07136476172 - 09172030360 [email protected]

کنترل ذهن و از بین بردن افکار منفی با هم بشنویم:

افکار خود را کنترل کرده و استاد ذهن خود باشید

ذهن شما قدرتمندترین ابزاری است که برای ایجاد بهترین رویدادها در زندگی دارید. اگر به درستی از ذهن خود استفاده نکنید، به مخرب ترین نیروی زندگی اتان تبدیل می شود. کنترل افکار، به معنای تأثیرگذاری بر شیوه زندگی است.

ذهن، به طور خاص، افکار، درک و بنابراین تفسیر ما از واقعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. کنترل ذهن مفهومی است که توسط آن می توان افکار یک فرد را با یک نیروی خارجی کنترل کرد. شما می توانید روند فکر خود را تغییر دهید. یک فرد به طور متوسط روزانه به حدود چند هزار مسئله کوچک و بزرگ فکر می کند. این تعداد زیاد، اگر مفید نباشد منجر به هدر رفتن انرژی و حتی سوءاستفاده از خودمان می شود.

اگر ذهن خود را کنترل نکنید، شخص دیگری این کار را می کند

محققان، مناطق و سلول های خاصی را در مغز شناسایی کرده اند که  مربوط به تصمیم برای یادگیری اند. وقتی فرد با یک تصمیم برای یادگیری یا پنهان کردن اطلاعات مربوط به یک رویداد منفی مواجه می شود، اینها فعال می شوند. این یافته ها، در 11 ژوئن در ژورنال نورون منتشر شد.

نتایج مطالعه، فرایندهای زمینه ای روانپزشکی مانند وسواس و اضطراب را روشن می کند. “مغز افراد برای مقابله با عصر اطلاعات از توانایی کافی برخوردار نیست”. “مردم به طور مداوم در حال بررسی اخبار هستند و بیشتر این بررسی ها مفید نیست.”

برای همین هم برخی از بیماران با یک آزمایش ژنتیکی برای بیماری هانتینگتون موافق اند و برخی امتناع می کنند. “پزشکان مشاهده کردند که برخی افراد در جستجوی اطلاعات اند و برخی سرشار از ترس و اضطراب”.

شما می توانید اجازه دهید افکارتان بهم ریخته شود. این ذهن شماست، افکار شماست.

بهترین گزینه برای بهینه کردن انرژی، کنترل ذهن است

فردی باشید که فعالانه و آگاهانه تفکر می کند. کسی باشید که می تواند افکارش را کنترل کند و استاد ذهن خود باشد. وقتی افکار خود را تغییر می دهید، احساسات خود را نیز تغییر می دهید. محرک هایی را که باعث ایجاد این احساسات می شوند نیز از بین خواهید برد.

این ها سبب آرامش ذهن شده و منجر به مدیریت مسائل مهم می شود. قبل از اینکه بتوانید استاد ذهن خود شوید، باید تشخیص دهید که کدام افکار برایتان آسیب زننده است. شما باید نوع افکار و هدفشان را تشخیص دهید تا بتوانید مانند یک رئیس مقتدر آنها را کنترل کنید. افکار ناسالم به دلایل مختلف در ذهن نفوذ می کنند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اگر مدام خود را مورد انتقاد منفی قرار دهید کنترل افکارتان و درواقع کنترل ذهنتان را از دست می دهید.

نباید خود را با دیگران مقایسه کنید و خود را با انتظارات دیگران تطبیق دهید. همواره به تجارب منفی خود فکر نکنید و از سرزنش خود دست بردارید. افرادی که همیشه نگرانند و در آینده زندگی می کنند، عنان افکار خود را از دست می دهند. نگرانی از آینده منجر به اضطراب و عدم تمرکز می شود و هیچ پایه و اساسی ندارد. گه گاه انگیزه این فرد از ترس تکرار شدن اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده است.

کسانی که همواره خشمگین و نا امید هستند و به اتفاقات گذشته می اندیشند نیز به خود آسیب می رسانند. این افراد با برخی کلمات یا احساسات بهم می ریزند و حتی با صدا و بو نیز برانگیخته می شود. افراد واکنش گر، انگیزه واقعی ندارند و به طور ضعیفی می توانند ذهن خود را کنترل کنند.

 پس چگونه ذهن خود را کنترل کنیم؟

افراد خنثی و ضعیف اعتماد به نفس پایینی دارند و در موقعیت های مهم زندگی معمولا سکوت می کنند. شما سعی کنید که روز خود را با انگیزه شروع کنید و با خود تکرار کنید نمیگذارم افکار منفی در ذهنم جولان دهند. برای کنترل افکار دو راه عمده وجود دارد. اینکه افکار را جایگزین کنید و دوم اینکه کلا آنها را از بین ببرید.

این گزینه دوم همان چیزی است که به عنوان آرامش خاطر شناخته می شود. با افکار منفی در مورد خودتان مقابله کنید. به خودتان بی احترامی نکنید و به هیچ عنوان عناوین منفی برای خود به کار نبرید. بگویید من یک فرد منحصر به فرد در جهان هستم. من فردی  با تجربه ام یاد می گیرم بر ذهن و افکارم مسلط باشم. من خودم را دوست دارم و تأیید می کنم.

عدم تمرکز طولانی مدت

اضطراب طولانی مدت از نظر روانی، عاطفی و جسمی ناسالم است. این امر منجر به پیامدهای طولانی مدت در مغز می شود. اگر ذهن شما روی مسائل مثبت متمرکز باشد، به احتمال زیاد نتایج خوبی خواهید گرفت. به دنبال شواهدی باشید که باور شما را تقویت کند. اگر این افکار ناامیدکننده باشند، زندگی شما نیز به همین روال پیش می رود.

