07136476172 - 09172030360 [email protected]

آپنه خواب یک اختلال نسبتا شایع است که در آن افراد هنگام خواب دچار اختلال در تنفس می شوند. در آپنه انسدادی خواب (OSA) ، شایع ترین نوع آپنه خواب، تنفس مختل به دلیل باریک یا مسدود شدن راه هوایی فوقانی رخ می دهد. این شبیه تنفس از طریق نی است. افراد مبتلا به OSA شدید ممکن است بیش از 30 اختلال تنفسی در شب داشته باشند. همانطور که جامعه پزشکی بیشتر در مورد آپنه خواب می آموزد، چندین پیوند مهم با اضافه وزن بدن در حال ظهور است.

اضافه وزن نه تنها می تواند باعث آپنه خواب شود، بلکه می تواند علائم را بدتر کرده و اثرات مضر آن را برای سلامتی تشدید کند. خواب ناکافی همچنین ممکن است منجر به افزایش وزن شود و آن را به یک چرخه معیوب تبدیل کند. به طور دلگرم کننده، بسیاری از مطالعات نشان می دهند که کاهش وزن باعث بهبود آپنه خواب می شود. اگر با آپنه خواب یا اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنید، مهم است که تعاملات پیچیده بین این دو وضعیت را درک کنید.

چگونه اضافه وزن باعث آپنه خواب می شود

چندین بیماری احتمال ابتلا به آپنه خواب را افزایش می دهد. اما OSA در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند شایع تر است.  اضافه وزن باعث ایجاد تجمع  بافت چربی در گردن فرد به نام چربی حلق می شود. چربی حلق می تواند راه هوایی فوقانی فرد را در هنگام خواب مسدود کند، زمانی که راه هوایی از قبل شل شده است. به همین دلیل است که خروپف یکی از شایع ترین علائم آپنه خواب است. هوا به معنای واقعی کلمه از طریق یک راه هوایی محدود فشرده می شود و باعث ایجاد صدای بلند می شود.

علاوه بر این، افزایش دور شکم ناشی از چربی اضافی می تواند دیواره قفسه سینه فرد را فشرده کند و حجم ریه را کاهش دهد. این کاهش ظرفیت ریه ، جریان هوا را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود راه هوایی فوقانی در هنگام خواب انسداد پیدا کند. خطر OSA با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) که میزان چربی بدن فرد را بر اساس قد و وزن اندازه گیری می کند، همچنان افزایش می یابد. حتی افزایش 10 درصدی وزن با افزایش شش برابری خطر OSA همراه است.

علل کمتر شایع آپنه خواب عبارتند از:

لوزه های بزرگ که راه هوایی را مسدود می کنند

ویژگی های آناتومیکی مانند گردن بزرگ یا گلو باریک

اختلالات غدد درون ریز (از جمله دیابت و بیماری تیروئید)

ریفلاکس اسید، بیماری های ریوی و مشکلات قلبی

با این حال، تقریباً 60 تا 90 درصد بزرگسالان مبتلا به OSA اضافه وزن دارند.

آیا آپنه خواب می تواند باعث افزایش وزن شود؟

اضافه وزن مدت‌هاست که به عنوان یک عامل خطر برای OSA شناخته شده است. تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد که این رابطه متقابل است. این به این دلیل است که کمبود خواب با کاهش لپتین (هورمون سرکوب کننده اشتها) و افزایش گرلین (هورمون محرک اشتها) مرتبط است. که ممکن است میل به غذاهای پرکالری را افزایش دهد. داده های اضافی نشان می دهد که خواب ناکافی منجر به پرخوری، چاقی و کاهش از دست دادن چربی در طول محدودیت کالری می شود.

آپنه خواب همچنین می تواند انرژی لازم برای حفظ وزن بدن افراد را کاهش دهد. خواب‌آلودگی در طول روز یک علامت شایع آپنه خواب است که ناشی از خواب پراکنده و بدون طراوت است. شواهد حاکی از آن است که خواب آلودگی بیش از حد ممکن است باعث شود مبتلایان به آپنه خواب در ساعات بیداری فعالیت بدنی کمتری داشته باشند. این ممکن است به ویژه برای افراد چاق مشکل ساز باشد.که اغلب با تلاش بدنی دچار تنگی نفس و ناراحتی بیشتر در قفسه سینه می شوند و در نتیجه ورزش محدود می شود. بدون تغییر رژیم غذایی، کاهش سطح فعالیت می تواند منجر به افزایش وزن شود.

