مردم در سراسر جهان رنگها را با احساسات مرتبط می کنند. در واقع، مردم از مناطق مختلف جهان اغلب رنگ های یکسان را با احساسات مشابه مرتبط می کنند. این نتیجه یک نظرسنجی دقیق از 4598 شرکت کننده از 30 کشور در شش قاره بود که توسط یک تیم تحقیقاتی بین المللی انجام شد.
دکتر Daniel Oberfeld-Twistel، عضو تیم شرکت کننده در دانشگاه Johannes Gutenberg University Mainz (JGU) اظهار داشت: “هیچ مطالعه مشابهی در این زمینه انجام نشده است.”
“این به ما امکان می دهد تا یک مرور کلی داشته باشیم و ثابت کنیم که ارتباط رنگ ها و احساسات به طرز شگفت انگیزی در سراسر جهان مشابه هستند.”
در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد یک پرسشنامه آنلاین پر کنند، که شامل اختصاص دادن 20 احساس به دوازده نام مختلف رنگ بود. از شرکت کنندگان همچنین خواسته شد تا شدت ارتباط نام رنگ را با احساسات مشخص کنند.
محققان سپس میانگین ملی داده ها را محاسبه و این اطلاعات را با میانگین جهانی مقایسه کردند. Oberfeld-Twistel به طور خلاصه گفت: “این اتفاق نظر جهانی قابل توجهی را نشان داد.”
“به عنوان مثال، در سراسر جهان رنگ قرمز تنها رنگی است که به شدت با یک احساس مثبت – عشق – و یک احساس منفی – خشم همراه است.” از طرف دیگر، قهوه ای کمترین احساسات را در سطح جهان بر می انگیزد.
با این حال، دانشمندان برخی از ویژگی های ملی را نیز ذکر کردند. به عنوان مثال، رنگ سفید با ناراحتی در چین بسیار بیشتر از سایر کشورها ارتباط دارد و همین امر در مورد بنفش در یونان صدق می کند.
“این ممکن است به این دلیل باشد که در چین از لباس سفید هنگام تشییع جنازه استفاده می شود و از رنگ بنفش تیره در کلیسای ارتدکس یونان در هنگام عزاداری استفاده می شود.”
علاوه بر این ویژگی های فرهنگی، آب و هوا نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. طبق یافته های یکی دیگر از مطالعات این تیم، رنگ زرد در کشورهایی که آفتاب کمتری می بینند، بیشتر با احساس شادی مرتبط است، در حالی که این ارتباط در مناطقی که بیشتر در معرض آن هستند ضعیف تر است.
به گفته دکتر دانیل اوبرفلد-توئیستل، در حال حاضر دشوار می توان گفت که دقیقاً علل شباهت ها و تفاوت های جهانی چیست.
“طیف وسیعی از عوامل تأثیرگذار ممکن است وجود داشته باشد: زبان، فرهنگ، دین، آب و هوا، سیر رشد انسان در تاریخ، سیستم ادراکی انسان.”
“بسیاری از فاکتورهای اساسی در مورد مکانیسم های ارتباط رنگ ها و احساسات هنوز روشن نشده است. با این حال، دانشمندان قبلاً با استفاده از یک تجزیه و تحلیل عمیق که شامل استفاده از روش یادگیری ماشین است، یک برنامه رایانه ای که با رشد پایگاه داده، خود را بهبود می بخشد، کشف کرده اند که اختلافات بین کشورها بیشتر است.
برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
منبع:
Universal Patterns in Color-Emotion Associations Are Further Shaped by Linguistic and Geographic Proximity: Psychological Science 2020
درباره نویسنده
دکتر علی محمد کمالی فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15 سال است که در زمینه پژوهش، تدریس و فعالیت های اجرایی در حوزه علوم اعصاب فعالیت و تجربه دارد. وی همچنین در ارتقا عملکرد های شناختی با استفاده از نوروتکنولوژی و مطالعات خواب تخصص ویژه ای دارد. او یکی از بنیانگذاران انستیتو سلامت مغز دانا است، (گروهی که سلامت مغز را اولویت جامعه می داند).
دکتر کمالی بیش از 50 مقاله پژوهشی (h-index 13) در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده و در حال حاضر مدیر عامل انستیتو سلامت مغز دانا است. بعلاوه به عنوان پژوهشگر ارشد واحد مغز، شناخت و رفتار دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول فعالیت می باشد. می توانید پژوهش او را در Google Scholar دنبال کنید.
دکتر کمالی علاوه بر تخصص در زمینه علوم اعصاب، سال ها است که به عنوان مدیر اجرایی مجله علوم پزشکی پیشرفته و فناوری های کاربردی (JAMSAT) مشغول به فعالیت است. همچنین به عنوان دبیر اجرایی انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس فعالیت می کند.