افکار منفی زیرک اند و به صورت ترس، شک یا اضطراب ظاهر می شوند. نکته آخر اینکه هیچ گاه خودتان را قضاوت نکنید. اگر دچار اختلال تمرکز و اضطراب هستید، ما در مرکز سلامت مغز دانا به شما کمک می کنیم.

توجه و تمرکز

بسیاری از ما روزهای خود را فقط در حال دویدن هستیم. ما سرمان شلوغ است و اهداف مختلفی از چندین حوزه مختلف زندگی داریم. احساس نمی‌کنیم زمانی برای توقف و بوییدن گل رز وجود دارد. با این حال، با یک تلاش متمرکز، می‌توانیم برای آرامش زندگی زمان صرف کنیم.

از طریق شیوه‌های زندگی آگاهانه، می‌توانیم شادی و معنای بیشتری در زندگی خود پیدا کنیم. گفته می شود، تمرکز و توجه آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. این یک عادت است که باید آن را بهبود ببخشید. در این یادداشت، ما فهرستی از عادات مفید برای بهبود توجه را ارائه می دهیم.

قدر صبحگاه را بدانید

صبح، فرصتی عالی برای تمرین ذهن آگاهی شما است. روز تازه شروع شده است، خوب و آرام است و ممکن است لحظاتی را برای خود داشته باشید. به جای اینکه از رختخواب بیرون بیایم و با عجله کارهای صبحگاهی را انجام دهیم، دوست داریم چند دقیقه بنشینم. ما فقط به خودم اجازه می دهیم در زمان حال باشیم. ممکن است فقط روی مبل بنشینید و روی تنفس کنترل شده تمرکز کنید یا می توانید مدیتیشن نیز انجام دهید. متوجه شدیم که انجام این کار به من کمک می کند تا هر روز خود را با تمرکز شروع کنیم.

گذراندن زمان بیرون از منزل

گذراندن زمان کمی در خارج از منزل می تواند راه دیگری برای دستیابی به تمرکز حواس باشد. برای به دست آوردن نتایج دلخواه نیازی به رفتن به دوردست ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در محله خود قدم بزنید. اگر مسیرهای پیاده‌روی، پارک یا فضای سبز زیبایی دارید، می‌توانند محیط مناسبی را برای ارتباط با طبیعت ایجاد کنید. به آنچه در پیاده روی خود می بینید، احساس آب و هوا، آنچه می شنوید و بوها توجه کنید.

مدیتیشن و تمرکز روی یک کار

مدیتیشن هنر ذهن آگاهی است. در مدیتیشن، شما برای ارتباط با ذهن خود وقت می گذارید. تمرین تنفس کنترل شده و از بین بردن تمام عوامل حواس پرتی مدتی طول می کشد. اما می تواند از بسیاری جهات مفید باشد. زمانی برای تمرکز حواس است، می تواند برای آرامش و کاهش استرس نیز عالی باشد.

فکر می کنیم بهتر است کارهای بیشتری را همزمان انجام دهیم، اما این درست نیست. با تقسیم توجه خود برای چندین کار، به هیچ یک از آنها توجه لازم را نمی دهید. در واقع، انجام چند کار احتمال اشتباه را افزایش می‌دهد. یک کار را در یک زمان انجام دهید و تمرکز خود را بر روی انجام کار بگذارید. وقتی کارتان تمام شد، یک استراحت کوتاه داشته باشید و سپس به کار بعدی بپردازید. این یک راه آرام تر و آگاهانه تر برای انجام کارها است و احتمالاً عملکرد شما را بهبود می بخشد.

 توجه به احساسات و خلاقیت

گاهی اوقات، شما فقط نیاز دارید که احساسات ناخوشایند را به عنوان بخشی از لحظه بپذیرید. ناامیدی، غم، عصبانیت و حسادت را همان طور که هستند بپذیرید و به خود اجازه دهید آنها را احساس کنید.

می‌خواهید مراقب باشید تا به احساسات واکنش نشان می‌دهید، اما خوب است که آنها را به خاطر آنچه هستند، بشناسید. اگر سرگرمی خلاقانه ای دارید، این نیز می تواند فرصت خوبی برای تمرین ذهن آگاهی باشد. مدتی را صرف کارهایی کنید که از آن لذت می برید و فقط در لحظه خلاقیت باشید. هرچه دوست داشته باشید طراحی کنید، نقاشی کنید، بسازید یا عکس بگیرید. تمرین ذهن آگاهی می تواند خلاقیت را تشویق کند. وقتی در حال پیاده روی یا مدیتیشن هستید، ممکن است ایده های جدید راحت تر به سراغ شما بیایند.

 انجام فعالیت های ورزشی مورد علاقه

تمرکز در کارهای مورد علاقه، راحت ترین کار است. با یافتن فعالیتی که از آن لذت می برید، می توانید ذهن خود را به طور کامل درگیر کنید. اینها تنها عاداتی هستند که دریافته‌ایم برای افزایش تمرکز حواس مفید هستند. اما چیزهای مختلف برای افراد مختلف مؤثر است. وقتی متمرکز باشید و در زمان حال باشید، احساس می کنید کنترل جدیدی بر زندگی خود به دست آورده اید.

برای دریافت مشاوره رایگان چند تخصصی با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

 

منبع: Study finds brain areas involved in seeking information about bad possibilities, 11 June 2021

منفی گری با مغز ما چه می کند؟

کنترل شناختی : کلید نوروساینس برای رسیدن به اهداف بزرگ

 

9 راه برای هوشمند تر کردن مغزمان!

به این مقاله امتیاز دهید