نورونها در حلقه قدامی. اطلاعات رتبه بندی اجتماعی را ذخیره میکنند تا تصمیمات آینده را مطلع کنند. این یافتهها میتواند نور جدیدی را بر کمبود های اجتماعی مرتبط با ASD و اسکیزوفرنی روشن کند.
منبع: Mass General
تحقیقات جدید روی موشها. نورونهایی را در مغز شناسایی کرده است که بر تعاملات رقابتی بین افراد تأثیر میگذارند و نقش مهمی در شکلدهی رفتار اجتماعی گروهها دارند.
این یافته ها که توسط تیمی به رهبری محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) در Nature منتشر شده است. نه تنها برای دانشمندان علاقه مند به تعاملات انسانی. بلکه برای کسانی که شرایط عصبی شناختی مانند اختلال طیف اوتیسم و اسکیزوفرنی را مطالعه می کنند مفید خواهد بود.
نویسنده اصلی.میگوید: «تعاملهای اجتماعی در انسانها و حیوانات معمولاً در گروههای بزرگ اتفاق میافتد. و این تعاملات گروهی نقش برجستهای در جامعهشناسی. بومشناسی. روانشناسی. اقتصاد و علوم سیاسی بازی میکنند.
«اینکه چه فرآیندهایی در مغز رفتار پویای پیچیده گروههای اجتماعی را هدایت میکند. تا حدودی به این دلیل که بیشتر تحقیقات علوم اعصاب تاکنون بر رفتارهای جفتهایی از افراد که به تنهایی با هم در تعامل هستند. متمرکز شده است. هنوز به درستی شناخته نشده است. در اینجا. ما توانستیم رفتار گروهها را با ایجاد الگوی بررسی کنیم که در آن گروههای بزرگی از موشها بهصورت بیسیم در هزاران تعامل گروهی رقابتی منحصربهفرد ردیابی میشوند.
آنچه در مغز رح می دهد
لی و همکارانش دریافتند که رتبه اجتماعی حیوانات در این گروه ارتباط نزدیکی با نتایج رقابت دارد و با بررسی ضبطشده از نورونهای مغز موشها در زمان واقعی. تیم متوجه شد که نورونها در ناحیه کمربندی قدامی مغز این اطلاعات رتبه بندی اجتماعی را برای اطلاع از تصمیمات آینده ذخیره می کند.
زیو ام. ویلیامز. نویسنده ارشد این مقاله توضیح میدهد: «در مجموع. این نورونها نمایشهای دقیق و قابلتوجهی از رفتار گروه و پویایی آنها داشتند. زیرا حیوانات با هم برای غذا رقابت میکردند. علاوه بر اطلاعات در مورد منابع موجود و نتیجه تعاملات گذشتهشان.
با هم. این نورونها حتی میتوانند موفقیت آینده خود حیوان را قبل از شروع مسابقه پیشبینی کنند. به این معنی که احتمالاً رفتار رقابتی حیوانات را بر اساس اینکه با چه کسی تعامل دارند. هدایت میکنند.»
دستکاری فعالیت نورون ها
از سوی دیگر. دستکاری فعالیت این نورونها میتواند به طور مصنوعی تلاش رقابتی حیوان را افزایش یا کاهش دهد و در نتیجه توانایی آنها برای رقابت موفقیتآمیز با دیگران را کنترل کند. ویلیامز میگوید: «به عبارت دیگر. ما میتوانیم انگیزه رقابتی حیوان را بالا و پایین کنیم و این کار را بهطور انتخابی انجام دهیم. بدون اینکه بر جنبههای دیگر رفتار آنها مانند سرعت ساده یا انگیزه تأثیر بگذاریم».
یافته ها نشان می دهد که موفقیت رقابتی صرفاً محصول آمادگی جسمانی یا قدرت حیوان نیست. بلکه به شدت تحت تأثیر سیگنال هایی در مغز است که بر انگیزه رقابتی تأثیر می گذارد. لی میگوید: «این نورونهای منحصربهفرد میتوانند اطلاعات مربوط به محیط فرد. تنظیمات گروه اجتماعی و منابع پاداش را برای محاسبه بهترین رفتار در شرایط خاص یکپارچه کنند.
علاوه بر ارائه بینش در مورد رفتار گروهی و رقابت در موقعیتهای مختلف جامعهشناختی یا اقتصادی و سایر تنظیمات. شناسایی نورونهایی که این ویژگیها را کنترل میکنند ممکن است به دانشمندان در طراحی آزمایشهایی برای درک بهتر سناریوهایی که در آنها مغز بهصورت متفاوت سیمکشی میشود کمک کند.
رفتار اجتماعی
ویلیامز میگوید: بسیاری از شرایط در رفتار اجتماعی ناهنجار ظاهر میشوند که ابعاد بسیاری را در بر میگیرد. از جمله توانایی فرد برای درک هنجارهای اجتماعی و نمایش اقداماتی که ممکن است با ساختار پویای گروههای اجتماعی مطابقت داشته باشد. “توسعه درکی از رفتار گروهی و رقابت با این اختلالات عصبی-شناختی مرتبط است. اما تاکنون. چگونگی این اتفاق در مغز تا حد زیادی ناشناخته مانده است.”
نویسندگان دیگر عبارتند از: Omer Zeliger. Leah Strahs. Raymundo Baez-Mendoza. Lance M. Johnson. و Adian McDonald Wojciechowski.
به طور خاص. نشان داده شد که بار پردازشی مربوط به پویاییهای اجتماعی رقابتی با افزایش فعالسازی مغز. همانطور که با قدرت EEG آلفا. در تمام مناطق مغز مورد بررسی نشان داده میشود. مرتبط است. به این ترتیب. رقابت بار شناختی بالاتری را تحمیل کرد.
چه بخشی از مغز رقابت را کنترل می کند؟
داده های تصویربرداری عملکردی نشان می دهد که هر دو حالت همکاری و رقابت. در مقایسه با بازی مستقل. با یک مجموعه مشترک از مناطق عصبی مرتبط بودند. به طور خاص. قشر جداری فوقانی سمت راست و شکنج فرونتال فوقانی در هر دو مجموعه ذهنی درگیر بودند.
تاثیر رقابت چیست؟
رقابت بین شرکت ها می تواند باعث اختراع محصولات جدید یا بهتر یا فرآیندهای کارآمدتر شود. شرکت ها ممکن است برای اولین بار در بازار یک فناوری جدید یا متفاوت رقابت کنند. نوآوری همچنین با محصولات جدید و بهتر به مصرف کنندگان کمک می کند. به رشد اقتصادی کمک می کند و استانداردهای زندگی را افزایش می دهد
قدرت رقابت چیست؟
واضح ترین مزیت رقابت نسبتاً مستقیم است – شما را به تلاش بیشتر و تمرکز بیشتر سوق می دهد. مجموعه ای از مطالعات انجام شده در سال 2015 نشان داد که رقابت می تواند تلاش فیزیکی. سرعت واکنش. توجه و حافظه فعال را افزایش دهد.
https://neurosciencenews.com/social-competitive-behavior-20202/
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!