07136476172 - 09172030360 [email protected]

محققان ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین D و کاهش حجم مغز پیدا کردند. همچنین کاهش ویتامین D با افزایش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط بود. تا 17 درصد از موارد زوال عقل با افزایش ویتامین D قابل پیشگیری است.

 

منبع: دانشگاه استرالیای جنوبی

 

زوال عقل یکی از دلایل اصلی ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان در سراسر جهان است که با افزایش سن بر تفکر و رفتار تأثیر

می  گذارد. اما اگر می توانستید جلوی این بیماری دژنراتیو را بگیرید چه می شد؟

 

اولین مطالعه جهانی در دانشگاه استرالیای جنوبی می تواند این موضوع را به واقعیت تبدیل کند زیرا تحقیقات ژنتیکی جدید ارتباط مستقیم بین زوال عقل و کمبود ویتامین D را نشان می دهد. این مطالعه با بررسی ارتباط بین ویتامین D، ویژگی های تصویربرداری عصبی و خطر زوال عقل و سکته مغزی نشان داد:

 

  •     سطوح پایین ویتامین D با حجم کمتر مغز و افزایش خطر زوال عقل و سکته مرتبط بود.
  •     تجزیه و تحلیل ژنتیکی از یک اثر علی کمبود ویتامین D و زوال عقل پشتیبانی می کند.
  •     در برخی از جمعیت ها تا 17 درصد از موارد زوال عقل ممکن است با افزایش سطح طبیعی ویتامین D (50 نانومول در لیتر) برای همه افراد پیشگیری شود.

زوال عقل یک سندرم مزمن یا پیشرونده است که منجر به زوال عملکرد شناختی می شود. حدود 487500 استرالیایی با زوال عقل زندگی می کنند و این دومین عامل مرگ و میر در این کشور است. در سراسر جهان، بیش از 55 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل هستند که هر ساله 10 میلیون مورد جدید تشخیص داده می شود.

 

این مطالعه ژنتیکی با حمایت شورای ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی، داده‌های 294514 شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرد و تأثیر سطوح پایین ویتامین D (25 نانومول در لیتر) و خطر زوال عقل و سکته مغزی را بررسی کرد..

 

پروفسور الینا هیپونن، محقق ارشد و مدیر مرکز استرالیایی سلامت دقیق UniSA، می گوید که این یافته ها برای پیشگیری از زوال عقل و درک نیاز به رفع کمبود ویتامین D مهم هستند.

 

ویتامین D

 

پروفسور هیپونن می گوید: ((ویتامین D یک پیش ساز هورمونی است که به طور فزاینده ای برای تأثیرات گسترده از جمله بر سلامت مغز شناخته می شود، اما تا کنون بررسی اینکه اگر بتوانیم از کمبود ویتامین D جلوگیری کنیم چه اتفاقی می افتد بسیار دشوار بوده است.))

 

مطالعه ما اولین مطالعه ای است که با استفاده از تجزیه و تحلیل های ژنتیکی قوی در میان جمعیت زیادی، تأثیر سطوح بسیار پایین ویتامین D را بر خطرات زوال عقل و سکته مغزی بررسی می کند.

((در برخی زمینه‌ها، که کمبود ویتامین D نسبتاً رایج است، یافته‌های ما پیامدهای مهمی برای خطرات زوال عقل دارد. در واقع، در این جمعیت بریتانیا مشاهده کردیم که تا 17 درصد از موارد زوال عقل ممکن است با افزایش سطح ویتامین D در محدوده طبیعی اجتناب شود.))

 

این یافته ها با توجه به شیوع بالای زوال عقل در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

 

پروفسور هیپونن می گوید: “زوال عقل یک بیماری پیشرونده و ناتوان کننده است که می تواند افراد و خانواده ها را به طور یکسان ویران کند.”

“اگر ما بتوانیم این واقعیت را از طریق اطمینان از اینکه هیچ یک از ما به شدت دچار کمبود ویتامین D نیستیم، تغییر دهیم، مزایای بیشتری نیز خواهد داشت و می‌توانیم سلامت و تندرستی هزاران نفر را تغییر دهیم.” بسیاری از ما احتمالاً خوب هستیم، اما برای هرکسی که به هر دلیلی ممکن است ویتامین D کافی از نور خورشید دریافت نکند، ممکن است اصلاح رژیم غذایی کافی نباشد و ممکن است به مکمل نیاز باشد.

