07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

برای موفقیت در کاهش و کنترل وزن، از روش های ثابت شده با شواهد علمی، پیروی کنید.

بهترین توصیه ها در مورد کنترل وزن و کاهش وزن، آن هایی هستند که از نظر علمی آزمایش شده اند.شما می توانید به شواهد به دست آمده از پژوهش های علمی در این زمینه رجوع کنید.

درادامه 5 مورد از این حقایق آورده شده است که به شما در مسیر کاهش وزنتان کمک می کند :

 

 

1.در صورتی که از چاقی و اضافه وزن رنج می برید، دلایل زیادی برای کاهش وزن وجود دارد.

چاقی با بیش از 50 نوع بیماری دیگر در ارتباط است. برخی از این بیماری ها عبارتند از دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، و مشکلات سلامت روان از جمله استرس، اضطراب و افسردگی و مرگ زودرس.

حتی در برخی موارد،چاقی روند پیر شدن را به شدت سرعت می بخشد.

 

 

2.برای موفقیت در کاهش وزن، رژیم غذایی شما باید قابل تاب آوردن باشد.

به بیان دیگر، بهترین رژیم غذایی آن است که شما بتوانید در حین تلاش برای کاهش وزن و پس از آن، از آن پیروی کنید.یک پژوهش، ارتباط بین کاهش وزن موفق و قابل تحمل بودن رژیم ها را در 250 فرد بالغ بررسی کرد.رژیم هایی که افراد در این پژوهش دنبال کرده بودند عبارت بود از روزه ی نوبتی (intermittent fasting)، رژیم مدیترانه ای(Mediterranean diet) و رژیم پالو(Paleo diet).پژوهشگران متوجه شدند بیش از نیمی از شرکت کنندگان، رژیم روزه ی نوبتی را انتخاب کردند و بعد از 12 ماه، بیشترین وزن را کم کردند. اما افرادی که رژیم مدیترانه ای را انتخاب کرده بودند بهتر توانستند رژیم غذایی خود را حفظ کنند و بعد از بیش از 1 سال، موفق تر بودند. صرف نظر از نوع رژیم انتخابی، افرادی که رژیم خود را بیش از 12 ماه دنبال کرده بودند، بیشترین وزن را در بین همگروه های خود کم کرده بودند.

 

 

3.رژیم های کم چربی موثر نیستند.

برای دهه ها، کم کردن چربی از رژیم های غدایی توسط بسیاری از برنامه های کاهش وزن پیشنهاد می شده است.اما در بلند مدت موفقیت چشمگیری دراین روش مشاهده نشد.

متخصصان تغدیه شروع به بررسی میزان کالری مصرفی در الگوهای غذایی سلامت زا کردند.

این الگوها شامل مصرف غذاهای خانگی به جای فراوری شده، و سایز های مناسب وعده های غذایی بود.

روش هایی که برای کاهش وزن مناسب هستند شامل رژیم غذایی مناسب و خوردن غذاهای سلامت، ورزش و فعالیت و مشورت با متخصصان سلامت است.

 

4.کاهش وزن در سنین بالاتر چالش های بیشتری از کاهش وزن در سنین جوانی دارد اما این به این معنا نیست که سن، یک عامل محکوم کننده و سدی غیرقابل نفوذ برای کاهش وزن است.

 

یک پژوهش جدید، افراد دارای اضافه وزن را به دو گروه سنی تقسیم کرد : افراد زیر 60 سال و افراد بالای 60 سال.

همه ی شرکت کنندگان در برنامه ی کاهش وزن ارائه شده شرکت کردند و مداخله ی بهداشتی و حمایت روانی مشابه ای دریافت کردند.

در هر دو گروه، پژوهشگران میزان کاهش وزن را معادل 7 درصد وزن اصلی افراد اندازه گیری کردند و گروه پیرتر، اندکی بیشتر وزن کم کرده بود.پژوهش های دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان می دهند. به نظر می رسد افراد پیرتر، وفاداری بیشتری به برنامه های کاهش وزن و هدف خود دارند و درنتیجه در کاهش وزن موفق ترند.

 

 

5.ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی، بهتر از هر یک از این دو به تنهایی عمل می کند.

برای کاهش وزن و کاهش چربی بدن، برخی از افراد تنها یکی از راه ها را در پیش می گیرند. یا رژیم غذایی خود را به شدت اصلاح می کنند. یا ورزش مداوم را در برنامه ی روزانه ی خود افزایش می دهند. اما پژوهش های بسیاری نشان داده اند که ورزش و رژیم غذایی اثرگذاری به شدت بیشتری در کنار هم دارند.

یک پژوهش یک ساله نشان داد که زنانی که تنها از ورزش برای کاهش وزن استفاده کردند، 4.4 پوند وزن کم کردند. زنانی که از رژیم غذایی استفاده کردند، 15.8 وزن کم کردند و زنانی که از هر دو در کنار هم بهره بردند، 19.8 پوند در انتهای پژوهش وزن کم کردند.

نکته ی مهم : قبل از اجرای برنامه ی ورزشی یا رژیمی خود برای کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن برای سلامتی تان اطمینان حاصل کنید.

 

 

منبع:

psychologytoday.com

 

 

خواب با کیفیت چه ارتباطی با کاهش وزن دارد؟

کاهش وزن به مغز شما هم بستگی دارد و فقط داستان اراده نیست!