اثرات آپنه خواب و اضافه وزن

مبتلایان به آپنه خواب استرس قابل توجهی را بر روی سیستم قلبی عروقی ، متابولیک و ریوی خود تجربه می کنند. این ممکن است به ویژه برای افراد چاق نگران کننده باشد. زیرا چاقی همچنین می تواند خطر مشکلات قلبی، ریوی و متابولیک را افزایش دهد. و به طور بالقوه نگرانی های سلامتی آنها را تشدید کند.

آپنه خواب و سلامت قلب و عروق

آپنه خواب به طرق مختلف بر کل سیستم قلبی عروقی فرد تأثیر می گذارد. هر بار که یک وقفه تنفسی رخ می دهد، اکسیژن بدن کاهش می یابد و واکنش “جنگ یا گریز” را تحریک می کند. هنگامی که این پاسخ رخ می دهد، فشار خون بالا می رود و ضربان قلب افزایش می یابد. و باعث می شود فرد خواب بیدار شود و راه هوایی خود را دوباره باز کند. این چرخه در طول شب تکرار می شود. افزایش و کاهش چرخه ای سطح اکسیژن خون می تواند باعث التهاب شود. که به نوبه خود ممکن است منجر به تصلب شرایین (تجمع پلاک در رگ های خونی) شود. که با حملات قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا همراه است .

آپنه خواب همچنین سطح دی اکسید کربن و گلوکز خون را در افراد دارای اضافه وزن افزایش می دهد. بخشی از سیستم عصبی را که ضربان قلب و جریان خون را کنترل می کند، مختل می کند. مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و جریان اکسیژن و دی اکسید کربن را تغییر می دهد. در نتیجه، آپنه خواب با مشکلات قلبی، ریوی و متابولیک زیر همراه است، از جمله:

  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • فیبریلاسیون دهلیزی و سایر آریتمی ها
  • نارسایی قلبی
  • سکته مغزی و حملات ایسکمیک گذرا،  همچنین به عنوان “سکته های کوچک” شناخته می شود.
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • دیابت نوع 2
  • سندرم متابولیک (چاقی، فشار خون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی)

آیا کاهش وزن می تواند آپنه خواب را درمان کند؟

درمان آپنه خواب، مانند درمان بسیاری از بیماری ها، با اصلاح شیوه زندگی و رفتار شروع می شود. برای اکثر مبتلایان به OSA، این شامل تلاش برای داشتن وزن سالم است. کاهش وزن رسوبات چربی در گردن و زبان را کاهش می دهد. که می تواند به محدود شدن جریان هوا کمک کند. این همچنین چربی شکم را کاهش می دهد که به نوبه خود حجم ریه را افزایش می دهد. و کشش راه هوایی را بهبود می بخشد و باعث می شود راه هوایی در هنگام خواب کمتر فرو بریزد.

کاهش وزن همچنین می تواند به طور قابل توجهی بسیاری از علائم مرتبط با OSA مانند خواب آلودگی در طول روز را کاهش دهد. تحریک پذیری و سایر اختلالات عصبی روانی نیز به طور قابل توجهی بهبود می یابند. بهبود کلی در سلامت قلب و عروق، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و به ویژه کیفیت زندگی وجود دارد. کاهش وزن تنها 10 تا 15 درصد می تواند شدت OSA را تا 50 درصد در بیماران  دارای اضافه وزن متوسط ​​ را کاهش دهد. متأسفانه، کاهش وزن می تواند بهبودهای معنی داری در OSA ایجاد کند. معمولاً به درمان کامل منجر نمی شود و بسیاری از بیماران آپنه خواب نیاز به درمان های اضافی دارند.

آیا روش کاهش وزن در OSA مهم است؟

با چندین گزینه برای کاهش وزن، بسیاری از بیماران OSA می خواهند بدانند کدام یک برای آپنه خواب بهترین است. برخی از بهترین روش های کاهش وزن عبارتند از:

  • تغییرات رژیم غذایی
  • افزایش فعالیت بدنی
  • داروها
  • عمل جراحی

پزشکان معمولاً مداخلات رژیم غذایی و ورزش را به عنوان اولین درمان چاقی تجویز می کنند. بیماران چاق که بعید است یا قادر به کاهش وزن کافی از طریق اصلاح رفتار نیستند، ممکن است مداخلات دارویی یا جراحی را در نظر بگیرند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اصلاح رفتار به اندازه برخی جراحی های کاهش وزن در بهبود OSA موثر است. به طور دلگرم کننده، ورزش به تنهایی می تواند شدت OSA را حتی بدون کاهش وزن قابل توجه بهبود بخشد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

کودکان و آپنه خواب

 

پرسشنامه STOP-Bang برای تشخیص آپنه انسدادی خواب

 

به این مقاله امتیاز دهید