راهکار هایی برای بهره وری بیشتر، وقتی در دوران قرنطینه دورکاری می کنیم.
زمانی که در خانه کار می کنید، عوامل زیادی وجود دارند که توجه شما را معطوف به خود کنند. تلویزیون، فیسبوک، کودکانتان ، حیوانات خانگی و ظرف های شسته نشده از دیشب همه می توانند حواس شما را از کار پرت کنند.
سوال مهم این است : چه طور می توان هم به طور بهره ور و بدون حواس پرتی به کار ها رسید و هم بیش از حد کار نکرد و خود را فرسوده نکرد؟
در ادامه تعدادی از بهترین راهکار ها آمده اند:
۱.محیط کار جداگانه ای داشته باشید. حتی اگر میز و جهیزات کار را ندارید، محیطی برای کار انتخاب کنید که در آن تنها کار های خود را انجام می دهید نه کار دیگری.
۲.تلویزیون را خاموش کنید. اجازه ندهید در حال کار صدای تلویزیون در پشت زمینه پخش شود. آرام و ساکت بودن محیط به داشتن تمرکز و گرفتن تصمیمات بهتر کمک می کند.
۳.ساعت های ثابتی را برای کار در نظر بگیرید.فرقی نمی کند برای ساعت کار خود، ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر را انتخاب کنید یا ۱ ظهر تا ۱ شب. چیزی که مهم است ثابت بودن این ساعت کار است.
۴.زمان های خلاقیت خود را بشناسید.و برنامه ی کاری خود را در حوالی آن ساعت قرار دهید.
۵.زمانی که کار بسیار مهمی دارید یک تابلوی “در حال انجام کار مهم هستم” به در اتاق خود نصب کنید. مطمین شوید خانواده ی شما متوجه نیاز شما به این زمان هستند. از این تابلو بیش از حد استفاده نکنید.
۶.هر روز صبح آماده شوید و لباس بپوشید. اشکالی ندارد لباس شما راحت باشد اما نه آنقدر راحت که باعث شود دوباره بخواهید به رخت خواب برگردید.
۷.لوازم کار خود را آماده داشته باشید تا وسط روز لازم نشود کار را متوقف کنید و برای خرید آن ها بیرون بروید.
۸.اگر فرزندان پر سر و صدا و بازیگوشی دارید، استفاده از هدفون های noise canceling ایده ی خوبی است.
۹.ابزار کار و تکنولوژی های مورد نیاز کار خود را آماده کنید و ماهانه و به صورت دوره ای از سلامت عملکرد آن ها مطمئن شوید.
۱۰.آخر هفته ها را تعطیل کنید.
۱۱.هر روز یک ساعت زمان برای ناهار اختصاص دهید.اگر خانواده ی شما در خانه هستند، این زمان را با آن ها بگذرانید.
۱۲.هر روز حتما زمانی را از خانه خارج شوید. یک قدم زدن سریع در اطراف خانه می تواند کلید طلایی به سلامت روان باشد. مخصوصا اگر تمام مدت را در خانه هستید.
۱۳.جلساتی مجازی را با همکاران خود و افرادی که با آن ها کار مشترک یا مشابه دارید برگزار کنید. این کار نه تنها بهره وری شما را زیاد می کند، بلکه به شما کمک می کند ایده های خلاقانه ی بیشتری داشته باشید.
۱۴.زمان خود را پایش کنید. بدانید هر نوع تسک چه قدر زمان می برد. این کار به شما در بهبود روند برنامه ریزی کاری تان کمک می کند.
۱۵.در قید و بند پیام ها نباشید. یک بار صبح و یک بار عصر قبل از پایان کار پیام های کاری خود را چک کنید تا از حواس پرتی حین کار جلوگیری کنید.
۱۶.بیش از اندازه کار نکنید. ممکن است جالب به نظر برسد اما در نهایت کارایی شما را کاهش می دهد.
۱۷.در وسط زمان کاری به درخواست ها و پیام های غیرکاری نه بگویید.
۱۸.پیشرفت های کوچک خود را جشن بگیرید.زمانی که یک کار را به خوبی انجام می دهید به خود پاداش دهید.
۱۹.اهداف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تعیین کنید.
۲۰.در کنار کامپیوتر خود غذا نخورید
۲۱.با دوستان و همکاران خود در شبکه های مجازی یا از طریق پیام دادن در ارتباط باشید.
۲۲.هر از چندگاهی، محیط کار خود را عوض کنید مثلا در اتاق دیگری از خانه کار کنید.
۲۳.روز های مشخصی از هفته را برای کار های مشخصی در نظر بگیرید.
۲۴.یک لیست کار برای هر روز آماده کنید و بدانید چه کار هایی را هر روز قصد دارید انجام دهید.
۲۵.برنامه ی خواب خود را تنظیم کنید و مشکلات خواب خود را پیگیری کنید.
۲۶.اگر حس و حال کار کردن ندارید و برنامه ی کاری تان اجازه می دهد، یک روز را مرخصی بگیرید و استراحت کنید : با کودکانتان شیرینی بپزید، فیلم ببینید، یا یوگا کار کنید.
۲۷.کامپیوتر و فایل های خود را مرتب کنید. چندین تب را پشت سر هم در مرورگر خود باز نکنید تا محیط آشفته نباشد.
۲۸.هر روز سهمیه ای برای شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید و وقتی آن زمان تمام شد، به آن ها برنگردید.
۲۹.در بازه ی زمان کاری خود، کار های شخصی مانند پرداخت قبض و خرید های خانه را برنامه ریزی نکنید.
۳۰.زمانی که با یک مشکل کاری روبرو می شوید، تنها با آن دست و پنجه نرم نکنید و از همکاران خود و افرادی که تجربه ی رویارویی با مشکل مشابه داشته اند کمک بگیرید.
۳۱.ددلاین های خود را قبل از ددلاین های اصلی تعریف کنید. این کار به شما کمک می کند با اتفاق های غیر مترقبه مقابله کنید.
۳۲.خود را با دیگران مقایسه نکنید. این کار هیچ مزیتی ندارد.
۳۳.کار های دشوار تر را اول صبح انجام دهید. یا آن طور که مارک تواین می گوید :“قورباغه ی خود را قورت دهید.”
۳۴.روز خود را با کار های مختلف پر کنید. چند ساعت نوشتن، چند ساعت پاسخ به مشتریان و چند ساعت طراحی بهتر از ۸ ساعت نوشتن صرف است.
۳۵.چند کاری (multitask) نکنید.
۳۶.کار های خود را به قسمت های کوچکتر بشکنید و بعد از انجام دادن هر قسمت به خود پاداش دهید.
۳۷.از تکنیک پومودورو استفاده کنید :25 دقیقه کار، ۵ دقیقه استراحت و دوباره ۲۵ دقیقه کار. این روش تکنیک بسیار مناسبی برای تمرکز و توجه است.
۳۸.هر روز برای ۱ ساعت، کاری را انجام دهید که شما را خوشحال می کند. این کار را تنها برای خوشحالی خود انجام دهید. نه پول و کار و هر چیز دیگری.
۳۹.در حین کار به صدای باران یا اقیانوس گوش دهید.
۴۰. در کنار این راهکار ها بگردید و راهکار های خاص خودتان را پیدا کنید!
منبع
:psychologytoday.com
برای مطالعه ی مطالب مشابه به لینک های زیر رجوع کنید:
دانش پشت اهمال کاری و به تعویق انداختن: یک راهنمای علمی برای جلوگیری از اهمال کاری
وقفه ها و حواس پرتی های محیط کار منجر به ترشح هورمون استرس می شوند!