علوم اعصاب و آموزش زبان انگلیسی
علوم اعصاب و آموزش زبان انگلیسی
سوالی که همیشه برای زبان آموزان مطرح است این است که بهترین و کارامد ترین متد ها برای یادگیری زبان دوم کدامند؟، چطور می توان با سرعت و کیفیت بالاتری به یادگیری زبان جدید بپردازند، کدام مراکز دوره فشرده آموزش زبان برگزار می کنند؟ دیده شده که برخی مراکز با تبلیغات غیر علمی سعی در جذب مخاطب بیشتر دارند که درواقع نمی توانند تغییر چندانی در روند یادگیری فرد ایجاد کند. اما آیا واقعا شواهد و یافته های علمی وجود دارد که باعث ارتقا عملکرد یادگیری زبان شود؟
طبعاً یادگیری رویدادی است که در مغز بوجود می آید. تغییر ارتباط های عصبی و تشکیل سیناپس های جدید عصبی است که باعث ایجاد یادگیری در فرد می شود. علوم اعصاب نشان داده است که نواحی از مغز مرتبط با یادگیری زبان جدید می باشد تقویت ارتباطات سلول های عصبی در این نواحی می تواند یادگیری زبان دوم را با سرعت و کیفیت بالاتری در فرد ایجاد کند همچنین ماندگاری زبان دوم را در طولانی مدت تضمین می کند.
باید توجه داشت که مغز هر فرد مانند اثر انگشت او منحصر به فرد بوده و از نظر جزییات کارکردی شناختی با دیگران متفاوت است. شناسایی و درک این تفاوت ها می تواند باعث طراحی راهبرد آموزشی برای هر فرد به صورت اختصاصی شود. بر پایه شواهد موجود نقشه برداری مغز ، فناوری های نورومدولیشن مانند تحریک الکتریکی مغز، نوروفیدبک و بسیاری از ابزار نوین در حوزه علوم اعصابِ کاربردی (اپلاید نوروساینس) می توانند به ارتقا عملکرد افراد در یادگیری زبان جدید کمک کنند.
واحد علوم اعصاب آموزشیِ مرکز سلامت مغز دانا در نظر دارد برای اولین بار در کشور یادگیری زبان انگلیسی را به کمک تکنیک های پیشرفته علوم اعصاب توسط متخصصین در این حوزه و حوزه آموزش زبان بر اساس به روز ترین یافته های علمی به اجرا بگذارد.
دانش امروز نشان داده که یادگیری زبان دوم می تواند در بهبود حافظه ، توجه و تمرکز نقش مهمی ایفا کند. در یک مطالعه (1) دانشمندان ثابت کردند که یادگیری زبان دوم باعث افزایش ماده خاکستری در مناطق کنترل اجرایی مغزشده که منجر به افزایش تمرکز، حافظه و کنترل اعمال در افراد می شود. همچنین مطالعه ای دیگر (2) نشان می دهد که دو زبانه بودن با ایجاد تغییر در ساختار مغز منجر به افزایش ماده سفید و خاکستری مغز در نواحی پیشانی و جانبی قشر مغز شده که موجب می شود زوال عقل به تعویق افتاده و عملکردهای اجرایی مغز ارتقا یابند.
با این حال، بر اساس نظریه بازه زمانی بحرانی در یادگیری زبان (3) ، فراگیری یک زبان بعد از دوران بلوغ به دلیل کاهش انعطاف پذیری عصبی به مراتب سخت تر شده و موفقیت کمتری به همراه دارد.
اخیرا، در دنیا و همگام با رشد تکنولوژیهای نوین آموزشی، تحریک الکتریکی فراجمجه ای به عنوان روشی ایمن، موثر و مبتنی بر شواهد علمی برای افزایش ظرفیت مغز و عملکردهای آموزشی از طریق ارتقا فعالیت های شناختی مغز شناخته شده است.
مطالعات جدید نشان داده اند که که استفاده از این تکنیک میتواند از طریق افزایش انعطاف پذیری عصبی (4) تاثیرات بالقوه ای بر روی یادگیری زبان دوم داشته باشد.
شکل پذیری عصبی در حوزه یادگیری زبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این قابلیت، پایه و اساس شکل گیری و به و جود آمدن مجموعه ای از کارکردهای شناختی (5) شامل یادگیری زبان خارجی در افراد است. این تکنیک به عنوان یک روش کارامد در ارتقا شناختی برای افزایش سرعت یادگیری و فراگیری مطالب دشوار شناخته شده است (6).
بر اساس مطالعات انجام شده، تحریک الکتریکی فراجمجه ای منجر به افزایش میزان خون رسانی و اکسیژن رسانی در مغز(7) میشود که که عواملی مهم برای فعالیتهای شناختی تلقی می شود.
تاکنون مطالعات زیادی بر روی موثر بودن این روش برای ارتقای فعالیتهای گفتاری و یادگیری زبان مانند روانی کلام (8) ، یادگیری کلامی(9)، بازیابی کلمات (10)، دانش فرازبانی(11)، کارآمدی مهارت خواندن (12)، یادگیری دستور زبان (13)،نام گذاری تصاویر(14)،یادگیری واژگان جدید زبان(15) , یادگیری افعال جدید (16) و ارتقا حافظه فعال (17) تاکید داشته اند.
