07136476172 - 09172030360 [email protected]

چگونه سلامت روان خود را در تعطیلات عید نوروز با توصیه متخصصان در اولویت قرار دهید.
عید نوروز سنتی دیرینه و زمانی برای جشن گرفتن است، اما می تواند دوره سختی باشد، به خصوص اگر با اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می کنید. به لطف محدودیت‌های کرونا که ما را از دیدن خانواده‌ها و دوستان باز می‌دارد و احساس تنهایی را تشدید می‌کند، جشن عید امسال ممکن است چالش‌برانگیزتر باشد. بسیاری با غم و اندوه، نگرانی‌های مالی و ناامنی شغلی ناشی از همه‌گیری کرونا، در زمانی از سال که اغلب فشار مضاعفی بر همه ما وارد می‌کند، درگیر هستند.

مراقبت از سلامت روان خود در عید نوروز :

عید نوروز چگونه می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد؟

اگر در عید نوروز با مشکلات سلامت روان خود دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید. مسائل مربوط به بیماری روانی از جمله اضطراب، غم و اندوه، خستگی و کناره گیری اجتماعی می تواند در این زمان از سال به دلایل متعددی تشدید شود.
عید نوروز همیشه فصل تعطیلات شاد و دلپذیری نیست که انتظارش را میکشیدیم. برای برخی افراد، سپری کردن عید می تواند یک تجربه بسیار تنها و منزوی باشد. این نوع از تعطیلات اغلب مملو از انتظارات هستند و بنابراین احساس فشاری از لزوم عالی بودن همه چیزها هستند. وقتی این اتفاق نمی‌افتد، می‌تواند باعث شود فرد احساس کند که به نوعی شکست خورده است.
درتعطیلات عید بسیاری از مردم کمتر ورزش می‌کنند و رفتارهای متفاوتی دارند. ورزش تأثیرات مفیدی بر خلق و خو دارد و کاهش آن در طول تعطیلات می تواند منجر به تغییرات منفی در خلق و خو شود. ممکن است بیشتر خرج کنیم یا نگران کمبود پول باشیم. نگرانی های مالی تأثیر زیادی بر سلامت روان دارد.

عیده! یه شبه!

همچنین تأثیرات زیاده‌خواهی بدون محدودیت در ایام جشن وجود دارد. آنچه می خوریم و می نوشیم تأثیر قابل توجهی بر خلق و خو دارد. در طول عید ممکن است تمایل به خوردن ناسالم وجود داشته باشد. علاوه بر این، مصرف الکل افزایش می یابد. وقتی این را با الگوهای خواب نامناسب ترکیب می‌کنید، تأثیر اجتناب‌ناپذیری بر سلامت روان به وجود می آید.
بدتر از همه، چرخه رسانه های اجتماعی می تواند به شما این احساس را بدهد که تنها فردی در جهان هستید که اوقات خوبی را سپری نمی کنید. دیدن دیگران در حال تفریح ​​در رسانه های اجتماعی می تواند احساس بد را بیشتر کند. این زمان از سال برای کسانی که خانواده ندارند یا روابط چالش برانگیزی با اعضای خاصی از خانواده دارند، می تواند سخت باشد. همچنین می‌تواند برای کسانی که شخص مهمی را از دست داده اند یادآور اندوهشان باشد.

نکته‌هایی برای تقویت سلامت روان در عید

اگر احساس می کنید که وقت یا انرژی لازم برای برگزاری جشن ندارید، حفظ سلامت روانتان بسیار مهم تر است. عید نوروز به طور سنتی زمانی است که ما در آن مهربانی و حسن نیت را نسبت به دیگران نشان می دهیم. اما ما نمی توانیم با یک فنجان خالی، فنجان دیگران را پر کنیم. ما باید نیازهای دیگران را با نیازهای خودمان متعادل کنیم.
اگر مطمئن نیستید که چگونه با از دست دادن یکی از عزیزانتان باید کنار بیایید، تحت فشار تعهدات اجتماعی قرار دارید یا با استرس ناشی از مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنید، توصیه های ما را برای مراقبت از سلامت روان خود در عید دنبال کنید:

1. استراحت کنید

پس از مدت‌ها نداشتن تماس رو در رو، معاشرت در یک گروه بزرگ‌تر ممکن است استرس‌زاتر از حد معمول باشد. پس کمی استراحت کنید. چند صفحه از یک کتاب را بخوانید، به مدت 10 دقیقه به پادکست گوش دهید، آلبوم مورد علاقه خود را نگاه کنید، یا به پیاده روی در اطراف خانه تان بروید.
اگر به تنهایی نیاز دارید، حتماً زمانی را به تنها بودن اختصاص دهید. ممکن است فقط پنج دقیقه طول بکشد تا آرامش و سکوت را پیدا کنید، یا برخی از تکنیک‌های تمرکز حواس را تمرین کنید، مانند تمرین‌های تنفسی یا مدیتیشن. این می تواند به شما کمک کند تا قبل از پیوستن به جشن، آرامش خود را حفظ کرده و دوباره سازماندهی کنید.

