07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال طیف اوتیسم (ASD) اثرات مختلفی دارد. تغییرات عمده در برنامه روزانه یک فرد، در نتیجه همه گیری COVID-19، ممکن است چالش های منحصر به فردی را برای افراد اوتیسم و خانواده های آنها ایجاد کند.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ASD را به عنوان یک “ناتوانی رشدی” تعریف می کند. این بیماری می تواند بر نحوه اجتماعی شدن، برقراری ارتباط و رفتار فرد تأثیر بگذارد.
این مطلب در مورد اینکه چگونه ممکن است بر افراد اوتیستیک و خانواده‌های آنها تأثیر بگذارد بحث می‌کند. همچنین نکات قابل اجرا برای مدیریت اثرات اوتیسم در طول همه گیری COVID-19 ارائه می دهد.

چگونه پاندمی کرونا ممکن است بر افراد اوتیستیک تأثیر بگذارد؟

 

ایجاد یک برنامه روزانه ممکن است به کودکان اوتیستیک کمک کند تا در طول همه‌گیری کووید-19 کنار بیایند.
جوامع در سراسر جهان به رعایت اقدامات فاصله گذاری فیزیکی برای جلوگیری از شیوع SARS-CoV-2، که ویروس مسئول COVID-19 است، ادامه می دهند. در نتیجه، بسیاری از مدارس و کسب و کار بسته می مانند.

در حال حاضر، بسیاری از بزرگسالان و کودکان به طور همزمان در حال کار و درس خواندن در خانه هستند. تطبیق با یک روال جدید می تواند چالش های منحصر به فردی را برای افراد اوتیستیک و خانواده های آنها ایجاد کند. بسیاری از کودکان اوتیستیک از متخصصان بهداشت و رفتار در جامعه خود مراقبت های تخصصی دریافت می کنند.

مدارس و معلمان یک شبکه حمایتی ضروری دیگر برای کودکان اوتیستیک فراهم می کنند. با این حال، تعطیلی مدارس به این معنی است که دسترسی کودکان به خدمات آموزشی ضروری به شدت محدود شده است.

کودکان اوتیستیک ممکن است درک نکنند که چرا روال روزانه آنها تغییر می کند، که ممکن است منجر به استرس، ناامیدی یا اضطراب شود. این محرک های عاطفی می توانند اثرات اوتیسم را تشدید کنند و ممکن است منجر به مشکلات رفتاری و ارتباطی شدیدتر شوند.

والدین و مراقبان ممکن است در این شرایط نامطمئن خود را در ایجاد تعادل بین مسئولیت‌های حرفه‌ای و خانگی و حمایت از فرزندان خود بیابند.
پوشیدن ماسک در حال حاضر ساده به نظر می رسد، اما آموزش به کودک مبتلا به اوتیسم با ماسک زدن دشوار است. زیرا آنها به نشانه های اجتماعی و چهره تکیه می کنند. بسیاری از بچه‌های ما در خواندن حالت‌های صورت به طور کلی مشکل دارند و وقتی ماسکی روی آن قرار می‌دهید، آن را چالش‌برانگیزتر می‌کند.

بخش‌های زیر نکاتی در مورد نحوه مدیریت اوتیسم در طول همه‌گیری COVID-19 ارائه می‌کند.

در مورد COVID-19 صحبت کنید

اگرچه برخی از کودکان اوتیستیک ممکن است ماهیت همه‌گیری کووید-19 را کاملاً درک نکنند. والدین و مراقبان می‌توانند بر توضیح وضعیت فعلی خانواده‌شان و تأثیر آن بر فعالیت‌های منظم کودک تمرکز کنند.
اگر کودکی در مورد بیماری همه گیر می پرسد، سعی کنید از توضیحات واضح و مستقیم استفاده کنید. از جزئیات غیر ضروری که می تواند او را گیج یا بترساند اجتناب کنید.

یک توضیح ساده درباره همه‌گیری COVID-19 ممکن است چیزی شبیه به این باشد:
«کرونا ویروس نوع جدیدی از میکروب است که می‌تواند باعث بیمار شدن افراد شود. ما باید با ماندن در خانه خود و دیگران را سالم نگه داریم.
والدین و مراقبان می‌توانند این توضیح را گسترش دهند تا اینکه فعالیت‌های دیگر، مانند تعطیلات خانوادگی و گردش‌های آخر هفته، برای مدت کوتاهی متوقف شوند. به آنها اطلاع دهید که به انجام کارهای مدرسه خود از خانه ادامه خواهند داد.

 

اقدامات احتیاطی مهم را مرور کنید

به آنها توضیح دهید که اگر اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنند، می توانند خود و دیگران را از بیماری دور نگه دارند:

  •  از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خود اجتناب کنند.
  • تمرین فاصله گذاری فیزیکی با فاصله گرفتن حداقل 6 فوت (2 متر) از سایر افراد در مکان های عمومی
  •  پوشیدن ماسک یا پارچه روی بینی و دهان خود در مکان های عمومی
  • شستن مکرر دست ها با صابون و آب گرم یا ضدعفونی کننده دست

یک برنامه روزانه ایجاد کنید

طبق گفته مؤسسه Child Mind ، روال‌های ساختاریافته می‌توانند به به حداقل رساندن احساسات منفی و مشکلات رفتاری در افراد اوتیستیک کمک کنند.

