07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

اگر با اختلال پرخوری دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که تنها نیستید. اختلالات پرخوری می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن، قومیت، پیشینه یا جنسیت تحت تاثیر قرار دهد. مبارزه با اختلال پرخوری چیزی خجالت آور نیست. خبر خوب این است که کمک در دسترس است و شما مجبور نیستید با این نوع درد به زندگی ادامه دهید.

درک علائم اختلال پرخوری و شناسایی انواع مختلف آن ضروری است تا بتوانید اختلال  خود را در زمان وقوع آن تشخیص دهید و بدانید که از کجا شروع کنید و کمک بگیرید.

چرا اختلالات پرخوری رخ می دهد؟

عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث شود یک فرد دچار اختلال پرخوری شود. برخی از عوامل رایج عبارتند از:

  • سطح بالایی از استرس را تجربه می کند
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن در مورد وزن یا ظاهر خود
  • مبارزه با یک اختلال سلامت روان تشخیص داده نشده مانند اضطراب، افسردگی، یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • تلاش برای پیروی از برنامه های رژیم غذایی محدود
  • داشتن سابقه خانوادگی
  • اختلالات پرخوری

نشانه های اختلال پرخوری

اگر مطمئن نیستید که آیا با اختلال پرخوری دست و پنجه نرم می کنید، به عادات روزانه و احساسات مرتبط با غذا خوردن نگاهی بیندازید. اگر معمولاً هر یک از پرچم‌های قرمز زیر را نشان می‌دهید، ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشید.

  • اغلب از وعده های غذایی حذف می شود
  • با وسواس هر کالری دریافتی را بشمارید
  • عدم تمایل به غذا خوردن در حضور دیگران
  • استفاده از برخی مکمل ها یا ملین ها برای تسریع کاهش وزن
  • احساس گناه بعد از غذا خوردن
  • خوردن بیش از حد
  • فقط برای پاکسازی عمدی در طول روز بارها به انعکاس خود نگاه کنید.
  • معمولاً در مورد وزن و ظاهر خود فکر یا ابراز افکار منفی می کنید.
  • افراط در خوردن فقط برای اینکه بعدا احساس شرم یا انزجار کنید.
  • پنهان کردن شواهد
  • مصرف مواد غذایی
  •  نیاز شدید به کنترل چیزی در زندگی تان
  • ورزش بیش از حد

انواع مختلف اختلالات پرخوری

انواع مختلفی از اختلالات پرخوری وجود دارد و علائم مختلفی در ارتباط با هر یک وجود دارد. در زیر توضیحاتی در مورد سه نوع رایج ارائه شده است.

بی اشتهایی عصبی

این یکی از شایع ترین انواع اختلالات پرخوری است. می تواند منجر به عواقب بسیار جدی برای سلامتی شود و حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً از ظاهر خود رنج می برند و برای کاهش وزن تلاش زیادی می کنند.

در بسیاری از موارد، آنها با وسواس زیادی مصرف غذای خود را محدود می کنند. وعده های غذایی خود را حذف می کنند و بیش از حد ورزش می کنند. آنها ممکن است نیاز شدید به کنترل وزن خود را احساس کنند. حتی ممکن است از مکمل ها یا ملین ها استفاده کنند تا مطمئن شوند که در سریع ترین زمان ممکن وزن کم می کنند یا از افزایش وزن جلوگیری می کنند. این مورد می تواند منجر به کاهش شدید وزن آنها شود. درنتیجه آنها شروع به تجربه مشکلات سلامتی مانند کم آبی، پوکی استخوان، کاهش متابولیسم، کم خونی و ضعف عضلانی کنند.

پرخوری عصبی

مشابه بی اشتهایی، فردی که با پرخوری عصبی دست و پنجه نرم می کند، اغلب به شدت به وزن و شکل بدن خود وسواس دارد. آنها ممکن است بدن خود را به شکلی تحریف شده ببینند. همچنین معتقد باشند که اضافه وزن دارند در حالی که واقعاً اینطور نیستند. آنها اغلب از خود انتقاد می کنند و از وزن خود خجالت می کشند.