 

ویتامین D: سطح “درست” چیست؟

 

بسیاری از بیماران من که برای معاینه فیزیکی خود به مطب مراجعه می کنند، می خواهند سطح ویتامین D خود را بررسی کنند. آنها ممکن است یکی از اعضای خانواده مبتلا به پوکی استخوان داشته باشند، یا شاید خودشان دچار نازک شدن استخوان شده باشند.

بیشتر، آنها می خواهند بدانند که هر کاری که می توانند انجام می دهند تا استخوان های خود را قوی نگه دارند. ویتامین D برای سلامت استخوان ها حیاتی است. اما وقتی سطح خون را بررسی می کنیم، نحوه عمل بر روی نتیجه موضوع بحث های زیادی در سرزمین تحقیقات پزشکی است.

 

تعیین سطح “سالم” ویتامین D دشوار است

 

بنابراین، مقدار قطع فعلی که در آن افراد “کم” در نظر گرفته می شوند و در نتیجه در معرض خطر نازک شدن استخوان و شکستگی هستند، چقدر است؟ (در مورد سطح 25 هیدروکسی ویتامین D در خون صحبت می کنیم که معمولاً بر حسب نانوگرم در میلی لیتر اندازه گیری می شود.) آه. اینجاست که بحث زیاد است.

 

در سال 2010، موسسه محترم پزشکی (IOM) گزارشی را بر اساس بررسی طولانی داده ها توسط گروهی از متخصصان منتشر کرد. به طور خلاصه، آنها تخمین زدند که سطح ویتامین D   20 نانوگرم در میلی لیتر یا بالاتر برای سلامت استخوان کافی است و متعاقباً سطح زیر 20 به عنوان کمبود ویتامین D در نظر گرفته شد.

 

مقدار معمول

 

در عمل من، و در بیشتر موارد، دیدن سطح ویتامین D کمتر از 20 غیرمعمول نیست. وقتی این اتفاق می‌افتد، به بیمار می‌گوییم که کمبود دارد و مکمل‌سازی نسبتاً تهاجمی و همچنین مکمل‌های مداوم را توصیه می‌کنیم. طبق تجربه من، اکثر مردم سطحی بین 20 تا 40 دارند، و این با یافته های IOM در آن گزارش سال 2010 تأیید می شود.

اما در سال 2011، انجمن غدد درون ریز گزارشی منتشر کرد که در آن از حداقل سطح ویتامین D خون بسیار بسیار بالاتر خواست. نانوگرم در میلی لیتر، و به دلیل تفاوت های برخی از سنجش ها، برای تضمین کفایت، ما بین 40 تا 60 نانوگرم در میلی لیتر را برای کودکان و بزرگسالان توصیه می کنیم.

 

اما صبر کنید، چیزهای بیشتری وجود دارد…

 

نظر متفاوتی در مورد سطح هدف مناسب ویتامین D در مقاله ای با عنوان “کمبود ویتامین D: آیا واقعاً یک بیماری همه گیر وجود دارد؟” ارائه شده است.

 

در این مقاله، چندین تن از اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان غدد که در کمیته اصلی IOM بودند، برای کاهش سطح برش پذیرفته‌شده فعلی 20 استدلال می‌کنند و بیان می‌کنند که سطحی که آنها به عنوان قابل قبول تخمین می‌زنند هرگز برای تعریف کمبود ویتامین D مورد استفاده قرار نگرفته است. .

 

آنها احساس می کنند که ما در حال غربالگری بیش از حد برای کمبود ویتامین D هستیم و به طور غیر ضروری افرادی را که حالشان کاملا خوب است درمان می کنیم.

 

بر اساس تجزیه و تحلیل آنها، یک برش مناسب تر برای کمبود ویتامین D بسیار کمتر خواهد بود، 12.5 نانوگرم در میلی لیتر. آنها حجم عظیمی از داده های بررسی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) را برای سال 2007 تا 2010 مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که کمتر از 6 درصد از آمریکایی ها سطح ویتامین D کمتر از 12.5 داشتند. قطع 12.5 نانوگرم در میلی لیتر مطمئناً “همه گیری” کمبود ویتامین D را از بین می برد.

