ناتوانی یادگیری چیست؟
ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری یک اصطلاح کلی برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است. ناتوانی در یادگیری با هوش یا انگیزه تداخلی ندارد. کودکان دارای ناتوانی در یادگیری تنبل و گنگ نیستند. در حقیقت، اکثر آنها به اندازه همه افراد دیگر باهوش هستند. مغز آنها به سادگی متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات نیز تأثیر می گذارد.
به عبارت ساده تر، کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی در یادگیری می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند منجر به ایجاد یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها شود. شایع ترین انواع ناتوانی های یادگیری شامل مشکلات مربوط به خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است.
در حالی که هر کودک هر از گاهی با مشق شب مشکل دارد، اگر حوزه خاصی از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد.
کودکان دارای ناتوانی در یادگیری می توانند و موفق می شوند
مواجهه با این احتمال که فرزند شما اختلال یادگیری داشته باشد، دشوار است. ممکن است بپرسید که این می تواند برای آینده فرزند شما چه معنایی داشته باشد یا نگران چگونگی رشد فرزندتان در مدرسه باشید. شاید نگران باشید که با جلب توجه به مشکلات یادگیری فرزندتان، به آنها ممکن است برچسب “کند ذهن بودن” داده شود.
اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای ناتوانی در یادگیری همانند همه افراد دارای هوش کافی هستند. آنها فقط باید به شیوه هایی متناسب با سبک های یادگیری منحصر به فرد خود آموزش داده شوند. با آموختن اطلاعات بیشتر در مورد ناتوانی های یادگیری به طور کلی، و به ویژه مشکلات یادگیری فرزندتان، می توانید به موفقیت آن ها در مدرسه و بعد از آن کمک کنید.
ناتوانی های یادگیری در کودکان متفاوت هستند. ممکن است یک کودک با خواندن و هجی کردن مقابله کند، در حالی که دیگری عاشق کتاب است اما ریاضی را نمی تواند درک کند. ممکن است کودک دیگری در درک آنچه دیگران می گویند یا با صدای بلند ارتباط برقرار می کنند، مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت است، اما همه آنها اختلالات یادگیری نام دارند.
شناسایی ناتوانی های یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تغییرات گسترده، هیچ علائم و مشخصاتی وجود ندارد که بتوانید به عنوان اثبات یک مشکل در نظر بگیرید. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده نسبت به سایرین در سنین مختلف رایج است. اگر از وضعیت آنها آگاهی داشته باشید، می توانید زودهنگام یک اختلال یادگیری را برطرف کنید و به سرعت برای کمک به فرزند خود قدم بردارید.
لیست زیر برخی از پرچم های قرمز رایج برای اختلالات یادگیری است. به یاد داشته باشید کودکانی که ناتوانی یادگیری ندارند ممکن است هنوز در بعضی از مواقع برخی از این مشکلات را تجربه کنند. زمان نگرانی زمانی است که یکنواختی مداومی در توانایی فرزند شما برای تسلط بر مهارتهای خاص وجود دارد.
علائم و نشانه های ناتوانی در یادگیری: سن پیش دبستانی
مشکلات تلفظ کلمات
در یافتن کلمه درست مشکل دارد
مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال، روزهای هفته
مشکل در پیروی از الگوها یا روالهای یادگیری
مشکل در استفاده از مداد رنگی، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی در خطوط
علائم و نشانه های ناتوانی در یادگیری: 5-9 سالگی
در یادگیری ارتباط حروف و صداها مشکل دارند، ترکیب کلمات برای ایجاد عبارات امکان پذیر نیست
هنگام خواندن کلمات اساسی اشتباه می کند
برای یادگیری مهارت های جدید کند عمل می کند
به طور مداوم کلمات را اشتباه تلفظ می کند و مرتباً خطا می کند
مشکل یادگیری مفاهیم پایه ریاضی
دشواری در خواندن ساعت
علائم و نشانه های ناتوانی در یادگیری: سنین 10-13
مشکل در درک مطلب هنگام خواندن یا مهارت های ریاضی
مشکل با سوالات آزمون
خواندن و نوشتن را دوست ندارد؛ از خواندن با صدای بلند خودداری می کند
دست خط ضعیف
مهارت های نظمی ضعیف (اتاق خواب، مشق شب، میز کار کثیف و بی نظمی)
در پی بحث های درسی در کلاس و ابراز افکار با مشکل روبرو می شود
همان کلمه را در زمان های مختلف متفاوت می خواند
مشکلات خواندن، نوشتن و ریاضیات
ناتوانی های یادگیری اغلب توسط مجموعه مهارت های مربوط به مدرسه گروه بندی می شوند. اگر فرزند شما در مدرسه است، انواع اختلالات یادگیری که بسیار آشکار است معمولاً حول و حوش خواندن، نوشتن یا ریاضیات می چرخد.
