07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

بد نیست که ناراحت باشید.

هیچ کس نمی خواهد به این فکر کند که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده اش به زندگی خود پایان دهد. موج دردی که به دنبال خودکشی یکی از عزیزان به وجود می آید می تواند غیرقابل تحمل به نظر برسد. افراد باید از خود بپرسند که آیا نشانه هایی وجود دارد که آنها از دست داده اند.

آنها ممکن است از خود بپرسند که آیا در آخرین باری که فردی را دیدند که افکار خودکشی خود را دنبال کرده بود، می توانستند کار متفاوتی انجام دهند. افراد اغلب باید با این احساس کنار بیایند که باید نشانه‌ها را می‌دیدند. مهم نیست چقدر پنهان و ظریف بوده‌اند.

علاوه بر این، عزیزان فردی که خودکشی کرده است، گاهی اوقات با این فکر مواجه می‌شوند که باید از آن دوست یا یکی از اعضای خانواده می‌پرسیدند که آیا حالشان خوب است یا خیر. احساس گناه برای اطرافیان می تواند قلب را بشکافد.

برخی از افراد ممکن است از این که یکی از دوستان یا اعضای خانواده فکر کند کاری انجام می دهند مانند آسیب رساندن به خود، عصبانی یا آزرده شوند. با این حال، برخی از مردم ممکن است از اینکه شخصی متوجه درد آنها شده و فریادهای ساکت آنها را برای کمک شنیده، راحت شوند.

اگر کسی فکر می‌کند که یکی از نزدیکانش در حال فکر کردن به آسیب جانی است، همیشه بهتر است  که از او بپرسید تا اینکه آرزو کند بعد از رفتن او چیزی گفته بودید.

چگونه افکار خودکشی را بشناسیم؟

وقتی کسی افکار خودکشی دارد، اغلب به درستی بیرون نمی آید و به کسی نمی گوید. در عوض، برخی از افراد ممکن است نکات ظریفی را مطرح کنند. گویی می خواهند کسی جلوی آنها را بگیرد. اگر هیچ کس راهنمایی های آنها را برای کمک تشخیص ندهد، تصور می کنند که هیچ کس به آنها اهمیتی نمی دهد. اگر آنها رفته باشند، هیچ کس متوجه آنها نخواهد شد.

هیچ کس نمی خواهد فکر کند که بعد از یک خودکشی، هیچ اشاره ای را از دست داده است. اگر بدانید به دنبال چه هستید، نکات ظریف برای کمک به راحتی قابل تشخیص است. افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، اغلب در مکالمه‌های معمولی نکاتی را مطرح می‌کنند. گاهی اوقات با بیان اینکه همه چیز «بهتر» یا «به زودی تمام می‌شود».

آنها ممکن است شوخی های سنگینی در مورد مرگ بسازند و بخندند. دیگران ممکن است چیزهای گرانبهایی را به شما بدهند. یا به عنوان راهی برای خداحافظی بدون کلام، تعریف و تمجیدهای بیشتری ارائه کنند. برخی از افرادی که به خودکشی فکر می کنند در مورد احساس ناامیدی یا اینکه باری بر دوش دوستان و خانواده خود هستند صحبت می کنند.

این افراد اغلب از بی هدفی یا عدم جهت گیری در زندگی خود صحبت می کنند. به طور مشابه، ممکن است احساس گناه یا شرمندگی را ابراز کنند. اغلب به خاطر چیزی که نمی توانند کنترل کنند. آنها ممکن است با افزایش مصرف مواد مخدر یا الکل خود درمانی کنند. نزدیکان این افراد ممکن است متوجه نوسانات خلقی شدید و انتخاب های بی پروایشان شوند.

