07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا مواد مختلف نقاشی در نحوه نقاشی کردن کودکان تأثیر می گذارد؟ چگونه ممکن است تمرکز و انگیزه کودکان را برای یادگیری افزایش دهیم، ضمن اینکه خلاقیت آنها را نیز بهبود می بخشیم؟ محققان با تمرکز بر این سؤالات مهم و اساسی، در انستیتوی علوم و فناوری پیشرفته ژاپن (JAIST) به تازگی یک مطالعه گسترده را با بیش از 650 کودک بررسی کرده اند و بینشی از بهبود آموزش هنرهای زیبا برای کودکان را نشان می دهند.

 

بسته به ژانرها، سبک ها و حتی دوره های هنری، مواد مورد استفاده برای ایجاد نقاشی بسیار متفاوت هستند. هنگامی که هنرمندان مایل به تولید نقاشی با جزئیات دقیق هستند، مواد ظریف، مانند کاغذ کرپ یا برس های ظریف، را استفاده می کنند. از طرف دیگر، مواد خشن تمایل به ایجاد خطوط خشن و انتزاعی تری دارند. همچنین تعامل پیچیده و ظریف در ترکیب این مواد، بیان متنوع و ظریف تری را در یک اثر هنری یا نقاشی امکان پذیر می کند.

محققان Lan Yu و Yukari Nagai تأیید می کنند که کودکان تمایل دارند هنگام نقاشی از مواد نسبتاً کمی استفاده کنند، که بیشتر آنها برای نمایش جزئیات ظریف، مانند قلم های آبرنگ و مدادهای رنگی مناسب هستند. این لوازم ممکن است مواردی باشد که به دلایل راحتی، هزینه و … در کلاس اول دبستان انتخاب شوند. با این وجود، این نوع مواد بیشتر در سبک های واقعی و هنری با جزئیات مورد استفاده قرار می گیرند – و در واقع، کودکانی که از این مواد استفاده می کنند، تمایل دارند در چنین سبک های هنری کار کنند.

 

 

کودکان غالباً مواد و روش های مختلف را برای نقاشی با یکدیگر ترکیب نمی کنند و نتایج این مطالعه نشان می دهد که کودکان احساس می کنند انجام چنین کاری دشوار است. وقتی مواد و روش های مختلف با یکدیگر ترکیب می شوند، ضخامت و رنگ خطوط ناهموار ایجاد می شود و نقاشی نهایی بدتر از آنچه انتظار می رفت ایجاد می شود.

با وجود رضایتی که کودکان و در واقع معلمان ممکن است با مواد نقاشی راحت خود احساس کنند، محدود کردن مواد و روش های مختلف استفاده شده برای خلق آثار هنری، به نظر می رسد منجر به عدم تمایل در فرزندان شود که به نوبه خود فرصت رشد را از آن ها می گیرد.

این مطالعه نگرانی هایی را ایجاد می کند که استفاده از ابزارهایی که دانش آموزان در نقاشی کشیدن همیشه از آنها استفاده کرده اند یا اجتناب از ترکیب ابزارهایی که با آنها آشنا هستند، ممکن است بهترین نتیجه را نداشته باشد. خوشبختانه، افراد در این مطالعه نگرش مثبتی نسبت به امتحان کردن روش های جدید نشان دادند و این نشان می دهد که احتمالاً تکنیک های آموزش شامل مواد و روش های جدید پذیرفته می شود. در حقیقت، معرفی مواد جدید در آموزش هنرها در کودکان ممکن است نتایج مثبتی را به بار آورد.

محققان توصیه هایی را به مربیان فعال در حوضه هنرهای زیبا برای کودکان، ارائه می دهند. براساس این مطالعه، معرفی مواد جدید باعث می شود تا ترکیبی از مهارت های کودکان در نقاشی کشیدن گسترش یابد و این امر به آنها کمک می کند تا نه تنها جلوه های بصری نقاشی های خود را بهبود بخشند، بلکه بتوانند آگاهی خلاقانه خود را نیز گسترش دهند. فرایند ترکیب مواد رنگ آمیزی مختلف، خلاقیت کودکان را گسترش می دهد و همچنین می تواند انگیزه آنها را بهبود بخشد و توانایی توجه به یادگیری، مهارتی که در داخل و خارج از کلاس دبستان بسیار مهم است، را افزایش دهد. سرانجام، کودکان باید نه تنها در کاربرد و استفاده از مواد و روش های مختلف جدید، بلکه نحوه مدیریت و تمرین استفاده از روش های جایگزین جهت سازگاری با موقعیت های مختلف، آموزش داده شود.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

“Painting Practical Support: A Study about the Usage of Painting Materials in Children’s Painting Works”. by Lan Yu and Yukari Nagai.
Social Sciences

به این مقاله امتیاز دهید