07136476172 - 09172030360 [email protected]

برخی از متخصصان و پزشکان خاطر نشان می کنند که عدم توانایی ناگهانی در تشخیص بو و طعم های آشنا می تواند نشانه اولیه عفونت در اثر کروناویروس جدید باشد. به نظر میرسد که فرد احساس می کند ناگهان مواد غذایی طعم دیگری دارند یا بوی قوی آن ها آشنا به نظر نمی رسد. این علامت می تواند نیاز به جداسازی خود را نشان دهد، زیرا این یک علامت شناخته شده و در عین حال مشخص COVID-19 است.

 

علائم 


از بین رفتن حواسی مانند تشخیص بو و طعم به ترتیب آنوسمی و آدنوزیا نامیده می  شوند و با هم ممکن است نشانگر وجود بیماری کرونا باشد حتی اگر علائم معمولی دیگری ذکر نشده باشد.

این گزارش توسط متخصصان گوش و حلق و بینی انگلستان انجام شده است که روی بیماری های گوش، بینی و گلو کار می کنند. آنها گزارش های مربوط به مشاوره های گوش و حلق و بینی در سراسر جهان را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که بزرگسالان در هر نقطه از جهان که به طور ناگهانی نمی توانند بوها را تشخیص دهند، باید به مدت 7 روز در قرنطینه بمانند تا انتقال بیشتر این بیماری متوقف شود و شیوع آن در جامعه به تأخیر بیفتد.

آنها خاطر نشان می کنند که داده های کافی برای حمایت جدی از این نتیجه گیری ندارند، اما احساس می کنند اهمیت این یافته اولیه انتشار آن را توجیه می کند.

هاپکینز، رئیس انجمن راینولوژی انگلیس، اذعان داشت: “ما باید آگاهی را نسیت به این مسئله بالا ببریم که این علامت عفونت است و هرکسی که حس بویایی خود را از دست داد، باید خود را از دیگران و  جامعه جدا کند.”

این می تواند به کند شدن انتقال و نجات جان افراد کمک کند. “

هاپکینز به همراه مدیر ENT انگلیس، بیانیه مشترکی را ارائه دادند مبنی بر اینکه متخصصان گوش و حلق و بینی باید از خود توسط تجهیزات مناسب مراقبت کنند. به خصوص اگر بیماران آنها از مشکل در حس بویایی یا چشایی خود شکایت کنند. 

 

 

 

شواهد موجود 


این بیانیه بر اساس گزارش های بین المللی متعددی بود که نشان می دهد آنوزمی نشانه اولیه و قابل توجهی از بیماران کروناویروس است. به عنوان مثال، استناد قابل توجهی از کره جنوبی حاصل می شود، جایی که آزمایشات در مقیاس گسترده انجام شده است.

30٪ از 2000 بیمار که آزمایش آن ها مثبت بود، ابتدا با از بین رفتن بویایی همراه بوده است. همه این موارد خفیف بود. در این بیانیه آمده است: “این بیماران ممکن است برخی از ناقلینی باشند که گسترش سریع COVID-19 را تسهیل کرده اند.”

 

بسیاری از موارد بدست آمده حاکی از آن است که آنوسمی یا هیپوسمی (احساس بوی کاهش یافته) و ageusia علائم قابل توجهی COVID-19 هستند، که اغلب در بیمارانی مشاهده می شود که بعداً آزمایش ویروس کورونا آن ها مثبت شده است. در آزمایش هایی که این افراد از پیش انجام داده اند، علائم دیگری نداشته اند.

بر این اساس توصیه می شود، اگر آنوسمی یا هیپوزمی بیمار به دلیل آلرژی یا سینوزیت نباشد، پزشک باید بلافاصله در مورد آزمایش ویروس کرونا بیاندیشد. این وضعیت باید به توصیه ای مبنی بر قرنطینه شدن بیمار منجر شود.

در مناطق تحت تأثیر وخیم ایتالیا نیز، پزشکان توضیح می دهند که آنوسمی و آدنوزیا نشانه های گویایی است که یک فرد ظاهرا سالم ناقل ویروس است و احتمالاً آن را به دیگران منتقل می کند.

هندریک استریک، ویروس شناس آلمانی، شخصاً با بیماران مبتلا به کروناویروس در منطقه هینزبرگ آلمان، مصاحبه کرد. وی گزارش کرد که این آمار حتی درصد بالاتری نیز دارد – حدود 66٪.

برخی دیگر بیان می کنند، این علائم در حدود نیمی از بیماران رخ می دهد و بعد از اولین علائم تنفسی ایجاد می شود. 

یک متخصص دیگر، Clemens Wendtner، جزییات بیشتری را به این یافته ها اضافه می کند و بیان می کند، از بین رفتن حس بویایی زودگذر است، معمولاً حداکثر چند هفته به طول می انجامد و مستقل از شدت بیماری های بالینی و وجود احتقان است. علائم را نمی توان با قطره بینی یا اسپری ها برطرف کرد.

 


این مشاوره با پیشینه دردناکی همراه است: دو متخصص گوش و حلق و بینی در انگلیس به دلیل ابتلا به عفونت  کروناویروس از جمله افرادی هستند که در شرایط بحرانی قرار دارند.

هاپکینز ضمن بیان این مسئله، همچنین گفت که در ووهان چین، مرکز بیماری همه گیر، بنا بر گزارش ها، بسیاری از متخصصان گوش و حلق و بینی و همچنین متخصصین چشم به این بیماری آلوده شده اند و در اثر عفونت کروناویروس فوت کرده اند.

پزشکان آمریکایی در کنار این تصویر آشکار، دستورالعمل های صادره از طرف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) را به اعضای خود یادآوری می کنند که همه متخصصان بالینی این امر را در اولویت قرار می دهند تا خود را برای فوریت های پزشکی آماده کنند. 

“شواهدی در حال تکامل وجود دارد که نشان می دهد که متخصصان  گوش و حلق و بینی جزو بالاترین گروه خطر در هنگام انجام جراحی های راه هوایی فوقانی و معاینه هستند. میزان بالایی از انتقال COVID-19 به متخصص گوش و حلق و بینی از چین، ایتالیا و ایران گزارش شده است که نتیجه آن مرگ این افراد بوده است.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منابع:

 

A lost sense of smell as marker of COVID-19 infection – https://twitter.com/ENT_UK/status/1241063677186449408

AAO-HNS: Anosmia, Hyposmia, and Dysgeusia Symptoms of Coronavirus Disease – https://www.entnet.org/content/aao-hns-anosmia-hyposmia-and-dysgeusia-symptoms-coronavirus-disease

Rabin, R. C., (2020). Lost sense of smell may be peculiar clue to coronavirus infection. https://www.nytimes.com/2020/03/22/health/coronavirus-symptoms-smell-taste.html

112.international. (2020). Doctors discover new symptom of coronavirus. https://112.international/society/doctors-discover-new-symptom-of-coronavirus-49753.html

Entuk.org. (2020). Loss of sense of smell as marker of COVID-19 infection. https://www.entuk.org/loss-sense-smell-marker-covid-19-infection

به این مقاله امتیاز دهید