«هی. الکسا! آیا شما قابل اعتماد هستید؟»: دستیاران هوش مصنوعی هرچه رفتارهای اجتماعی بیشتری را به نمایش بگذارند. بیشتر به آنها اعتماد می کنیم
مردم تمایل دارند فکر کنند که رابطهای هوش مصنوعی کاربر صوتی مانند سیری یا الکسا در صورتی که نشانههای اجتماعی را نشان دهند. کارآمدتر و از نظر احساسی جذابتر هستند.
منبع: MIT
خانواده ای در اطراف آشپزخانه خود جمع می شوند تا جعبه دستیار دیجیتالی را که به تازگی خریداری کرده اند باز کنند. بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان در آزمایشگاه رسانه MIT انجام شده است. آنها به احتمال زیاد به این رابط کاربری صوتی جدید. که ممکن است یک بلندگوی هوشمند مانند الکسای آمازون یا یک ربات اجتماعی مانند Jibo باشد. اعتماد خواهند کرد.
محققان دریافتند که اعضای خانواده تمایل دارند فکر کنند اگر دستگاهی بتواند نشانههای اجتماعی از خود نشان دهد. مانند حرکت برای جهت دادن نگاهش به یک فرد سخنگو. کارآمدتر و از نظر احساسی جذابتر است. علاوه بر این. مطالعه آنها نشان داد که نام تجاری – به ویژه. اینکه آیا نام سازنده با دستگاه مرتبط است یا خیر – تأثیر قابل توجهی بر نحوه درک و تعامل اعضای یک خانواده با رابط های صوتی مختلف کاربر دارد.
محققان دریافتند هنگامی که دستگاهی دارای سطح بالاتری از تجسم اجتماعی است. مانند توانایی ارائه نشانه های اجتماعی کلامی و غیرکلامی از طریق حرکت یا بیان. اعضای خانواده نیز در هنگام درگیر شدن با دستگاه به عنوان یک گروه. بیشتر با یکدیگر تعامل دارند.
نتایج کمک کننده
نتایج آنها میتواند به طراحان کمک کند تا رابطهای کاربر صوتی را ایجاد کنند که جذابتر باشد و احتمال استفاده از آنها توسط اعضای یک خانواده در خانه بیشتر باشد و در عین حال شفافیت این دستگاهها را نیز بهبود بخشد. محققان همچنین به تشریح نگرانیهای اخلاقی میپردازند که میتواند از طراحیهای شخصیتی و تجسم خاصی ناشی شود.
آناستازیا اوستروفسکی. دستیار پژوهشی در گروه رباتیک شخصی در آزمایشگاه رسانه و نویسنده اصلی مقاله. میگوید: «این دستگاهها فناوری جدیدی هستند که وارد خانه میشوند و هنوز مورد بررسی قرار نگرفتهاند. “خانواده ها در خانه هستند. بنابراین ما بسیار علاقه مند بودیم که از یک رویکرد نسلی به این موضوع نگاه کنیم. از جمله کودکان و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها. برای ما بسیار جالب بود که بفهمیم مردم چگونه اینها را درک می کنند و خانواده ها چگونه با این دستگاه ها تعامل دارند.
نویسندگان همکار عبارتند از Vasiliki Zygouras. فارغ التحصیل اخیر کالج Wellesley که در زمان این تحقیق در گروه Personal Robotics کار می کرد. دانشمند پژوهشی Hae Won Park; جنی فو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کرنل; و نویسنده ارشد سینتیا بریزیل. استاد هنر و علوم رسانه. مدیر MIT RAISE. و مدیر گروه رباتیک شخصی. و همچنین توسعه دهنده ربات Jibo.
این مقاله در Frontiers in Robotics and AI منتشر شده است.
بررسی تعاملات
این کار ناشی از یک مطالعه قبلی است که در آن محققان چگونگی استفاده افراد از رابط های کاربر صوتی در خانه را بررسی کردند. در ابتدای مطالعه. کاربران قبل از اینکه یک دستگاه را به مدت یک ماه به خانه ببرند. با سه دستگاه آشنا شدند. محققان متوجه شدند که مردم زمان بیشتری را نسبت به بلندگوهای هوشمند آمازون الکسا و گوگل هوم صرف تعامل با ربات اجتماعی Jibo می کنند. آنها تعجب کردند که چرا مردم بیشتر با ربات اجتماعی درگیر می شوند.
برای رسیدن به نتیجه. آنها سه آزمایش را طراحی کردند که شامل تعامل اعضای خانواده به عنوان یک گروه با رابط های صوتی-کاربر مختلف بود. سی و چهار خانواده. شامل 92 نفر بین 4 تا 69 سال. در این مطالعات شرکت کردند.
این آزمایشها برای تقلید از اولین برخورد یک خانواده با رابط کاربری صوتی طراحی شدهاند. خانوادهها هنگام تعامل با سه دستگاه ویدیویی ضبط میشدند و فهرستی از 24 اقدام را انجام میدادند (مانند «در مورد آب و هوا بپرسید» یا «سعی کنید نظرات نماینده را بیاموزید»). سپس به سؤالاتی در مورد درک خود از دستگاه ها پاسخ دادند و شخصیت های رابط های صوتی-کاربر را دسته بندی کردند.
