07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

گاهی در هنگام انجام کار تمرکز لازم را نداریم و حتی وقتی در حال گفت و گو با یک شخص هستیم حواسمان پرت می شود. راهکار هایی برای افزایش تمرکز وجود دارد:

 1. برای ورزش وقت بگذاریم

 

 

افزایش تمرکز از جمله مزایای ورزش منظم است. ورزش به نفع همه است. مطالعه ای در سال 2018 با بررسی 116 دانش آموز کلاس پنجم نشان داد که فعالیت بدنی روزانه می تواند به بهبود تمرکز و توجه پس از 4 هفته کمک کند.

 

منبع معتبر با بررسی بزرگسالان مسن تر نشان می دهد که فقط یک سال فعالیت بدنی هوازی متوسط می تواند روند کاهش حافظه را کند کرده یا حتی معکوس کند.

با اینکه ورزش هوازی توصیه می شود ، اما انجام هر نوع ورزشی که می توانید انجام دهید بهتر از هیچ کاری است. بسته به تناسب اندام شخصی و اهداف وزنی ، ممکن است بخواهید بیشتر یا کمتر ورزش کنید.

 

ممکن است در تلاش برای یافتن وقت برای ورزش هستید یا نمی خواهید به یک باشگاه ورزشی بروید ، سعی کنید به روش های سرگرم کننده آن را انجام دهید.

ضربان قلب تان که بالا برود ، در حال ورزش هستید.

 

  •      آیا می توانید بچه های خود را به مدرسه برسانید؟
  •      آیا می توانید هر روز صبح 20 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا در یک محله آهسته دویدن سریع در اطراف محله خود جا بیفتید؟
  •      آیا می توانید خرید و فروش خود را  پیاده یا با دوچرخه انجام دهید؟

 

 

2.اوقات خود را در طبیعت بگذرانیم

 

 

شما می خواهید به طور طبیعی تمرکز خود را افزایش دهید ، سعی کنید هر روز ، حتی فقط برای 15 تا 20 دقیقه ، بیرون بروید. ممکن است کمی از پارک عبور کنید. نشستن در باغ یا حیاط خانه نیز می تواند کمک کند. هر محیط طبیعی فوایدی دارد.

 

شواهد علمی به طور فزاینده ای از تأثیر مثبت محیط های طبیعی پشتیبانی می کنند. در تحقیقاتی که در سال 2014 انجام گرفت نشان داد که گنجاندن گیاهان در فضاهای اداری به افزایش تمرکز و بهره وری و همچنین رضایت از محل کار و کیفیت هوا کمک می کند.

 

سعی کنید یک یا دو گیاه را به فضای کار یا خانه خود اضافه کنید تا دارای مزایای مثبت باشید. ساکولنت ها گزینه های مناسبی برای این کار هستند.

 

 

3.مدیتیشن را امتحان کنیم

 

 

اقدامات مدیتیشن و ذهن آگاهی می تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد. تمرکز یکی از این مزایاست.

 

یک بررسی معتبر از 23 مطالعه در سال 2011 شواهدی را یافت که حاکی از آموزش ذهن آگاهی است که می تواند به افزایش توجه و تمرکز کمک کند. ذهن آگاهی همچنین می تواند حافظه و سایر توانایی های شناختی را بهبود بخشد.

 

مراقبه فقط به این معنا نیست که ساکت و با چشمان بسته بنشینید. یوگا ، تنفس عمیق و بسیاری از فعالیت های دیگر می توانند به مراقبه شما کمک کنند.

 

 

4.کمی استراحت کنیم

 

 

چگونه استراحت در محل کار یا هنگام انجام دادن یک تکلیف می تواند تمرکز ما را افزایش دهد؟

 

این سناریو را در نظر بگیرید: شما چند ساعت را روی همان پروژه صرف کرده اید و ناگهان توجه شما شروع به پرسه زدن می کند. حتی فکر کردن در مورد کار دشوار است ، اما پشت میز خود می مانید و خود را مجبور به ادامه کار می کنید. اما تلاش شما برای تمرکز فقط باعث می شود که از اینکه به موقع کار خود را به اتمام نرسانید ، دچار استرس و اضطراب شوید.

 

دفعه بعد که این اتفاق افتاد ، وقتی اولین بار احساس کردید که تمرکز خود را کاهش داده اید ، یک استراحت ذهنی کوتاه داشته باشید. خود را با یک نوشیدنی خنک یا میان وعده مغذی تازه کنید ، سریع قدم بزنید یا بیرون بروید و آفتاب بگیرید.

 

موقع بازگشت به کار ، اگر احساس تمرکز ، انگیزه یا حتی خلاقیت بیشتری دارید تعجب نکنید.

 

 

5.به موسیقی گوش دهیم

 

 

روشن کردن موسیقی هنگام کار یا تحصیل ممکن است به افزایش تمرکز کمک کند.

 

بر اساس تحقیقات، حتی اگر هنگام کار از گوش دادن به موسیقی لذت نبرید، استفاده از صداهای طبیعی یا سر و صدای سفید برای پوشاندن صداهای پس زمینه نیز می تواند به بهبود تمرکز و سایر عملکردهای مغز کمک کند.

 

نوع موسیقی که می شنوید می تواند تفاوت ایجاد کند. متخصصان معمولاً موافقند که موسیقی کلاسیک ، به ویژه موسیقی کلاسیک باروک (مثل باخ و ویوالدی) یا اصوات طبیعی انتخاب های خوبی برای کمک به افزایش تمرکز شما هستند.

 

اگر به موسیقی کلاسیک اهمیت نمی دهید، سایر موسیقی های بی کلام را امتحان کنید. موسیقی را ملایم یا در سطح نویز پس زمینه نگه دارید تا در نهایت باعث حواس پرتی شما نشود.

 

همچنین مهم است که از انتخاب موسیقی ی که خیلی دوست دارید یا خیلی بیزارید خودداری کنید، زیرا در نهایت هر دو نوع باعث حواس پرتی شما می شوند.

 

همچنین

 

استفاده از بعضی مکمل ها ، رعایت رژیم های غذایی و نوشیدن قهوه یا شکلات 70 درصد به بالا و حتی چای سبز می تواند کمک کننده باشد.

 

اما اگر هم بیش از اندازه تمرکز خود را از دست می دهیم شاید خوب باشد که یک چکاب مغزی جسمی از خود بگیریم .

 

منبع :http://www.healthline.com

 

 

آیا تمرکز، زیاد شدنی است؟