07136476172 - 09172030360 [email protected]
بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که باعث کوچک شدن مغز (آتروفی) و مرگ سلول های مغزی میشود. این بیماری منجر به کاهش مداوم مهارت های فکری، رفتاری و اجتماعی می گردد.
علائم اولیه بیماری شامل فراموش کردن رویدادها یا مکالمات اخیر است. با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا به آلزایمر، دچار اختلال شدید حافظه می شود. توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می دهد.
داروها ممکن است به طور موقت پیشرفت علائم را بهبود بدهند یا روند آن را کند کنند. این درمان ها گاهی اوقات می تواند به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند تا عملکرد خود را به حداکثر برسانند و برای مدتی استقلال خود را حفظ کنند. تا به الان هیچ درمان قطعی وموثری وجود ندارد که بیماری آلزایمر را درمان کند. همچنین بتواند روند این  بیماری را در مغز تغییر بدهد.

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است:

جملات و سوالات را بارها  تکرار کنند.
مکالمات، قرارها یا رویدادها را فراموش کنند و بعداً آنها را به خاطر نیاورند.
تغییرات مغزی که در بیماری آلزایمر رخ می دهد می تواند بر خلق و خو و رفتارها نیز تأثیر بگذارد.
مطالعات اپیدمیولوژیک زیستی نشان می دهد، که یکی از عوامل موثر دربیماری آلزایمر تجمع آمیلوئید بتا در خون است. تجمع این پروتیین با کاهش عملکرد های شناختی در بیماری آلزایمر (AD) ارتباط دارد.

براساس یک مطالعه جدید که در 2021 در ژورنال شناخته شده PLOS Biology، انجام شد. اثبات گردیده که پروتئین آمیلوئید ساخته شده در کبد نیزمی تواند باعث تخریب عصبی در مغز شود.

از آنجا که تصور می شود این پروتئین یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری آلزایمر (AD) است، نتایج نشان می دهد. کبد ممکن است نقش مهمی در شروع یا پیشرفت بیماری الزایمر داشته باشد. اما Aβ در گردش خون محیطی نیز وجود دارد و سطوح خونی Aβ با میزان آمیلوئید مغزی و کاهش شناختی ارتباط دارد.
آزمایش این فرضیه دشوار است، زیرا مغز نیز Aβ تولید می کند و تشخیص پروتئین از این دو منبع چالش برانگیز است.
محققان با ایجاد مدل های حیوانی، موش هایی که Aβ را فقط در سلول های کبدی تولید می کنند مورد مطالعه قرار دادند. بنابراین توانستند بر این چالش غلبه کنند.
آنها نشان دادند که این پروتئین مانند لیپوپروتئین های غنی از تری گلیسیرید که در خون حمل می شوددر نهایت از گردش خون محیطی به مغز منتقل می شود.

بنابراین عوامل مرتبط با شیوه زندگی، از جمله رژیم غذایی پرچرب،  ممکن است تولید Aβ را در کبد تسریع کند. ممکن است نقش مهمی در ایجاد این بیماری ایفا کنند.

این یافته نشان می دهد که مقدار زیادی از این پروتئین های سمی در خون به طور بالقوه می تواند از طریق رژیم غذایی فرد و برخی داروها که می توانند لیپوپروتئین آمیلوئید را مورد هدف قرار دهند، برطرف شود. پس یکی از نکات مهم و قابل توجه در بیماران مبتلا به آلزایمر، توجه به رژیم غذایی آن ها است. بنابراین لازمه که بیشتر مراقب رژیم غذایی خودمون و اطرافیانمون باشیم.
https://danabrain.ir/%da%a9%d8%a8%d8%af-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a2%d9%84%d8%b2%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%b1-%da%a9%d9%85%da%a9/
به این مقاله امتیاز دهید