افراد می توانند تغییرات شیوه زندگی خانواده خود را با موارد زیر به حداقل برسانند:

 

  • همزمان بیدار شدن و خوابیدن
  • انجام فعالیت های مدرسه و کار در روزهای هفته
  • اختصاص دادن زمان مناسب برای استراحت، میان وعده، و زمان تماشای صفحه
  • پختن و خوردن وعده های غذایی در زمان های ثابت
  • برنامه ریزی فعالیت های اجتماعی، مانند چت ویدیویی و تماس تلفنی با دوستان و سایر اعضای خانواده، در آخر هفته

به گفته انجمن اوتیسم، والدین و مراقبان باید به انعطاف پذیری پاداش دهند. اجازه دادن زمان اضافی برای انطباق با تغییرات کوچک ممکن است به جلوگیری از احساس خستگی در فرد کمک کند.

همچنین مهم است که افراد زمانی را برای فعالیت های بدنی اختصاص دهنددر یک مقاله مروری 2019 محققان یافته‌های هشت مطالعه را که بر اثرات ورزش بر ASD در کودکان زیر 16 سال متمرکز بود، ارزیابی کردند.

محققان دریافتند کودکان اوتیسمی که سه بار در هفته ورزش می کردند، کاهش قابل توجهی در رفتارهای تکراری و پرخاشگرانه نشان دادندمحققان توضیح می دهند که این بهبودهای رفتاری ممکن است حداقل 2 ساعت پس از ورزش ادامه داشته باشد.

یک محیط آرام ایجاد کنید

ایجاد یک محیط آرام می تواند به جلوگیری از طغیان، رفتارهای تکراری و استرس کمک کند.

برای انجام این کار، افراد می توانند استراتژی های زیر را امتحان کنند:

• سعی کنید صداهای غیر ضروری پس زمینه را محدود کنید. این به معنای خاموش کردن تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی در طول مدرسه است.
• خانه را مرتب نگه دارید. والدین و مراقبان حتی می توانند مرتب کردن را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنند. برای تمیز کردن فضاهای عمومی، کنار گذاشتن اسباب‌بازی‌ها و شستن ظروف، وقت خود را در شب تنظیم کنید.
• از استرس های غیر ضروری خودداری کنید. در زمان استراحت به خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن به اخبار بپردازید.
• سعی کنید فعالیت های آرامش بخش را در برنامه خانواده بگنجانید. این فعالیتها شامل تنفس عمیق، یوگا ، مطالعه و گوش دادن به موسیقی آرام بخش است.

مقابله با اوتیسم

چندین مداخله می تواند شدت اثرات اوتیسم را کاهش دهد. نوع دقیق مداخله به نوع و شدت این اثرات بستگی دارد.
به عنوان مثال، پزشکان ممکن است داروهایی را تجویز کنند که رفتارهای پرخاشگرانه، تکراری یا بیش فعالی را برطرف می کند. افراد اوتیستیک که علائم بیماری های روانی را نیز تجربه می کنند، ممکن است از داروهای ضد اضطراب یا داروهای ضد افسردگی بهره مند شوند.

مداخلات رفتاری و آموزشی بر ایجاد مهارت های زندگی و ارتقای استقلال تمرکز دارد. این نوع مداخله به افراد مهارت های زبانی و ارتباطی ضروری را می آموزد.
رفتار درمانی شامل راهبردهایی برای مدیریت رفتارهای تکراری، پرخاشگرانه و غیره است.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

وقتی افرادی که دارای رفتارهای اوتستیک هستند،علایمشان شدت پیدا کند، ممکن است نیاز باشد با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس گرفته شود.

والدین و مراقبان افراد اوتیستیک باید با پزشک مراقبت های اولیه خود در تماس باشند. پزشک می‌تواند ارزیابی‌های سلامت و تندرستی را از طریق خدمات تماس تصویری انجام دهد. آنها همچنین می توانند توصیه های حمایتی موثر و استراتژی های مداخله رفتاری را ارائه دهند.

همچنین در صورت بروز علائم COVID-19 در این افراد یا شخصی که با آنها زندگی می کنند، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس گرفته شود. شایع ترین علائم سرفه و تنگی نفس یا مشکل در تنفس است.
افرادی که حداقل دو مورد از علائم زیر را دارند نیز ممکن است مبتلا به کووید-19 باشند:

  •  گلو درد
  •  سردرد
  • تب
  •  لرز
  •  تکان دادن مکرر همراه با لرز
  •  درد عضلانی
  • از دست دادن جدید چشایی یا بویایی

کودکان معمولا علائم خفیف تری نسبت به بزرگسالان ایجاد می کنند. کودکان مبتلا به COVID-19 ممکن است این موارد را تجربه کنند:

  • تب
  •  آبریزش بینی
  •  سرفه
  • استفراغ اسهال

خلاصه

با ادامه همه گیری کووید-19، افراد و خانواده ها همچنان با اختلالاتی در برنامه های روزمره خود مواجه هستند. افراد اوتیستیک و خانواده‌هایشان ممکن است در این زمان با چالش‌های جدید زیادی روبرو شوند. مردم می توانند با ایجاد یک برنامه روزانه جدید، ایجاد یک محیط آرام و در تماس ماندن با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، اثرات اوتیسم را در طول همه گیری COVID-19 مدیریت کنند.

 

کودکان دارای اوتیسم با عروسک ها ارتباط خوبی دارند!

آیا اختلال اوتیسم قابل درمان است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید و با خدمات تخصصی مرکز بیشتر آشنا شوید.

به این مقاله امتیاز دهید