2. صحبت کنید

اگر با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که حمایت دیگران منتظر شماست. تماس با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند به کاهش احساس استرس یا غم کمک کند. آنها ممکن است بتوانند همدلی کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند یا راه های دیگری برای کمک و حمایت از شما بیابند.
اگر احساس تنهایی می کنید، در سکوت رنج نکشید. بهترین قدمی که می توانید بردارید این است که با کسی صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید کسی را نزدیک خود ندارید، یا از صحبت کردن با دوستان یا خانواده ناراحت هستید، با فردی بی‌طرف صحبت کنید. میتوانید از ششم فروردین با انستیتو سلامت مغز دانا ارتباط بگیرید. در صفحه اینستاگرام ما نیز مطالب مرتبط وجود دارد و قرار داده می شود.

3. نقشه روز خود را ترسیم کنید

اگر در عید تنها هستید، این امر به ویژه مهم است. سنت را کنار بگذارید و راه های دیگری را برای گذراندن وقت خود بیابید که برای شما معنادار است. با سرگرمی‌ای که به آن علاقه دارید دوباره ارتباط برقرار کنید، چیز جدیدی را امتحان کنید. مثلاً نحوه پختن کیک یزدی را بیاموزید. یا وقت و مهارت‌های خود را در جای دیگری به کار بگیرید. اگر نمی خواهید مجبور شوید خانه را ترک کنید، فیلم و سریال های مورد علاقه تان را ببینید.
روی انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید، تمرکز کنید، چه پختن غذاهای مورد علاقه‌تان یا تماشای بهترین فیلم‌ها باشد. همچنین می‌توانید زمانی را برای تماس با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تعیین کنید، حتی اگر نمی‌توانید حضوراً با آنها باشید. باز نگه داشتن این خطوط ارتباطی ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس انزوا کنید و به عنوان یادآور افرادی هستند که می توانید با آنها صحبت کنید، حتی زمانی که در خانه تنها هستید.

4. انتظارات خود را مدیریت کنید

مطمئن شوید که انتظارات خود را از آنچه ممکن است در این عید رخ بدهد مدیریت کنید. سعی کنید در لحظه زندگی کنید، به جای اینکه به آنچه میتوانست اتفاق بیفتد، فکر کنید. تمرینات ذهن آگاهی می تواند به تمرکز توجه شما در لحظه حال کمک کند و شما را از نشخوار فکری در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آینده باز دارد.

 

اگر خود را برای این واقعیت آماده کنید که جشن‌های امسال متفاوت از معمول خواهد بود، پذیرش و مقابله با هر گونه عقب‌نشینی یا مانعی که پیش می‌آید آسان‌تر خواهد بود. هنگامی که بتوانید بپذیرید که ممکن است همه چیز اشتباه پیش برود و از آنها عبور کنید، بیشتر می توانید روی نکات مثبت تمرکز کنید.

5. زمان استفاده از گوشی را به حداقل برسانید

تبریک عید نوروز به دیگران به صورت مجازی خوب است، اما سعی کنید بررسی مدام اپلیکیشن ها را به حداقل برسانید. مطالعات نشان داده اند که رسانه های اجتماعی عامل اصلی احساس افسردگی و تنهایی هستند. اگر خود را در یک چرخه بی پایان چک کردن مداوم اپلیکیشن ها می بینید، به جای آن با یک دوست تماس بگیرید یا پیام ارسال کنید.

به یاد داشته باشید که پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی بازنمایی واقعی یا کاملی از زندگی مردم ارائه نمی‌کنند.  آنها عکس های لحظه ای هستند و اغلب به طور اغراق آمیزی خوشحال جلوه داده میشوند. داشتن تعداد کمی پیوند اجتماعی قوی با افراد دیگر مهمتر از داشتن تعداد زیادی دوستی سطحی است.

6. ژورنال نویسی را امتحان کنید

نوشتن احساسات می تواند در درک و پردازش احساسات و بهبود حس خودآگاهی مفید باشد. هیچ راه مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد، ممکن است چند خط یا پاراگراف را یادداشت کنید، هر چیزی که برای شما بهتر است. نکته مهم این است که این کار را تبدیل به عادت کنید که بتوانید آن را حفظ کنید.

