07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

اینکه نسبت به روزهای آینده و باز شدن مدارس احساس استرس، عدم اطمینان و خستگی مفرط کنید، کاملاً طبیعی است. در حالی که آموزش در منزل در بعضی مواقع می تواند کمی غیرقابل پیش بینی باشد، می توانید با ایجاد یک روال ساده و عدم فشار بیش از حد به خود یا فرزندان، بهترین قدم را بردارید.

 

تنظیم ذهنیت

 

از سایر والدین و معلمان کمک بگیرید. اگر معلم هستید و مدتی از مدرسه خارج شده اید و ناگهان نقش “معلم” را روبروی خود می بینید، احتمالاً خستگی زیادی را احساس خواهید کرد. خوشبختانه منابع زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. مثلا به گروه های رسانه های اجتماعی در این خصوص بپیوندید که به آموزش هایی در طی دوران بیماری کرونا اختصاص داده شده اند.

در این گروه ها می توان دانش و تجربیات فراوانی را کسب کرد!
همچنین می توانید با والدین که بیشتر با بچه های خود در خانه هستند، صحبت کنید تا درک بهتری از برنامه و اهداف یادگیری آنها پیدا کنید.

به خود یادآوری کنید که در وهله اول چرا در خانه آموزش می بینید. به جای مشاهده وضعیت خود به عنوان شخصی که در خانه آموزش می بیند، به آن به عنوان بخشی ضروری جهت حفظ پیشرفت فرزندان خود در طی بیماری همه گیر کرونا COVID-19 نگاه کنید. اشکالی ندارد اگر کمی مبارزه کنید – مهمترین چیز این است که خانواده خود را سالم و در حال پیشرفت نگه دارید.

آموزش در خانه می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر خود را با بحرانی مانند ویروس کرونا COVID-19 بخواهید تطبیق دهید. در روزهای پر استرس، به خود یادآوری کنید که به فرزندانتان کمک می کنید تا تحصیلات خود را ادامه دهند و از آمادگی کافی برخوردار باشند.

روزانه همراه با خانواده خود زمانی را برای سپاسگزاری سپری کنید. چند دقیقه با بچه های خود وقت بگذارید تا چیزی را بنویسید یا آن را ترسیم کنید که هر یک از شما از وجود آن خوشحال هستید و قدر دانی می کنید. علاوه بر این، یک مورد را که می خواهید در طول روز انجام دهید، همراه با یک موردی که می خواهید دیگر نگران آن نباشید، برنامه ریزی کنید.

به عنوان مثال، می توانید چیزی مانند این بگویید: ”من از فرصتی که می توانم بیشتر وقتم را با خانواده ام بگذرانم، سپاسگزارم. امروز، من قصد دارم به بچه هایم در یک آزمایش علمی کمک کنم. من می خواهم هر روز فشار مشکلات و مسائل را فراموش کنم و امروز را به بهترین شکل ممکن سپری کنم. ”

انتظارات خود را به صورت روزمره تنظیم کنید. سعی کنید انتظار زیاد و غیر منطقی از دنیای خود و فرزندانتان نداشته باشید. آموزش در خانه بسیار مشکل است و درصورتی که انتظارات خود را بسیار بالا ببرید، بیشتر استرس زا و طاقت فرسا به نظر می رسد. این واقعیت را بپذیرید که فرزندان شما ممکن است به اندازه شما دوست نداشته باشند بازده داشته باشند، که اشکالی هم ندارد.

به عنوان مثال، انتظار نداشته باشید که بچه های شما هر روز 8 ساعت بنشینند و مطالعه کنند. درعوض، بر یک آموزش کامل و جذاب که در برنامه کار شما قرار دارد، متمرکز شوید.

اگر فرزندانتان به روش تدریس کنونی علاقه مند نیستند، سبک تدریس خود را تغییر دهید. به نحوه واکنش بچه ها و تعامل با هر درس توجه کنید. برخی از سبک های تدریس ممکن است مورد پسند کودکان شما قرار نگیرند – اگر چنین است، از تغییر آن نترسید. دروس خود را عملی تر کنید، یا راهنماهای بصری بیشتری داشته باشید.

بچه های خود را کاملاً زیر نظر داشته باشید و ببینید چه نوع درسی بیشتر برای آنها جذاب تر است.
به عنوان مثال، اگر بچه های شما اهل خواندن با صدای بلند نیستند، بگذارید در عوض به کتاب های صوتی گوش دهند.
اگر فرزندانتان از تدریس گفتاری لذت نمیبرند، برخی از پوسترها و وسایل کمک دیداری را به روش تدریس خود اضافه کنید.
اگر به نظر می رسد بچه های شما بی حوصله و حاضر به همکاری نیستند، برای تغییر منظره به ایوان جلوی خانه یا حیاط پشتی بروید.

