07136476172 - 09172030360 [email protected]

در ادامه به معرفی سایر مکمل های تقویت عملکرد مغز (nootropic) ها می پردازیم. مکمل هایی که سعی م یکنند تا آنجایی که در توانشان است عملکرد مغز را ارتقا بخشند یا از روند کاهش حافظه را کند کنند.

 

6. استیل ال کارنیتین

 

استیل ال کارنیتین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می شود. نقش مهمی در متابولیسم بدن شما ، به ویژه در تولید انرژی دارد. ادعا شده است که مصرف مکمل های استیل-ال-کارنیتین باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید ، حافظه را بهبود بخشید و کاهش حافظه مربوط به سن را کاهش دهید.

 

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که مکمل های استیل-ال-کارنیتین می تواند از کاهش عملکرد مغز در ارتباط با افزایش سن جلوگیری کرده و ظرفیت یادگیری را افزایش دهد.

در انسانها ، مطالعات نشان داده اند که ممکن است مکمل مفیدی برای کاهش عملکرد مغز به دلیل افزایش سن باشد. همچنین ممکن است برای بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به زوال عقل خفیف یا آلزایمر مفید باشد.

 

با این حال ، هیچ تحقیقی برای اثبات تأثیر مفید آن بر افراد سالم که از دست دادن عملکرد مغز رنج نمی برند ، وجود ندارد.

 

  1. جینکو بیلوبا

 

جینکو بیلوبا یک مکمل گیاهی است که از درخت جینکو بیلوبا گرفته شده است. این یک مکمل فوق العاده محبوب است که بسیاری از افراد برای تقویت قدرت مغز خود مصرف می کنند. تصور می شود که با افزایش جریان خون به مغز کار می کند و ادعا می شود که عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد.

 

علیرغم استفاده گسترده از جینکو بیلوبا ، نتایج مطالعاتی که به بررسی اثرات آن پرداخته اند ، متفاوت بوده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های جینکو بیلوبا می تواند به کاهش عملکرد مغز در ارتباط با سن کمک کند . یک مطالعه روی افراد میانسال سالم نشان داد که مصرف مکمل های جینکو بیلوبا به بهبود حافظه و مهارت های تفکر کمک می کند.

با این حال ، همه مطالعات این مزایا را پیدا نکرده اند .

 

  1. باکوپا مونیری

 

Bacopa monnieri دارویی است که از گیاه Bacopa monnieri تهیه شده است. در طب سنتی مانند آیورودا برای بهبود عملکرد مغز استفاده می شود. نشان داده شده است که مهارت های تفکر و حافظه را تقویت می کند ، هم در افراد سالم و هم در افراد مسن که از افت عملکرد مغز رنج می برند.

 

با این حال ، شایان ذکر است که استفاده مکرر از Bacopa monnieri این تأثیر را نشان داده است. مردم به طور کلی حدود 300 میلی گرم در روز مصرف می کنند و ممکن است حدود چهار تا شش هفته طول بکشد تا متوجه هر نتیجه ای شوید.

مطالعات Bacopa monnieri همچنین نشان می دهد که ممکن است گهگاه باعث اسهال و ناراحتی معده شود. به همین دلیل ، بسیاری از افراد مصرف این مکمل را با غذا توصیه می کنند.

 

  1. رودیولا روزئا

 

Rhodiola rosea یک مکمل مشتق شده از گیاه Rhodiola rosea است که اغلب در طب چینی برای ارتقاء رفاه و عملکرد سالم مغز استفاده می شود. تصور می شود که با کاهش خستگی به بهبود پردازش ذهنی کمک می کند.

 

نشان داده شده است که افرادی که Rhodiola rosea مصرف می کنند از کاهش خستگی و بهبود عملکرد مغز خود سود می برند.با این حال ، نتایج متفاوت است .

یک بررسی اخیر توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) به این نتیجه رسید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا دانشمندان بتوانند بفهمند که آیا Rhodiola rosea می تواند خستگی را کاهش داده و عملکرد مغز را تقویت کند.

 

10. S-Adenosyl Methionine

 

S-Adenosyl methionine (SAMe) ماده ای است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. در واکنشهای شیمیایی برای ساختن و تجزیه ترکیبات مهم مانند پروتئین ، چربی و هورمون استفاده می شود.

 

ممکن است برای افزایش اثرات برخی داروهای ضدافسردگی و کاهش عملکرد مغز در افرادی که افسردگی دارند ، مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که افزودن SAMe به نسخه داروهای ضد افسردگی افرادی که قبلاً به درمان پاسخ نداده بودند ، شانس بهبودی آنها را تا 14 درصد افزایش می داد.

اخیراً ، مطالعه ای نشان داد که در برخی موارد ، SAMe ممکن است به اندازه برخی از انواع داروهای ضد افسردگی موثر باشد. با این حال ، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این مکمل برای افرادی که افسردگی ندارند مفید است

 

نکته مهم

 

برخی از این مکمل ها نوید واقعی را برای بهبود و محافظت از سلامت مغز نشان می دهند. با این حال ، توجه داشته باشید که بسیاری از مکمل های تقویت کننده مغز فقط برای افرادی که دارای شرایط و چالش های روانی هستند یا کمبود مواد مغذی دارند ، موثر است.

 

و البته برای بدست اوردن حداکثر کارایی بهتر است با پزشک یا داروساز درباره ی مصرف هر کدام از مکمل ها مشورت کنیم.

 

مکمل هایی برای افزایش کارایی مغز!(قسمت اول)

 

نوتروپیک ها : آیا یک قرص می تواند شما را باهوش تر کند؟

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید