسیاری از افراد، این می تواند مانند سردرد خماری باشد، که اغلب به عنوان یک درد ضربان دار در هر دو طرف سر توصیف می شود که با فعالیت بدنی تشدید می شود. با این حال، اگر علت زمینه‌ای دیگری وجود داشته باشد، این احساس می‌تواند متفاوت باشد. تحقیقات علمی اندکی از این ایده حمایت می کند که کمبود آب باعث سردرد می شود. با این حال، تعداد کمی از تحقیقات موجود نشان می دهد که کم آبی بدن می تواند باعث سردرد شود.

همچنین مواردی وجود دارد که کم‌ آبی بدن می‌تواند باعث سردردهای مرتبط با شرایط دیگری مانند میگرن شود.

به خواندن این مقاله  ادامه دهید تا در مورد علائم سردرد کم آبی، به علاوه راه‌حل‌ها و نکات پیشگیری بیشتر بدانید.

کم آبی زمانی اتفاق می‌افتد که بیشتر از مقداری که آب دریافت می‌کنید آب از دست می‌دهید. گاهی اوقات ممکن است فراموش کنید که آب کافی بنوشید. با این حال، در بیشتر مواقع، کم آبی زمانی اتفاق می‌افتد که به شدت ورزش می‌کنید و نمی‌توانید آب از دست رفته از طریق عرق را جبران کنید.

در روزهای بسیار گرم، به خصوص زمانی که هوا گرم و مرطوب است، می توانید مقدار قابل توجهی آب را از طریق تعریق از دست بدهید. کم آبی بدن نیز یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) است.

کم آبی بدن و سردرد

یک مورد خفیف کم آبی ممکن است باعث سردرد کم آبی شود. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تشنگی
  • دهان خشک یا چسبنده
  • ادرار کم
  • ادرار زرد تیره
  • پوست سرد و خشک
  • گرفتگی عضلات

کم آبی چگونه باعث سردرد می شود؟

تحقیقات زیادی در مورد سردردهای مرتبط با کم آبی بدن و بدون علت شناسایی شده دیگر وجود ندارد.

تحقیقات موجود نشان می دهد که ممکن است بعد از یک دوره بدون نوشیدن آب سردرد بگیرید که با مصرف آب به سرعت از بین می رود.

گزینه دیگر به عنوان سردرد ناشتا شناخته می شود. بسیاری از غذاهای جامد مانند میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب هستند، بنابراین روزه‌داری می‌تواند باعث سردرد کم‌آبی بدن شود.

طبق تحقیقات، سردرد ناشتا ممکن است  8-16 ساعت بعد از شروع روزه رخ دهد. و معمولاً زمانی که فرد غذا خوردن را از سر بگیرد برطرف می شود.

علل و علائم

سردرد مربوط به کم آبی ممکن است در افراد مختلف احساس متفاوتی داشته باشد، اما علائم معمولاً مشابه علائم سردردهای رایج دیگر است.

با این حال، علائم سردرد ناشی از کم آبی ممکن است به وجود علت زمینه‌ای دیگری نیز بستگی داشته باشد.

اختلالات سردرد

شرایط سردرد زمینه ای وجود دارد که می تواند با کم آبی بدتر شود. به عنوان مثال، کم آبی بدن می تواند محرکی برای حملات میگرنی یا سردردهای تنشی باشد.

یک سردرد تنشی معمولاً باعث درد در سر، گردن و گاهی اوقات پشت چشم شما می شود. میگرن یک بیماری عصبی است که می تواند باعث دوره های سردرد و علائم دیگر مانند حالت تهوع یا حساسیت به صدا و نور.

سردرد میگرنی معمولاً پیشانی یا یک طرف سر را درگیر می کند. میگرن معمولاً ژنتیکی است و می تواند کاملاً ناتوان کننده باشد.

سایر علل مرتبط

کم آبی می تواند سردرد مربوط به شرایط دیگر یا اثرات مواد را تحریک یا بدتر کند. مثلا   سردرد خماری بعد از نوشیدن الکل می تواند باعث کم آبی بدن شود که می تواند سردرد شما را بدتر کند.

یک علت پزشکی دیگر افت فشار خون ارتواستاتیک است که افت ناگهانی فشار خون در حالت ایستادن است.

