07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

بعضی وقت ها همه ی ما آدمها احساس بدی پیدا می کنیم، انگیزه و انرژی مان افت می کند، ممکن است دچار نگرانی ، استرس یا چیز هایی از این قبیل بشویم و احساس خوب بودن و ادامه دادن، در این مواقع سخت می شود. همان طور که گاهی یک قهوه ی فوری ،  ما را سرحال می کند ، انجام دادن یک سری اقدامات نیز برای بالا بردن حس و حال فوری خودمان نیز می تواند موثر باشد.

 

1.یک استراحت کوتاه

 

گاهی اوقات فقط دور شدن از چیزی برای چند دقیقه می تواند به ما کمک کند وقتی احساس استرس ، کار زیاد ، یا خستگی می کنیم. از آنچه روی آن کار می کنیم فاصله بگیریم و کمی وقت بگذاریم تا به چیز دیگری فکر کنیم.

یک مطالعه افرادی را که استراحت کوتاه و پنج دقیقه ای داشتند با کسانی که استراحت نکردند مقایسه کرد. کسانی که استراحت کرده و به فعالیتهای مختلفی از جمله گوش دادن به موسیقی و آرام نشستن پرداخته بودند، نتایج ثابت کرد در وظایفی که نیاز به توجه مداوم داشتند عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

 

2.پیاده روی فقط 20 دقیقه

 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به بزرگسالان بالای 18 سال توصیه می کند هر هفته حداقل 150 دقیقه ورزش کنند. بیرون رفتن و حرکت بیش از 20 دقیقه در روز ، نه تنها برای سلامت جسمی و طول عمر مفید است، بلکه یک روش عالی برای احساس بهتر در همان لحظه نیز می باشد.

فعالیت بدنی با کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو مرتبط است ، بنابراین یک قدم زدن سریع در اطراف خانه یا محل کار می تواند روش خوبی برای شروع احساس بهتر فوری باشد.

 

علاوه بر بهره مندی از فواید ورزش ، در طبیعت بودن می تواند فواید سلامت روان را نیز به همراه داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که مدتی را در محیط طبیعت پیاده روی می کنند، میزان نشخوار فکری کمتری را گزارش می کنند.

بنابراین اگر می خواهیم مغز خود را پاک کنیم و حس بهتری داشته باشیم، به سمت نزدیکترین فضای سبز مانند پارک یا طبیعت اطرافمان برویم.

 

3. پناه بردن به موسیقی

 

گوش دادن به موسیقی می تواند یک تجربه لذت بخش باشد ، و همچنین شواهدی وجود دارد که موسیقی دارای مزایای روانشناختی است از جمله تأثیر بر روحیه ما. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که گوش دادن به آهنگهای شاد می تواند نسبتاً سریع باعث بهبود حس و حال فوری ما شود.

 

4.کمک به دیگران

 

کمک به دیگران ، که اغلب به عنوان رفتارهای اجتماعی شناخته می شود ، هم اکنون می تواند راهی عالی برای احساس بهتر باشد. خواه کمک به همسایه ، کمک به دوست یا داوطلب شدن در یک گروه داوطلبانه باشد ، انجام کارهای خوب برای دیگران می تواند احساسات مثبتی را برای ما ایجاد کند که محققان آن را “درخشش گرم” نامیده اند.

 

اگر به دنبال راهی برای ایجاد احساسات خوب هستیم ، به کارهایی فکر کنیم که می توانیم برای کمک به دوستان ، خانواده ، همسایه ها یا جامعه خود هر چند کوچک انجام دهیم. مثلا:

 

رفع یک وعده غذایی برای یک نیازمند

کمک به یک سالخورده

کمک مالی به یک نیازمند یا یک موسسه

 

تحقیقات حتی نشان می دهد که رفتارهای اجتماعی و سخاوتمندی از این قبیل، با تعدادی از مزایای بهداشت روان از جمله افزایش خوشحالی  و کاهش مرگ و میر مرتبط است.

 

5.با یک دوست صحبت کنیم

 

وقتی احساس می کنیم در یک ذهنیت منفی گیر کرده ایم ، گاهی فقط صرف چند دقیقه چت یا پیام کوتاه با یک دوست خوب کافی است تا ما را در وضعیت روحی بهتری قرار دهد. حمایت اجتماعی عاملی اساسی در بهزیستی عاطفی است. تحقیقات نشان داده است که عدم حمایت اجتماعی با تعدادی از نتایج منفی از جمله افزایش تنهایی و کاهش مقاومت در برابر استرس در ارتباط است.

 

خبر خوب این است که حمایت اجتماعی بیشتر مربوط به کیفیت است تا کمیت. تا زمانی که احساس کنیم افرادی نزدیک به خودمان داریم و در کنار ما خواهند ایستاد ، می توانیم از مزایای حمایت اجتماعی بهره مند شویم.

 

6.برنامه ریزی برای آینده در کنار حال خوب فعلی

 

طبق یک مطالعه ، محققان دریافتند افرادی که قادر به تعادل زندگی در لحظه زندگی کردن با برنامه ریزی برای آینده هستند ، در برابر خلق و خوی منفی مقاومت بیشتری دارند و در برابر استرس مقاوم ترند. این مطالعه به دو روش مختلف مدیریت استرس پرداخته است : ذهن آگاهی و غلبه کردن فعال بر حس ناخوشایندمان.

 

ذهن آگاهی شامل زندگی در لحظه است ، در حالی که غلبه کردن فعال شامل برنامه ریزی به عنوان راهی برای به حداقل رساندن استرس آینده است. نتایج نشان داد که برنامه ریزی برای آینده برای کنترل استرس روزانه مفید است ، اما بهترین حالت آن است که با زندگی در لحظه حال، جفت شود .

 

چنین یافته هایی نشان می دهد که یافتن شادی در لحظه مهم است ، اما وقتی در تلاش برای غلبه کردن فعال بر حس نه چندان خوب خود هستیم ، فکر کردن در مورد کارهایی که می خواهیم در آینده انجام دهیم می تواند به ما در مدیریت احساسات سخت و لحظات استرس زا کمک کند.

 

راه های ساده دیگر برای احساس بهتر شدنِ فوری

 

 

  • رقصیدن
  • یوگا
  • خوردن یک غذای خوشمزه و البته سالم
  • پخش پلی لیست مورد علاقه مان
  • دعا و معنویات (هر کس به سبک خود)
  • کتاب خواندن
  • یک حمام گرم
  • تماشای یک فیلم خنده دار یا در ژآنر مورد علاقه مان
  • نوشتن!
  • درست کردن غذا

 

خلاصه اینکه

 

هرکسی در زندگی با لحظاتی روبرو می شود که احساس استرس ، بی انگیزه یا ناراضی بودن می کند. روش های مختلفی برای ایجاد حس خوب وجود دارد ، اما مهم است که دریابیم کدام یک برای ما جواب می دهد؟!

 

برخی از افراد ممکن است دریابند که یک پیاده روی سریع در اطراف برای خارج شدن از روحیه بد آنها کافی است ، در حالی که دیگران ممکن است با گذراندن مدتی داوطلبانه برای کمک به دیگران یا برنامه ریزی (مانند تعطیلات یا یک سفر کاری یا روند کاری و ادامه تحصیل) حس و حال خوب پیدا کنند.

 

منبع: http://www.verywellmind.com