یک مطالعه جدید گزارش داد ، برنامه های آموزش یوگا و تنفس می تواند به کودکان مبتلا به ADHD کمک کند تا توجه خود را متمرکز کنند. تمرینات یوگا و تنفس تأثیر مثبتی بر روی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) دارد. پس از کلاسهای ویژه ، کودکان توجه خود را بهبود می بخشند ، بیش فعالی را کاهش می دهند ، مدت بیشتری خسته نمی شوند ، می توانند مدت طولانی تری به فعالیت های پیچیده بپردازند.
این نتیجه گیری است که توسط روانشناسان در دانشگاه فدرال اورال انجام شد و تأثیر ورزش بر عملکردهای مربوط به تنظیم و کنترل داوطلبانه را در 16 کودک مبتلا به ADHD شش تا هفت ساله بررسی کردند.
نتایج این مطالعه در مجله Biology Psychiatry منتشر شده است.
سرگئی کیسلف ، رئیس آزمایشگاه رشد مغز و عصب شناختی در UrFU ، گفت: “برای کودکان مبتلا به ADHD ، به عنوان یک قاعده ، بخشی از مغز که مسئول تنظیم فعالیت مغز است – تشکیلات شبکه ای – با اختلال مواجه است.”
“این منجر به این واقعیت می شود که آنها اغلب حالت های بیش فعالی ناکافی ، افزایش حواس پرتی و خستگی را تجربه می کنند ، و عملکرد تنظیم و کنترل آنها برای بار بعد رنج آور است. ما از یک تمرین تنفسی ویژه مبتنی بر توسعه تنفس عمیق موزون دیافراگم – تنفس شکمی استفاده کردیم. چنین تنفسی به تأمین اکسیژن بهتر مغز کمک می کند و به تشکیل شبکه ای کمک می کند تا بهتر با نقش خود کنار بیاید. هنگامی که تشکیلات شبکه به میزان کافی اکسیژن دریافت می کند ، شروع به تنظیم بهتر وضعیت فعالیت کودک می کند “.
علاوه بر تمرینات تنفسی ، روانشناسان از تکنیک های بدن گرا ، به ویژه تمرینات با حالت قطبی “تنش-آرامش” استفاده کردند. این آموزش ها سه بار در هفته و به مدت دو تا سه ماه (بسته به برنامه) انجام می شد.
“ورزش یک اثر فوری دارد که بلافاصله ظاهر می شود ، اما یک اثر تأخیری نیز وجود دارد. ما دریافتیم که ورزش تأثیر مثبتی در تنظیم و کنترل عملکرد
در کودکان مبتلا به ADHD و یک سال پس از پایان تمرین دارد. این اتفاق می افتد زیرا تنفس صحیح کودک خودکار است ، به نوعی دستیار تبدیل
می شود که امکان اکسیژن رسانی بهتر به مغز را فراهم می کند ، که به نوبه خود ، تأثیر مفیدی بر رفتار و روان کودک مبتلا به ADHD می گذارد. ” .
این روش توسط روانشناس مغز و اعصاب روسی آنا سمنوویچ به عنوان بخشی از یک روش اصلاح عصب روانشناختی توسعه داده شد. روانشناسان UrFU آزمایش کردند که این روش چقدر به کودکان مبتلا به ADHD کمک می کند. کیسلف می گوید: این مطالعه آزمایشی است. نشان داد که این تمرینات تأثیر مثبتی دارند.
با این وجود ، کارهای بیشتری باید انجام شود ، بیشتر کودکان مبتلا به ADHD را درگیر می کند. این امر همچنین عواملی مانند جنس ، سن ، شدت بیماری ، مشکلات همزمان در کودکان (گفتار ، تنظیم کننده و غیره) را در نظر خواهد گرفت.
توجه داشته باشید
اختلال بیش فعالی با کمبود توجه نوعی اختلال همراه با اختلال در رشد سیستم عصبی کودک است. بیشتر اوقات در هفت سالگی یا در ابتدای تحصیلات منظم خود را نشان می دهد. ADHD با بی توجهی ، فعالیت بیش از حد و رفتار تکانشی مشخص می شود.
از سال 2013 ، آزمایشگاه مغز و رشد عصبی شناختی UrFU در حال تحقیق در مورد بلوغ مغز و فرایندهای ذهنی در کودکان در حال رشد و همچنین در کودکان با رشد انحرافی ، به ویژه در معرض خطر اوتیسم و ADHD ، کودکان با شدت آسیب مغزی آسیب دیده متوسط است. این آزمایشگاه یکی از مراکز برجسته روسیه برای مطالعه رشد مغز و فرآیندهای عصبی شناختی در کودکان است.
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!