با توجه به گسترده شدن سریع و پیچیدگی دنیای کسب وکار، همکاری برای دستیابی به نتایج ضروری است. با این حال، هنگامی که شما مسئولیت هدایت چندین نفر را در یک تیم و یا چند تیم بر عهده دارید، رویکرد و اقداماتی که برای یافتن پویایی و پتانسیل تیم های شما مهم هستند، بسیار چالش برانگیز به نظر می رسد. با تنوع زیاد استراتژی ها و روش هایی که تا کنون بیان شده، چگونه بدانیم در واقع چه روشهایی اثبات شده است؟
در مقاله ای که اخیراً در مجله Talent منتشر شده است، دکتر جاناتان کیرشنر، مدیرعامل AIIR، سه دیدگاه علوم اعصاب در مورد چگونگی راه اندازی تیم ها برای کسب موفقیت را به اشتراک گذاشت.
دکتر کیرشنر در این مقاله بیان می کند: “وقتی افراد یک تیم برای یک مأموریت مشترک با یکدیگر متحد می شوند، می توانند به نتایج بیشتری دست یابند.”
“یک به علاوه یک دیگر با دو برابر نیست. در یک تیم، با عملکرد بالا، یک به علاوه یک با سه برابر است. این نتیجه جادویی نیست. درعوض، این ریشه در زیربناهای علمی و تحقیقاتی دارد که می توانیم از آنها برای تقویت عملکرد تیم استفاده کنیم. “
روی آوردن به علوم اعصاب برای تقویت عملکرد تیم، می تواند به ساده کردن استراتژی تیم شما کمک کند.
به جای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار تیم، می توانید این واقعیت را بکار بگیرید که “انسانها برای همکاری با یکدیگر، به خوبی تکامل یافته اند”.
مایکل پلات، مدیر ابتکار تحقیقات علوم اعصاب وارتون، اذعان می دارد: “ارتباط، برای زندگی بشر مهم است“. دکتر پلات متخصص علوم اعصاب است و تأکید می کند که: “بیش از هر نوع جاندار دیگر در کره زمین، سرنوشت ما انسان ها با یکدیگر پیوند دارد.”
برای افزایش کارایی تیم های خود، میتوانید به این نکات که بر اساس یافته های علمی علوم اعصاب است، توجه کنید.
نکته شماره 1 – برای ایجاد اعتماد روی اکسی توسین حساب کنید
اکسی توسین، که اغلب “هورمون عشق” خوانده می شود، می تواند در تلاش شما با تیم ها مورد استفاده قرار گیرد. شرایط استرس زا می تواند باعث آزاد شدن کورتیزول و مهار اعتماد و خلاقیت شود.
اما تعامل ساده و مثبت با دیگران می تواند باعث افزایش اکسی توسین شود. وقتی این اتفاق بیفتد، اعتماد بین افراد بیشتر می شود و از نظر عصبی، آمادگی بیشتری برای پیوند با یکدیگر داریم.
تماس چشمی یکی از مواردی است که به بدن ایمن بودن آن را نشان می دهد. این بدان معنی است که تشویق تعامل چهره به چهره، در واقع مغز ما را آماده می کند تا بیشتر به یکدیگر اعتماد کنیم.
همچنین این بدان معناست که لحظه هایی مانند – مدت زمانی که صرف صحبت با یکدیگر یا داشتن تعامل در وقت ناهار می کنیم – “وقت تلف کردن محسونمی شوند”. آنها برای ساختن محیطی که اکسی توسین می تواند در آن جریان داشته باشد، ضروری هستند.
نکته شماره 2 – تلفن ها را برای افزایش ارتباط با یکدیگر خاموش کنید
در هنگام صحبت از ایجاد یک محیط موفق، ممنوعیت تلفن در برخی از سناریوها را جدی بگیرید. هنگامی که تیم ها با هم کار می کنند، بدن و مغز آنها به روشی بسیار واقعی و قابل اندازه گیری همگام می شوند. دکتر پلات حتی اخیراً دستگاه EEG جدیدی را راه اندازی کرده است که می تواند فعالیت مغز را در مدت زمان طولانی اندازه گیری کند.
تیمهای همگام می توانند به موفقیت برسند. اما، با چک کردن مداوم تلفن همراه، این نیز به راحتی مختل می شود. هربار که به جای اینکه به طور جدی به صحبت های تیم خود گوش دهید، تلفن خود را بررسی می کنید، این همگام سازی و هماهنگی از بین می رود.
بنابراین، برای جلسات بزرگ هفتگی خود، یک سیاست بدون تلفن و لپ تاپ، می تواند تأثیر زیادی در کارایی تیم بگذارد. اگر واقعاً می خواهید تیم را پویا کنید، وقت تلف شده با تلفن همراه را با یک فعالیت ذهن آگاهی در تیم تغییر دهید. این تمرکز می تواند افراد را در مدت زمان حداقل 60 ثانیه همگام کند.
نکته شماره 3 – “ایمنی روانشناختی” را برای بهبود مباحث تیمی تمرین کنید
تحقیقات پروژه Aristotle گوگل، نشان داد که “ایمنی روان شناختی”(Psychological Safety)، کلید شماره یک عملکرد موفقیت آمیز تیم ها است. با وجود این واقعیت که این تحقیق در سال 2015 منتشر شد، بسیاری از رهبران تیم ها، هنوز به اندازه کافی تلاش نمی کنند که شرایطی را فراهم کنند که امنیت روان شناختی را تقویت کند.
تیمهایی که با صراحت و صادقانه درباره نقاط قوت و زمینه هایی برای بهینه سازی بحث می کنند، قادر به شناسایی و از بین بردن موانع در راه موفقیت در آینده هستند. این بحث صادقانه، “امنیت روان شناختی” را در بین اعضای تیم برقرار می کند.
تیم های با عملکرد بالا برای موفقیت بسیار مهم هستند
همانطور که دکتر کیرشنر اظهار داشت، “با استفاده از یافته های علوم اعصاب در این خصوص، می توانیم شیوه هایی را اجرا کنیم که به اعضای تیم و پیشرفت و موفقیت ما کمک می کند.”
برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
درباره نویسنده
دکتر علی محمد کمالی فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15 سال است که در زمینه پژوهش، تدریس و فعالیت های اجرایی در حوزه علوم اعصاب فعالیت و تجربه دارد. وی همچنین در ارتقا عملکرد های شناختی با استفاده از نوروتکنولوژی و مطالعات خواب تخصص ویژه ای دارد. او یکی از بنیانگذاران انستیتو سلامت مغز دانا است، (گروهی که سلامت مغز را اولویت جامعه می داند).
دکتر کمالی بیش از 50 مقاله پژوهشی (h-index 13) در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده و در حال حاضر مدیر عامل انستیتو سلامت مغز دانا است. بعلاوه به عنوان پژوهشگر ارشد واحد مغز، شناخت و رفتار دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول فعالیت می باشد. می توانید پژوهش او را در Google Scholar دنبال کنید.
دکتر کمالی علاوه بر تخصص در زمینه علوم اعصاب، سال ها است که به عنوان مدیر اجرایی مجله علوم پزشکی پیشرفته و فناوری های کاربردی (JAMSAT) مشغول به فعالیت است. همچنین به عنوان دبیر اجرایی انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس فعالیت می کند.