این وضعیت اغلب به دلیل یک مشکل قلبی یا عصبی یا برخی داروها ایجاد می شود.

یک علت دیگر می تواند سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) باشد.

درمان سردرد کم آبی

اگر علائم بیماری های زمینه ای دیگر را دارید، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

در غیر این صورت، اگر کم آب هستید و سردرد دارید، باید با تامین مایعات خود کمی تسکین پیدا کنید.

آب بنوشید

ابتدا هر چه زودتر آب بنوشید. اکثر سردردهای کم آبی در عرض سه ساعت پس از نوشیدن الکل برطرف می شوند. نیازی به آبرسانی بیش از حد ندارید: یک یا دو لیوان آب ساده در بیشتر موارد کمک کننده است.

نوشیدن خیلی سریع گاهی اوقات باعث استفراغ افراد کم‌آب می‌شود، بنابراین بهتر است جرعه‌های آهسته و پیوسته بنوشند. حتی می توانید چند تکه یخ بمکید.

کم آبی بدن و سردرد

نوشیدنی های الکترولیتی

در حالی که آب ساده می‌تواند این کار را انجام دهد، نوشیدنی‌های محلول الکترولیتی کمک می‌کنند مواد معدنی مورد نیاز بدن را برای عملکرد دوباره تامین کنید.

شما از غذاهایی که می خورید و چیزهایی که می نوشید الکترولیت دریافت می کنید. کم آبی می تواند تعادل مهم الکترولیت ها را در بدن شما مختل کند، بنابراین جایگزین کردن آنها با یک نوشیدنی ورزشی کم قند ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

مسکن های OTC

اگر سردرد شما پس از نوشیدن آب بهبود نیافت، می توانید از مسکن های OTC استفاده کنید، مانند:

  • ایبوپروفن (Advil، Motrin IB)
  • آسپرین (بوفرین)
  • استامینوفن (تیلنول)

از داروهای میگرن OTC حاوی کافئین خودداری کنید زیرا کافئین می تواند به کم آبی بدن کمک کند.

مثل همیشه، قبل از شروع هر گونه داروی جدید، حتی داروهای OTC، حتما با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده، این داروها را مطابق با غذا یا آب مصرف کنید.

کمپرس سرد

وقتی کیسه یخ ژل به طور کلی راحت ترین گزینه است. شما معمولا می توانید این بسته های یخ را با پوششی که دور پیشانی شما بسته می شود، خریداری کنید. شما همچنین می توانید به راحتی خودتان این کیسه را درست کنید.

بسیاری از مردم متوجه می شوند که تکه های یخ خرد شده یک کیسه یخ خانگی را می سازد که بهتر روی پیشانی آنها قرار می گیرد. یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، آن را روی سر خود قرار دهید و در جایی تاریک و ساکت دراز بکشید.

همچنین می توانید از دستمالی که در آب خیس کرده اید و برای مدتی در فریزر قرار داده اید استفاده کنید.

 

جلوگیری

اگر می‌دانید که کم‌آبی یک محرک سردرد برای شماست، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از کم‌آبی بدن انجام دهید.

  • یک بطری آب قابل استفاده مجدد را در کیف یا ماشین خود حمل کنید تا زمانی که در حال حرکت هستید به راحتی به آب دسترسی داشته باشید.
  • از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.
  • در طول تمرین آب همراه داشته باشید
  • از کافئین و الکل خودداری کنید یا آن را محدود کنید
کم آبی بدن و سردرد

 

خلاصه

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد سردرد و کم آبی بدن وجود ندارد، تحقیقات موجود نشان می دهد که کم آبی بدن می تواند منجر به سردرد شود.

علاوه بر این، ممکن است کم آبی ممکن است علائم سایر بیماری‌های زمینه‌ای را که می‌توانند باعث سردرد شوند، تحریک یا بدتر کند.

در بیشتر موارد خفیف، نوشیدن آب یا محلول الکترولیت بدون نسخه می تواند به آبرسانی مجدد و کاهش سردرد کمک کند. اگر علائم شدیدتری را تجربه کردید، یا اگر یک فرد مسن یا مراقب کودک هستید، باید به دنبال درمان اورژانسی باشید.

10 ماده غذایی که باعث میگرن می شود

چگونه یک متخصص درمان میگرن میتواند به شما کمک کند؟

انواع سردرد و نحوه درمان آنها