امروز، موسسه سلامت مغز دانا مفتخر است که برای اولین بار در کشور، با ارزیابی عملکردهای زبانی و شناختی هر فرد، نقاط قوت و قابل بهبود هر فرد را در یادگیری زبان دوم به کمک علوم اعصاب شناسایی کرده و برنامه آموزش زبان شخصی سازی شده بر اساس الگوهای فعالیت مغزی به دست آمده از هر فرد را از طریق تکنولوژی های جدید اپلاید نوروساینس توسط گروه متخصصین در حوزه های آموزش زبان و علوم اعصاب اریه دهد.
جهت آگاهی بیشتر و ثبت نام در کلاس های ارتقا عملکرد یادگیری زبان انگلیسی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – واحد13 موسسه سلامت مغز
ایمیل: [email protected]
تلفن: 07136476172 – 09173076279
منابع:
- Olulade, O. A., Jamal, N. I., Koo, D. S., Perfetti, C. A., LaSasso, C., Eden, F. (2016). Neuroanatomical evidence in support of the bilingual advantage theory. Cerebral cortex, 26 (7), 3196-3204.
- Oslen, R. K., Pangelinan, M. M., Bogulski, C., Chakravarty, M. M., Luk, G., Grady, Ch., Bialystok, E. (2015). The effect of lifelong bilingualism on regional grey and white matter volume. Brain research, 1612, 128-139.
- Lenneberg, E. H. (1967). Biological foundations of language. NY: John WILEY & Sons, Inc.
- Purpura, D. P., & McMurtry, J. G. (1965). Intracellular activities and evoked potential changes during polarization of motor cortex. Journal of Neurophysiology, 28, 166–185.
- Pascual-Leone, A., Amedi, A., Frengi, F., & Merabet, L. B. (2005). The plastic human brain cortex. Annual Review of Neuroscience, 28, 377-401.
- Clark, V. P., Coffman, B. A., Mayer, A. R., Weisend, M. P., Lane, T. D., Calhoun, V. D., Raybourn, E. M., Carcia, C. M., & Wassermann, E. M. (2012). TDCS guided using fMRI significantly accelerates learning to identify concealed objects. Neuroimage, 59, 117-128.
- Baudewig, J., Nitsche, M. A., Paulus, W., & Frahm, J. (2001). Regional modulation of BOLD MRI responses to human sensorimotor activation by transcranial direct current stimulation. Magnetic Resonance in Medicine, 45 (2), 196-201.
- Iyer, M. B., Mattu, U., Grafman, J., Lomarev, M., Sato, S., & Wassermann, E. M. (2005). Safety and cognitive effect of frontal DC brain polarization in healthy individuals. Neurology, 64, 872–875.
- Elmer, S., Burkard, M., Renz, B., Meyer, M., & Jancke, L. (2009). Direct current induced short-term modulation of the left dorsolateral prefrontal cortex while learning auditory presented nouns. Behavioral and brain Functions, 5 (29), 1-7.
- Ross, L. A., McCoy, D., Wolk, D. A., Coslett, H. B., & Olson, I. R. (2010). Improved proper name recall by electrical stimulation of the anterior temporal lobes. Neuropsychologia, 48 (12), 3671–6374.
- Peretz, Y., & Lavidor, M. (2013). Enhancing lexical ambiguity resolution by brain polarization of the right posterior superior temporal sulcus. Cortex, 49 (4), 1056–1062.
- Turkeltaub, P. E., Benson, J., Hamilton, R. H., Datta, A., Bikson, M., & Coslett, H. B. (2012). Left laterlaziation transcranial direct current stimulation improves reading efficiency. Brain Stimulation, 5 (3), 201-207.
- De Vries, M. H., Barth, A. C., Maiworm, S., Knecht, S., Zwitserlood, P., & Floel, A. (2010). Electrical stimulation of Broca’s area enhances implicit learning of an artificial grammar. Journal of Cognitive Neuroscience, 22 (11), 2427–2436.
- Fertonani, A., Rosini, S., Cotelli, M., Rossini, P. M., & Miniussi, C. (2010). Naming facilitation induced by direct current stimulation. Behavioural Brain Research, 208, 311–318.
- Meinzer, M., Jahnigen, S., Copland, D. A., Darkow, R., Grittner, U., Keren, A., Rodriguez, A. D., Lindenberg, R., & Floel, A. (2014). Transcranial direct current stimulation over multiple days improves learning and maintenance of a novel vocabulary. Cortex, 50, 137-147.
- Branscheidt, M., Hoppe, J., Freundlieb, N., Zwitserlood, P., liuzzi, G. (2017). tDCS over the motor cortex shows differential effects on action and object words in associative word learning in healthy aging. Frontiers in aging neuroscience, 9, 1-9.
- Ruf, S. P., Fallgatter, A. J., Plewnia, Ch. (2017). Augmentation of working memory training by transcranial direct current stimulation (tDCS). Scientific reports, 7 (1), 876.