بازاریابی عصبی جهان را طوفانی می کند و تقریباً توسط همه شرکت ها و دانشگاه های بزرگ به طریقی یا شکلی مورد استفاده قرار گرفته است. علی رغم چنین تأثیر گسترده ای در دنیای بازاریابی ، بسیاری از مردم دقیقاً نمی دانند بازاریابی عصبی چیست یا چگونه می توان از آن به طور موثرتری استفاده کرد. در مقالات زیر 15 نمونه جذاب از بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ) در عمل بیان شده است.
1.اهمیت نگاه و تماس چشمی
اخبار قدیمی حاکی از آن است که تبلیغاتی که شامل افراد می شود بسیار موثرتر از تبلیغاتی است که در آن انسان، حضور ندارد. به طور خاص ، تصاویر و فیلم هایی که شامل نوزادان می شوند ، تمرکز بیشتری را از مشتریان بالقوه، جذب می کنند. مدت هاست که تبلیغ کنندگان سعی در افزایش فروش محصولات کودک با استفاده از نمای نزدیک از چهره های معصومانه کودک دارند – با کمک فن آوری ردیابی چشم تشخیص داده اند که این تنها کافی نیست.
محققان کشف کردند وقتی کودک به چهره خود نگاه می کند ، بینندگان تمرکز بیشتری بر روی صورت کودک دارند و این به ضرر تمرکز بر محتوای تبلیغات است. با این حال ، اگر نوزاد نگاه خود را به سمت محصول یا متن معطوف دارد ، در حقیقت بیننده روی محتوای تبلیغاتی تمرکز خواهد کرد.
در نتیجه چنین یافته هایی ، تبلیغ کنندگان هم اکنون در نظر گرفته اند که اگرچه چهره نوزاد در بین مصرف کنندگان محبوب است ، اما آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که نوزاد به آنچه می خواهد مصرف کننده بخرد ، نگاه می کند.
2. استفاده از بسته بندی موثر
همه ما احساس کشیده شدن به بسته بندی های خاص و چشمگیر یا جذاب را می دانیم. تبلیغ کنندگان همیشه می دانند که همیشه آنچه در داخل است مهم نیست ، اما تصویربرداری عصبی توانسته است این سطح را به سطح جدیدی برساند.
مارک هایی مانند Campbell’s و Frito-Lay از تصویربرداری عصبی برای چیدمان مجدد بسته بندی خود استفاده کرده اند. در مطالعات انجام شده ، بسته بندی مشتریان نشان داده شده است که پاسخ های آنها مثبت ، منفی یا خنثی ثبت شده است. علاوه بر این ، آنها در رابطه با رنگ ، متن و تصاویر به طور گسترده مصاحبه شدند.
این تحقیقات نشان داد که مشتریان پاسخ منفی به بسته بندی های براق دارند ، اما در هنگام مات بودن ، پاسخ منفی به بسته بندی نشان نمی دهند. Frito-Lay سپس اقدام به کنار گذاشتن بسته بندی های براق و رفتن به سمت ظاهر جدید و مات کرد.
تکنیک های بازاریابی عصبی به طور گسترده ای برای طراحی مجدد بسته بندی و ارائه استفاده می شود.
3. رنگ کلیدی است
هنگام انتخاب رنگ ها ، به یاد داشته باشید که ممکن است بر احساس مشتریان بالقوه تأثیر بگذارید. رنگ ها می توانند طیف گسترده ای از احساسات را برانگیزانند ، با مطالعاتی که به طور مداوم نشان می دهد بین رنگ های خاص و برخی احساسات رابطه وجود دارد.
استفاده موثر از یک رنگ می تواند یک ابزار قدرتمند بازاریابی باشد. یکی از معروف ترین نمونه ها استفاده همه جانبه کوکا کولا از رنگ قرمز است ، اما تعداد بیشتری از شرکت ها هستند که از رنگ نیز برای جلوه بسیار عالی استفاده کرده اند.
متخصصان بازاریابی عصبی متخصص در زمینه رنگ و تبلیغات ، رنگ ها را به زیر گروههایی تقسیم کرده اند که راهنمای چگونگی استفاده موثر از آنها است. به عنوان مثال ، اگر می خواهید افراد حرفه ای را به خود جذب کنید ، آبی سرد رنگ اصلی است.
حتماً با نحوه استفاده از رنگ برای تأثیر بر رفتار خرید آشنا شوید.
در ادامه در مورد راهکار های دیگر نوردومارکتینگ و تاثیر علم اعصاب در بازاریابی صحبت خواهیم کرد.
منبع :http://imotions.com
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!