ناتوانی یادگیری در خواندن (dyslexia)
دو نوع اختلال یادگیری در خواندن وجود دارد. مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می دهد که در درک رابطه بین اصوات، حروف و کلمات مشکل وجود داشته باشد. مشکلات درک مطلب هنگام عدم توانایی درک مفهوم کلمات، عبارات و پاراگرافها رخ می دهد.
علائم مشکل خواندن شامل مشکلات زیر است:
تشخیص حروف
درک کلمات و ایده ها
سرعت خواندن و روان بودن
مهارت های واژگان عمومی
ناتوانی های یادگیری در ریاضی
ناتوانی های یادگیری در ریاضیات بسته به نقاط قوت و ضعف کودک متفاوت است. توانایی کودک در انجام ریاضیات به طور متفاوتی تحت تأثیر ناتوانی یادگیری زبان، یا اختلال بینایی یا مشکل در ترتیب بندی، حافظه قرار خواهد گرفت.
کودک مبتلا به اختلال یادگیری مبتنی بر ریاضی ممکن است با حفظ کردن و سازماندهی شماره ها، علائم عملکرد دست و پنجه نرم کند. (مانند 5 + 5 = 10 یا 5 5 5 = 25). کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ریاضی نیز ممکن است در شمارش اصول (مانند شمارش دو نفر یا شمارش پنج نفر) مشکل داشته باشند یا در خواندن ساعت مشکل داشته باشند.
ناتوانی یادگیری در نوشتن (dysgraphia)
ناتوانی یادگیری در نوشتن می تواند شامل فعالیت بدنی نوشتن یا فعالیت ذهنی درک و ترکیب اطلاعات باشد. اختلال نوشتاری اساسی به مشکل جسمی در تشکیل کلمات و حروف اشاره دارد. ناتوانی بیان نوشتن بیانگر تلاش برای سازماندهی افکار روی کاغذ است.
علائم ناتوانی در یادگیری زبان نوشتاری حول “عمل نوشتن” است. شامل مشکلات با:
مرتب بودن و ثبات داشتن در نوشتن
به دقت کپی کردن حروف و کلمات
سازمان یافتگی نوشتن و انسجام
انواع دیگر ناتوانی های یادگیری و اختلالات
خواندن، نوشتن و ریاضی تنها مهارتهایی نیستند که تحت تأثیر اختلالات یادگیری قرار می گیرند. انواع دیگر ناتوانی های یادگیری شامل مشکلات مربوط به مهارت های حرکتی (حرکت و هماهنگی)، درک زبان گفتاری، تمایز بین صداها و تفسیر اطلاعات بصری است.
ناتوانی در یادگیری مهارت های حرکتی
مشکل حرکتی به مشکلات مربوط به حرکت و هماهنگی مربوط می شود، خواه با مهارت های حرکتی ظریف (برش، نوشتن) یا مهارت های حرکتی (دویدن، پریدن). مشکلات حرکتی به خروجی اطلاعات از مغز مربوط می شود. برای اجرا، پرش، نوشتن یا بریدن چیزی، مغز باید بتواند با اندامهای لازم ارتباط برقرار کند تا عمل را انجام دهد.
علائم مربوط به اینکه فرزند شما ممکن است دارای ناتوانی در هماهنگی حرکتی باشد شامل مشکلات مربوط به توانایی های جسمی است که به هماهنگی چشم و دست نیاز دارد، مانند نگه داشتن مداد یا بستن دکمه پیراهن.
ناتوانی در یادگیری زبان (آفازی / دیسپزی)
ناتوانی های یادگیری زبان و ارتباطات شامل توانایی درک زبان یا گفتار در زبان است. همچنین زبان به عنوان یک فعالیت خروجی در نظر گرفته می شود، زیرا نیاز به سازماندهی افکار در مغز و فراخوانی کلمات صحیح برای توضیح کلامی یا ارتباط با شخص دیگر دارد.
علائم یک اختلال یادگیری مبتنی بر زبان شامل مشکلات مربوط به مهارت های کلامی زبان، مانند توانایی بازگو کردن یک داستان و روان بودن گفتار و همچنین توانایی درک معنای کلمات، بخش هایی از گفتار، جهت ها و غیره است.
مشکلات پردازش شنوایی و بینایی: اهمیت گوش و چشم
چشم و گوش وسیله اصلی انتقال اطلاعات به مغز است، فرایندی که گاه “ورودی” نامیده می شود. اگر چشمان یا گوش به درستی کار نکنند، یادگیری می تواند رنج آور باشد.