 

 

کاهش استرس با یک روال معمول

 

یک برنامه مشخص برای هر روز ترسیم کنید. برای خانواده و همچنین تک تک فرزندان خود اهداف واقع بینانه ای تدوین کنید که به شما کمک می کند تا بدانید بر روی چه چیزی تمرکز کنید. با در نظر داشتن کل خانواده، برنامه ای را تنظیم کنید که واقعاً بتوانید آن را مدیریت کرده و با سایر تعهدات و مسئولیت ها مانند شغل، تعادل برقرار کنید.

به عنوان مثال، ممکن است روز را با صبحانه شروع کرده و سپس به نظافت بپردازید، سپس در حالی که شما روی کار خود تمرکز می کنید، فرزندتان بر روی تکالیف خود کار کنند. در بین مراحل، می توانید ناهار بخورید و بعد از آن کمی بیشتر به مطالعه و یا اوقات آرام بپردازید. روز را با یک سرگرمی یا یک فعالیت اجتماعی مانند پیاده روی یا بیرون زدن در بیرون از خانه به پایان برسانید.

بیشتر از آنچه در واقع برای درس نیاز دارید، به برنامه خود اختصاص دهید. پیش بینی کنید که ممکن است در طول روز با موانعی روبرو شوید، مانند یک درس فوق العاده چالش برانگیز یا یک مهمان ناخوانده. زمان اضافی را در برنامه خود قرار دهید تا کودک شما در صورت حواس پرتی، از مطالعه خود خیلی عقب نماند. اگر نمی توانید یک برنامه مناسب را رعایت کنید، خود را سرزنش نکنید- هر روز با مشکلات یا چالش های غیرمنتظره کاملاً طبیعی روبرو می شوید.
به عنوان مثال، اگر تدریس ریاضی، خواندن و نوشتن به کودکان 3.5 ساعت طول بکشد، 4.5 ساعت برای هر قسمت اختصاص دهید.

اگر بیش از یک فرزند با سنین مختلف در منزل دارید. اول بچه های کوچکتر خود را اولویت بندی کنید، زیرا آنها به نظارت و تمرکز بیشتری احتیاج دارند. بچه های بزرگتر خود را تشویق کنید که در تحصیل خود به طور مستقل کار کنند.
به عنوان مثال، اگر 3 فرزند خردسال دارید، می توانید 2 نفر از آنها را تشویق به بازی با هم کنید در حالی که روی یک کودک تمرکز دارید.
نوجوانان معمولاً می توانند مستقل تر از بچه های کوچکتر کار کنند، بنابراین ممکن است بتوانند تکالیف را به تنهایی انجام دهند در حالی که به کودک دیگری کمک می کنید.

در برنامه روزمره خود انعطاف پذیر باشید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، به خود سخت نگیرید. خود را برای اتفاقات غیرمنتظره آماده کنید، به خصوص اگر در کنار وظایف آموزش در منزل خود مشغول به کار تمام وقت و سایر مسئولیت ها هستید. برنامه یادگیری را تغییر دهید و اگر بچه هایتان در انجام تکالیف در یک روز مشکل دارند، وقت اضافی برای اتمام تکالیف بگذارید. رفتن با جریان طبیعی یک قسمت طبیعی از آموزش در منزل است و هیچ جای ناراحتی و سرزنش ندارد.
انعطاف پذیر بودن، کیفیت تحصیل در بچه های شما را کم نمی کند.

کمی وقت برای خود اختصاص دهید. پس از اتمام ساعت مدرسه و کار، یک قسمت کوچک از زمان را به خود اختصاص دهید تا آرام شوید و هر کاری که باعث برطرف شدن تنش ها می شود، انجام دهید. سعی کنید به پیاده روی بروید، یک دوش گرم بگیرید، یک کتاب بخوانید، یا هر کار دیگری انجام دهید که به شما کمک کند تا افکار خود را منظم کرده و سازماندهی کنید.
اگر شریک زندگی ندارید، بعد از اینکه بچه ها به رختخواب رفتند، برای خود وقت بگذارید.

اگر همسر دارید، کمی با کیفیت با همسر خود وقت سپری کنید. در پایان روز زمانی را تنظیم کنید که بتوانید با شریک زندگی خود آرام باشید و یادداشت های روزهای دیگر را با یکدیگر مقایسه کنید. با گوش دادن به نگرانی های همسرتان از او حمایت کنید و هر استرس یا نگرانی را که درباره آموزش در خانه دارید، به اشتراک بگذارید. این نوع مکالمات واقعاً می توانند به شما کمک کنند تا روزانه استرس خود را از بین ببرید.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز  دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.belfasttelegraph.co.uk/life/features/10-ways-to-deal-with-the-stress-of-homeschooling

Journal published by UC Berkeley’s Greater Good Science Center, which uses scientific research to promote happier living

به این مقاله امتیاز دهید