افسانه ها در مورد خودکشی

یک افسانه رایج این است که وقتی فردی تصمیم به خودکشی می گیرد، تغییری در ذهنش ایجاد نمی شود. این به سادگی درست نیست. در واقع این طرز تفکر خطرناک و بی فایده است. اگر فردی به خودکشی فکر می‌کند، احتمالاً به دنبال کسی است که به او دلیلی برای ادامه کار بدهد. یا متوجه شود که حالش خوب نیست. در این صورت نکاتی را درباره مبارزات درونی‌اش اعلام می‌کند.

اکثر افرادی که با افکار خودکشی سر و کار دارند صد در صد به ایده پایان دادن به زندگی خود متعهد نیستند. خودکشی تبعیض قائل نیست. فقط به این دلیل که شخصی به نظر می رسد زندگی خوبی با خانواده ای عالی، خانه بزرگ، شغل خوب یا هر چیز دیگری دارد. همیشه به این معنی نیست که او خوشحال است. شرایط خوب مساوی یک گفتگوی داخلی سالم نیست. درگیر این افسانه نشوید که فقط افرادی که زندگی سخت یا اختلالات روانی دارند می توانند به خودکشی فکر کنند.

از آنها بخواهید

اگر کسی معتقد است که یکی از نزدیکان او افکار خودکشی دارد، باید از او بپرسد. بله، مستقیماً از آنها بپرسید که آیا به آسیب رساندن به خود فکر می کنند. به آنها اطمینان دهید که در منطقه ای عاری از قضاوت هستند. اگر پاسخ مثبت دادند، از آنها بپرسید که آیا برنامه ای دارند یا خیر.

اگر فرد برنامه ای ندارد، عزیزش باید بنشیند و با او صحبت کند. آنها مجبور نیستند مشاورشان باشند. فقط باید گوش کنند. آنها می توانند فضایی را برای فردی که در حال مبارزه است در نظر بگیرند تا اینقدر احساس تنهایی نکند. اگر فرد خودکشی برنامه ای دارد، از او بپرسید که برنامه اش چیست.

آنها ممکن است در مورد آن صحبت کنند یا نکنند. اما دانستن برنامه آنها می تواند به عزیزان کمک کند آنها را از موقعیت هایی که ممکن است بتوانند بر اساس آن عمل کنند دور نگه دارند. برای دوستان و خانواده آموزش ندیده می تواند سخت باشد که بدانند در این مواقع چه بگویند. اگر شخصی که به خودکشی فکر می کند مایل است با شخصی تلفنی صحبت کند، عزیزان می توانند او را به خط تلفن ملی پیشگیری از خودکشی که باز است راهنمایی دریافت کنند. در موقعیت های کمتر فوری، عزیزان می توانند به آنها کمک کنند تا یک مشاور حرفه ای پیدا کنند.

جمع بندی

مردم به دلایل زیادی به خودکشی فکر می کنند. صدمات کهنه، آسیب های گذشته یا ناامیدی کنونی باعث می شود که برخی افراد نتوانند شادی را در دنیای اطراف خود ببینند. این افراد ممکن است احساس کنند که از ترس برچسب زدن، سوء تفاهم یا ترحم نمی توانند به کسی درباره احساس خود بگویند.

انگهایی که برخی اطرافیان افرادی که دست به خودکشی می زنند یا اقدام به خودکشی می کنند ممکن است مانع از این شود که آنها متوجه شوند وقتی دوست یا عزیزی اشارات ظریفی را بیان می کند که فریاد کمک است. برخی از افراد ممکن است متوجه علائم شوند اما ندانند چگونه سؤالات درست بپرسند. یا حرف درستی را بزنند. اگر مشکوک هستید که فردی در زندگی شما افکار خودکشی دارد و مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، به او بگویید که اشکالی ندارد که برای کمک حرفه ای  از انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید.

منبع: How to Talk About Suicide | Achieve Medical Center

استرس، خودآزاری، خودکشی!

 

آیا می توان خودکشی را با فاکتورهای خونی تشخیص داد؟

به این مقاله امتیاز دهید