فردی که این بیماری را دارد پس از خوردن غذا برای جلوگیری از افزایش وزن، پاکسازی می‌کند. عمداً خودش را مجبور به استفراغ می‌کند. این ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذایی معمولی یا بعد از پرخوری انجام شود. پرخوری زمانی اتفاق می افتد که فردی مقدار غذای بیش از حد متوسط را خیلی سریع می خورد. این اغلب با احساس گناه یا شرم همراه با پاکسازی یا ورزش بیش از حد همراه است. می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مشابهی مانند بی‌اشتهایی شود. با نگرانی اضافه آسیب‌دیدگی معده، مری یا گلو در اثر پاک‌سازی همراه است.

اختلال پرخوری

فردی که با اختلال پرخوری دست و پنجه نرم می کند، مقدار زیادی غذا می خورد. معمولاً آنها خیلی سریع غذای بیشتری از آنچه در ابتدا در نظر داشتند می خورند. اغلب فردی که به تازگی یک جلسه پرخوری داشته است، از خود بسیار احساس گناه و شرم می کند. حتی ممکن است شواهدی مبنی بر میزان خوردن خود از دیگران پنهان کنند. تفاوت بین این اختلال و پرخوری عصبی در این است که فردی که دارای اختلال پرخوری است، یک جلسه پرخوری را با پاکسازی یا ورزش زیاد دنبال نمی کند.

درمان اختلال پرخوری

اگر با اختلال پرخوری دست و پنجه نرم می کنید، اولین قدم شما این است که با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند یک ارزیابی به شما ارائه دهند و تعیین کنند که کدام دوره درمانی به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

آنها عوامل مختلفی را بررسی می کنند. مانند اینکه آیا شما سابقه خانوادگی اختلالات خوردن یا یک بیماری سلامت روانی تشخیص داده نشده دارید یا خیر. احتمالاً یک معاینه فیزیکی خواهید داشت. سپس به یک مشاور متخصص در درمان اختلالات خوردن ارجاع داده می شوید. این مشاور به شما کمک می کند تا دلایل اصلی اختلال خوردن خود را شناسایی کرده و با احساسات مختلفی که ممکن است در مورد وزن خود با آنها دست و پنجه نرم می کنید، مقابله کنید. همچنین ممکن است با یک متخصص تغذیه همکاری کنید تا رژیم غذایی خود را به حالت اولیه بازگردانید.

اختلالات پرخوری بسیار رایج است

می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، پیشینه، یا قومیت تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که بسیاری از عوامل ممکن است باعث شود که یک فرد دچار اختلال خوردن شود. برخی از دلایل رایج عبارتند از استرس زیاد، قلدری یا رنج بردن از یک وضعیت سلامت روان، به خصوص اگر تشخیص داده نشده باشد.

در حالی که اختلالات خوردن بر روی افراد متفاوت تأثیر می گذارد. برخی از علائم رایج وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. آنها شامل کالری شماری وسواس گونه، ورزش بیش از حد، احساس گناه بعد از غذا خوردن، حذف وعده های غذایی و پاکسازی بعد از غذا خوردن هستند.

انواع مختلفی از اختلالات خوردن وجود دارد که برخی از رایج ترین آنها بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است. اگر با اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید و کمک در دسترس است. بخش بزرگی از جستجوی درمان، شناسایی علت اصلی اختلال شما است. در انستیتو سلامت مغز دانا می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید.

منبع: How to Reach Out for Help if You Have an Eating Disorder | Achieve Medical Center

آمار تکان دهنده بی اشتهایی عصبی (آنورکسیا) در کودکان

انواع اختلالات غذا خوردن مانند بی اشتهایی عصبی و علل آن ها

به این مقاله امتیاز دهید