از طرف دیگر، تمرین شکرگزاری را تقویت کنید. این می‌تواند برای یافتن نکات مثبت روزانه در این روزهای عید مفید باشد. هر روز با مقدار کمی وقت گذاشتن برای یادداشت کردن حتی یک چیز که بابت آن احساس قدردانی می‌کنید، می‌تواند به تقویت دیدگاه خوش‌بینانه‌تر کمک کند و شما را تشویق کند که به تمام لحظات کوچک و شادی که تجربه می‌کنید توجه کنید.

7. گنجینه خاطرات دوست داشتنی

عید نوروز می تواند به خصوص برای کسانی که غم از دست دادن عزیزی را دارند سخت باشد. گرامیداشت یاد و خاطره عزیزانتان می تواند بخش مفیدی از روند سوگواری باشد. سعی کنید از قبل برای اینکه چگونه می خواهید به یاد آنها باشید برنامه ریزی کنید. اگر این کاری است که احساس می کنید آماده انجام آن هستید.

مثلا به زیارت قبور آنها بروید یا به مکانی بروید که برای هر دوی شما خاص بود. مهمترین چیز این است که کاری را انجام دهید که برای شما معنادار باشد.

و اگر برای انجام هر یک از این کارها آمادگی ندارید؟

مشکلی نیست. غم و اندوه یک فرآیند بسیار تدریجی است. مطمئن شوید کاری را انجام می دهید که با آن احساس راحتی می کنید. اگر احساس غم و اندوه شدیدی را تجربه میکنید و فکر میکنید مبتلا به افسردگی شده اید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

عید نورورز می تواند به خصوص برای مقابله با سوگ سخت باشد. گرامیداشت یاد و خاطره عزیزتان می تواند به روند سوگواری کمک کند.

8. فعال بمانید

وقتی هوا سرد است و روزها کوتاه هستند، پیدا کردن انگیزه برای فعالیت سخت است. اما جمع کردن انرژی برای پیاده روی یا دوچرخه سواری به بیرون از منزل، سلامت روان شما را تقویت می کند. تزئینات و سفره های هفت سین را در اطراف خود مشاهده کنید. یا برای تماشای حاجی فیروز و عمو نوروز به خیابان ها و بازار بروید.

ورزش هورمون‌های حس خوب را در مغز ترشح می‌کند. بنابراین ورزش منظم می‌تواند به بهبود دیدگاه شما کمک کند و باعث می‌شود احساس مثبت‌تری داشته باشید. حتی یک سفر کوتاه در خارج از خانه می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد، به خصوص در فضاهای سبز. گذراندن زمان در طبیعت می‌تواند برای سلامت روانی شما مفید باشد.

9. انتخاب های آگاهانه داشته باشید

الکل افسرده کننده است و بر خلق و خوی شما تأثیر منفی میگذارد. ممکن است بخواهید الکل بنوشید تا احساس بهتری در کوتاه مدت داشته باشید. اما در بلندمدت احساس بدتری به شما میدهد. سعی کنید به این موضوع توجه داشته باشید.

به همین ترتیب، خوردن بیش از حد قند می تواند احساس بی حالی و ضعف را در شما ایجاد کند. نیازی نیست تمام خوراکی های مورد علاقه خود را در جشن حذف کنید، اما مطمئن شوید که مقدار زیادی میوه و سبزیجات می خورید و به خوبی هیدراته می شوید. خواب کامل شبانه همچنین می تواند به تقویت خلق و خوی شما کمک کند، بنابراین چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب از مصرف قهوه، چای و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

10. کاری را که برای شما مناسب است انجام دهید

نحوه مراقبت از خودتان در نهایت به موقعیت منحصر به فرد شما بستگی دارد. اگر با اعضای خاصی از خانواده مشکل دارید، در مورد اینکه چقدر زمان برای صرف کردن با آنها مفید است، واقع بین باشید. به جای شب ماندن، برای ناهار به آنها سر بزنید.

اگر عید را به تنهایی می گذرانید، فعالیت ها و تماس های ویدیویی زیادی را برنامه ریزی کنید تا با دیگران در ارتباط باشید. اگر احساس خستگی می‌کنید، برای انجام کارهایی که شما را سرحال می‌کنند و احساس خوبی در شما ایجاد می‌کنند، وقت بگذارید. حمام کنید یا با کلاس یوگا آنلاین تمرین انجام دهید.