 

دیدگاهی در مورد اینکه کمبود ویتامین D چیست و چه چیزی نیست

 

من با متخصص پوکی استخوان، دکتر جوئل فینکلشتاین، معاون مدیر مرکز تراکم استخوان در بیمارستان عمومی ماساچوست صحبت کردم، که تحقیقات او در این زمینه بیش از سه دهه را در بر می گیرد. او با نویسندگان مقاله NEJM موافق بود که ما در حال حاضر در حال غربالگری بیش از حد کمبود ویتامین D، و درمان بیش از حد افرادی هستیم که ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کنند. او می‌گوید: «ویتامین D به‌شدت تبلیغ شده است. ما نیازی به بررسی سطح ویتامین D در اکثر افراد سالم نداریم.

 

او اشاره می کند که از دیدگاه تکاملی، منطقی نیست که سطوح بالاتر ویتامین D برای انسان مفید باشد. وی خاطرنشان می کند: «در واقع یافتن ویتامین D در منابع غذایی طبیعی بسیار سخت است. “بله، ما می‌توانیم ویتامین D را از خورشید دریافت کنیم، اما بدن ما به گونه‌ای تکامل یافته است که پوست تیره‌تری در نقاطی از جهان ایجاد کند که بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کنند. اگر ویتامین D برای انسان بسیار مهم است، چرا باید به این شکل تکامل پیدا کنیم. به چیزی نیاز دارید که به سختی به دست می آید، و سپس به گونه ای تکامل می یابد که جذب آن را دشوارتر می کند؟”

 

بنابراین، چه کسانی باید از نظر کمبود ویتامین D غربالگری شوند؟

 

دکتر فینکلشتاین و همکارانش مطالعه‌ای را روی بیش از 2000 زن یائسه که تقریباً 10 سال تحت نظر بودند، منتشر کردند و دریافتند که سطوح ویتامین D کمتر از 20 با افزایش اندکی خطر شکستگی‌های غیر ضربه‌ای مرتبط است.

 

آنها به این نتیجه رسیدند که از آنجایی که تعداد کمی از غذاها حاوی ویتامین D هستند، مصرف مکمل ویتامین D در زنان در میانسالی با سطوح کمتر از 20

نانوگرم در میلی لیتر ضروری است.

 

برای زنان یائسه یا سایر گروه‌هایی از افراد با خطر شکستگی بالاتر، مطمئناً سطح 20 یا بالاتر ایده‌آل است. خوب، و بنابراین من می گویم با آنچه نویسندگان مقاله چشم انداز نیوانگلند ژورنال می گویند موافقم.”

 

با همه آنچه گفته شد، اکثر متخصصان، از جمله دکتر فینکلشتاین، موافقند که ما باید سطح ویتامین D را در افراد در معرض خطر – کسانی که بیشتر در معرض خطر کمبود واقعی هستند – بررسی کنیم. این افراد شامل افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، افرادی که جراحی بای پس معده داشته‌اند، از سایر سندرم‌های سوء جذب مانند اسپرو سلیاک رنج می‌برند، یا افرادی که پوست تیره دارند،

 

یا پوشش کامل پوست دارند (و در نتیجه نور خورشید را کمتر جذب می‌کنند). علاوه بر این، برخی از جمعیت ها به سطح ویتامین D  20 نانوگرم در میلی لیتر یا بالاتر نیاز دارند. این می تواند شامل زنان یائسه، افرادی که مبتلا به استئوپنی (کاهش تراکم استخوان، اما نه پوکی استخوان) و پوکی استخوان یا سایر اختلالات اسکلتی، و همچنین زنان باردار و شیرده هستند، باشد. همه این گروه ها باید غربالگری شوند و به طور مناسب درمان شوند.

 

https://neurosciencenews.com/vitamin-d-dementia-20831/

https://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-d-whats-right-level-2016121910893

 

ِhttps://danabrain.ir/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%da%a9%d9%85%d8%a8%d9%88%d8%af-%d9%88%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-d-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d8%af%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%b1/

 

Dhttps://danabrain.ir/%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%88%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%85%d8%ba%d8%b2/

به این مقاله امتیاز دهید