در آزمایش اول. شرکتکنندگان با ربات Jibo. Amazon Echo و Google Home بدون هیچ تغییری در تعامل بودند. اکثر آنها جیبو را بسیار برونگراتر. قابل اعتمادتر و دلسوزتر می دانستند. استرووسکی توضیح می دهد که از آنجایی که کاربران دریافته بودند که جیبو شخصیت انسانی تری دارد. احتمال بیشتری داشت که با آن ارتباط برقرار کنند.
یک نتیجه غیر منتظره
در آزمایش دوم. محققان تصمیم گرفتند تا بفهمند چگونه برندسازی بر دیدگاههای شرکتکنندگان تأثیر میگذارد. آنها کلمه wake word (کلمه ای که کاربر برای درگیر کردن دستگاه با صدای بلند می گوید) Amazon Echo را به “Hey, Amazon!” تغییر دادند. به جای «Hey, Alexa!». اما «Wake word» را برای Google Home («Hey, Google!») و ربات Jibo («Hey, Jibo!») یکسان نگه داشت. آنها همچنین اطلاعاتی در مورد هر سازنده به شرکت کنندگان ارائه کردند. وقتی نام تجاری در نظر گرفته شد. کاربران گوگل را قابل اعتمادتر از آمازون می دانستند. علیرغم این واقعیت که دستگاه ها از نظر طراحی و عملکرد بسیار شبیه بودند.
اوستروفسکی میگوید: «همچنین این موضوع به شدت تغییر کرد که مردم چقدر دستگاه آمازون را شایسته یا مانند یک همراه میدانند. «انتظار نداشتم که بین مطالعه اول و دوم تفاوت زیادی داشته باشد. ما هیچ یک از تواناییها. نحوه عملکرد و نحوه واکنش آنها را تغییر ندادیم. فقط این واقعیت که آنها می دانستند این دستگاه توسط آمازون ساخته شده است. تفاوت زیادی در برداشت آنها ایجاد کرد.
تغییر “واژه بیداری” یک دستگاه می تواند پیامدهای اخلاقی داشته باشد. او میگوید یک نام شخصی که میتواند یک دستگاه را اجتماعیتر به نظر برساند. میتواند با پنهان کردن ارتباط بین دستگاه و شرکت سازنده آن. که همچنین شرکتی است که اکنون به دادههای کاربر دسترسی دارد. کاربران را گمراه کند.
ازمایش سوم
در آزمایش سوم. تیم می خواست ببیند که چگونه حرکت بین فردی بر تعاملات تأثیر می گذارد. به عنوان مثال. ربات Jibo نگاه خود را به فردی که صحبت می کند معطوف می کند. برای این مطالعه. محققان از Jibo همراه با آمازون Echo Show (صفحه نمایش مستطیلی) با کلمه بیدار تغییر یافته “Hey, Computer” و یک نقطه اکو آمازون (کره ای با صفحه دایره ای) که دارای یک پرچم چرخان بود استفاده کردند. بالا که وقتی کسی کلمه بیدار آن را صدا زد. “هی. الکسا!”
استرووسکی میگوید. کاربران دریافتند آمازون اکو اسپات اصلاحشده جذابتر از نمایش اکو آمازون نیست. که نشان میدهد حرکتهای تکراری بدون تجسم اجتماعی ممکن است راهی موثر برای افزایش تعامل کاربر نباشد.
تقویت روابط عمیق تر
تجزیه و تحلیل عمیق تر از مطالعه سوم همچنین نشان داد که کاربران بیشتر با یکدیگر تعامل می کنند. مانند نگاه کردن به یکدیگر. خندیدن با هم یا گفتگوهای جانبی. زمانی که دستگاهی که با آن درگیر بودند توانایی های اجتماعی بیشتری داشت.
در خانه. ما تعجب کردهایم که چگونه این سیستمها تعامل بین کاربران را ارتقا میدهند. این همیشه یک نگرانی بزرگ برای مردم است: این دستگاه ها چگونه روابط افراد را شکل می دهند؟ اوستروفسکی میگوید: «ما میخواهیم سیستمهایی طراحی کنیم که بتواند روابط شکوفاتر بین مردم را ترویج کند.
محققان از بینش خود برای طرح چندین ملاحظات طراحی رابط کاربری صوتی. از جمله اهمیت ایجاد شخصیتهای گرم. برونگرا و متفکر استفاده کردند. درک اینکه چگونه کلمه بیدار بر پذیرش کاربر تأثیر می گذارد. و انتقال نشانه های اجتماعی غیرکلامی از طریق حرکت
با در دست داشتن این نتایج. محققان میخواهند به بررسی نحوه تعامل خانوادهها با رابطهای کاربر صوتی که سطوح عملکردی متفاوتی دارند. ادامه دهند. به عنوان مثال. آنها ممکن است یک مطالعه با سه ربات اجتماعی مختلف انجام دهند. آنها همچنین مایلند این مطالعات را در یک محیط واقعی تکرار کنند و کشف کنند که کدام ویژگی های طراحی برای تعاملات خاص مناسب هستند.
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!