در هنگام خرید و فروش در یک بازار رقابتی، مغز ما بسته به موفقیت تلاش های قبلی برای خرید کالا، از یک نوع روش اکتشافی خاص جهت تنظیم قیمت استفاده می کند. علاوه بر این، این مکانیسم یادگیری نه تنها قشر مغز، بلکه ناحیه باستانی مغز ما، یعنی استریاتوم را درگیر می کند.
این نتیجه گیری توسط دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه HSE و مرکز تحقیقات نورولوژی به دست آمد که در مجله European Journal of Neuroscience منتشر شد.
عرضه و تقاضای یک کالای خاص بر قیمتی که ما حاضر به خرید یا فروش آن محصول هستیم، تأثیر می گذارد. جالب اینجاست که رقابت، نه تنها در بین انسان ها بلکه در میان میمون ها و حتی ماهیان در تبادل خدمات و منابع، تأثیر می گذارد. با این حال، مکانیسم های اساسی درگیر در این روند، هنوز توسط دانشمندان کاملاً مورد مطالعه قرار نگرفته است.
دانشمندان موسسه علوم اعصاب HSE و مرکز عصب شناسی، یک آزمایش تصویربرداری از مغز را انجام دادند. این آزمایش انجام شده تا پی ببرند وقتی که ما قبول می کنیم یک قیمت را بپردازیم، دقیقاً کدام پردازش ها در مغز ما فعال می شوند.
در طول مطالعه، افراد با ایفای نقش خریداران در یک حراج، در یک بازی اقتصادی شرکت کردند. در کل، 27 نفر در آزمایش شرکت داشتند. این بازی سه نوع حراج مضاعف را شبیه سازی کرده است: در نوع اول، دو فروشنده و یک خریدار در بازار با عرضه زیاد کالا (با رقابت فروشندگان) معامله می کنند. در نوع دوم، یک فروشنده و یک خریدار در یک بازار “غیر رقابتی” معامله می کنند. و در نوع سوم، دو تقاضا برای یک محصول با یک فروشنده در یک بازار (با رقابت خریداران) وجود دارند.
در همه انواع بازار، با مقایسه بالاترین قیمت خرید با کمترین قیمت فروش، نتیجه معامله مشخص شد. در طول بازی، فعالیت مغز افراد (فقط خریداران) با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ثبت شد.
معلوم شد که هنگام تعیین قیمت، از یک الگوریتم ساده مبتنی بر مدل استفاده شده است: خریداران بسته به اینکه این میزان قیمت در مرحله قبلی بازی پذیرفته یا رد شده باشد، قیمت را کاهش داده یا افزایش داده اند.
بنابراین اگر فروشندگان در مرحله قبل، قیمت خاصی را رد کردند، خریداران آن را تغییر می دادند. چنین روشی را یادگیری جهت دار می گویند. یادگیری جهت دار، وجود دانش قبلی را جزء ساختار مسئله فرض می کند – این بدان معناست که افراد به طور خودکار، انواع بازارها و راه های تغییر هدفمند قیمت را در یک بازار خاص متمایز می کنند.
اسکن MRI از مغز نشان داد که سیگنال های مغزی مربوط به یادگیری هنگام قیمت گذاری، در استریاتوم، یک بخش باستانی مغز، رخ می دهد. نتایج نشان می دهد که مغز به طور خودکار یاد می گیرد بسته به رفتار سایر خریداران و فروشندگان، قیمتی را که ما حاضر به پرداخت آن هستیم، تنظیم کند.
علاوه بر این، MRI نشان داد که فعالیت قشر parietal ما ارزش فعلی کالاها را رمزگذاری می کند، در حالی که قشر prefrontal سطح رقابت بین فروشندگان و خریداران را کنترل می کند و قیمت مورد نظر را محاسبه می کند.
این مطالعه نحوه قیمت گذاری را در شرایط رقابتی بازار پیشنهاد می کند و بینشی در مورد مکانیسم های مغز در بازار ارائه می دهد.
برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.
منبع: technologynetworks.com
درباره نویسنده
دکتر علی محمد کمالی فارغ التحصیل دکترای تخصصی علوم اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15 سال است که در زمینه پژوهش، تدریس و فعالیت های اجرایی در حوزه علوم اعصاب فعالیت و تجربه دارد. وی همچنین در ارتقا عملکرد های شناختی با استفاده از نوروتکنولوژی و مطالعات خواب تخصص ویژه ای دارد. او یکی از بنیانگذاران انستیتو سلامت مغز دانا است، (گروهی که سلامت مغز را اولویت جامعه می داند).
دکتر کمالی بیش از 50 مقاله پژوهشی (h-index 13) در مجلات معتبر علمی به چاپ رسانده و در حال حاضر مدیر عامل انستیتو سلامت مغز دانا است. بعلاوه به عنوان پژوهشگر ارشد واحد مغز، شناخت و رفتار دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول فعالیت می باشد. می توانید پژوهش او را در Google Scholar دنبال کنید.
دکتر کمالی علاوه بر تخصص در زمینه علوم اعصاب، سال ها است که به عنوان مدیر اجرایی مجله علوم پزشکی پیشرفته و فناوری های کاربردی (JAMSAT) مشغول به فعالیت است. همچنین به عنوان دبیر اجرایی انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس فعالیت می کند.