اختلال پردازش شنوایی – متخصصان ممکن است به توانایی شنیدن و همچنین “مهارت پردازش شنوایی” یا “زبان پذیرنده” اشاره کنند. توانایی شنیدن موارد صحیح بر توانایی خواندن، نوشتن و هجی کردن تأثیر دارد. عدم توانایی در تشخیص تفاوت های ظریف در صدا یا شنیدن صداها با سرعت اشتباه باعث می شود صداگذاری کلمات و درک مفاهیم اساسی خواندن و نوشتن دشوار شود.
اختلال پردازش بینایی – مشکلات در درک بینایی شامل از بین رفتن تفاوت های ظریف در شکل، معکوس کردن حروف یا اعداد، جستجوی کلمات، خطوط پرش، عمق یا فاصله گرفتن غلط، یا مشکل در هماهنگی چشم و دست است. متخصصان ممکن است کار چشم را به عنوان “پردازش بینایی” معرفی کنند. درک بصری می تواند مهارت های حرکتی ناخالص و خوب، درک مطلب و ریاضی را تحت تأثیر قرار دهد.
امید برای ناتوانی یادگیری: مغز می تواند تغییر کند
چگونه درک مغز به اختلال یادگیری کمک می کند؟
سیم کشی معیوب در مغز خطوط عادی ارتباط را مختل می کند و پردازش اطلاعات را به راحتی دشوار می کند. اگر سرویس در یک منطقه خاص از شهر خراب شود، شرکت تلفن ممکن است با سیم کشی مجدد اتصالات، مشکل را برطرف کند. به طور مشابه، در شرایط مناسب یادگیری، مغز توانایی ایجاد اتصالات عصبی جدید را دارد. این اتصالات جدید مهارت هایی مانند خواندن و نوشتن را با استفاده از اتصالات قدیمی دشوار می کند.
علم در درک کارکردهای درونی مغز گامهای بلندی برداشته است و یکی از کشفهای مهم که امید جدیدی برای یادگیری ناتوانیها و اختلالات یادگیری “نوروپلاستیک” نامیده می شود. نوروپلاستیسیته به توانایی طبیعی و مادام العمر تغییر مغز اطلاق می شود.
در طول زندگی، مغز در پاسخ به تجربه و یادگیری، قادر به ایجاد پیوندهای جدید و تولید سلولهای جدید مغز است. این دانش منجر به ایجاد اقدامات درمانی جدید برای ناتوانی در یادگیری شده است که از توانایی تغییر مغز بهره می گیرند. برنامه های نوآورانه، مانند برنامه Arrowsmith، از تمرینات استراتژیک مغز برای شناسایی و تقویت مناطق شناختی ضعیف استفاده می کنند.
به عنوان مثال، برای کودکانی که در تمایز بین صداهای مختلف با یک کلمه مشکل دارند برنامه های جدید یادگیری مبتنی بر رایانه وجود دارد که صداها را کند می کند تا کودکان بتوانند آنها را درک کنند و به تدریج سرعت درک آنها را افزایش دهند.
این اکتشافات در مورد نوروپلاستیسیته، امید را برای همه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری فراهم می کند، و تحقیقات بیشتر ممکن است منجر به درمان های جدید دیگری شود که دلایل واقعی ناتوانی های یادگیری را هدف قرار می دهند، نه اینکه فقط راهکارهای مقابله ای را برای جبران نقاط ضعف ارائه دهند.
برای اطلاعات بیششتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
منبع:
Authors: Gina Kemp, M.A., Melinda Smith, M.A., and Jeanne Segal, Ph.D
درباره نویسنده
دکتر علی محمد کمالی فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15 سال است که در زمینه پژوهش، تدریس و فعالیت های اجرایی در حوزه علوم اعصاب فعالیت و تجربه دارد. وی همچنین در ارتقا عملکرد های شناختی با استفاده از نوروتکنولوژی و مطالعات خواب تخصص ویژه ای دارد. او یکی از بنیانگذاران انستیتو سلامت مغز دانا است، (گروهی که سلامت مغز را اولویت جامعه می داند).
دکتر کمالی بیش از 50 مقاله پژوهشی (h-index 13) در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده و در حال حاضر مدیر عامل انستیتو سلامت مغز دانا است. بعلاوه به عنوان پژوهشگر ارشد واحد مغز، شناخت و رفتار دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول فعالیت می باشد. می توانید پژوهش او را در Google Scholar دنبال کنید.
دکتر کمالی علاوه بر تخصص در زمینه علوم اعصاب، سال ها است که به عنوان مدیر اجرایی مجله علوم پزشکی پیشرفته و فناوری های کاربردی (JAMSAT) مشغول به فعالیت است. همچنین به عنوان دبیر اجرایی انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس فعالیت می کند.