07136476172 - 09172030360 [email protected]

مغز نوعی قلعه است، مجهز به موانعی که برای جلوگیری از عوامل بیماری زا و خطرناک طراحی شده است. اما این حفاظت با هزینه هایی همراه است: این موانع با سیستم ایمنی بدن هنگام مواجهه با تهدیدات جدی مانند گلیوبلاستوما، تومور کشنده مغزی که برای آن درمان های مؤثر وجود ندارد، تداخل دارند.

آکیکو ایوازاکی، نویسنده ارشد: “مردم فکر می کردند سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با تومورهای مغزی کافی نیست.” “هیچ راهی برای بیماران گلیوبلاستوما وجود ندارد که از سیستم ایمنی درمانی بهره مند شوند.”

در حالی که خود مغز هیچ راه مستقیمی برای دفع زباله سلولی ندارد، عروق ریز که در قسمت داخلی جمجمه قرار دارند، ضایعات بافت را جمع کرده و از طریق سیستم لنفاوی بدن که سموم بدن را فیلتر می کند، دفع می کنند. این سیستم دفع است که محققان در مطالعه جدید از آن بهره بردند.

این عروق، اندکی پس از تولد تشکیل می شوند و بخشی از آن توسط ژن شناخته شده به عنوان فاکتور رشد اندوتلیال عروقی C یا VEGF-C تحریک می شود.

آیا VEGF-C ممکن است پاسخ ایمنی را افزایش دهد اگر تخلیه لنفاوی افزایش یابد؟ و همچنین آیا VEGF-C به طور خاص می تواند برای افزایش نظارت بر سیستم ایمنی بدن از تومورهای گلیوبلاستوما استفاده شود؟

به طور کلی، محققان قصد داشتند بررسی کنند که آیا معرفی VEGF-C از طریق این سیستم زهکشی به طور خاص تومورهای مغزی را هدف قرار می دهد؟

این تیم VEGF C را وارد مایع مغزی نخاعی موش های مبتلا به گلیوبلاستوما کرده و شاهد افزایش سطح پاسخ سلول T به تومورهای مغز بودند.

درمان VEGF-C هنگامی که با مهار کننده های سیستم ایمنی بدن که معمولاً در سیستم ایمنی درمانی استفاده می شود، ترکیب شد، بطور قابل توجهی بقای موشها را افزایش داد. به عبارت دیگر، معرفی VEGF-C، همراه با داروهای ایمونوتراپی سرطان، ظاهرا برای هدف قرار دادن تومورهای مغزی کافی بود.

“این نتایج قابل توجه است.” “ما دوست داریم این روش درمانی را برای بیماران گلیوبلاستوما به ارمغان بیاوریم. پیش آگهی درمان های فعلی جراحی و شیمی درمانی هنوز نامشخص و مبهم است.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

 VEGF-C-driven lymphatic drainage enables immunosurveillance of brain tumoursNature, 2020 

 

به این مقاله امتیاز دهید