07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

قلدری یک مسئله اصلی است که در کلاس های درس، راهروها، زمین های بازی، تیم های ورزشی و فضاهای آنلاین در سراسر کشور رخ می دهد. ممکن است از سنین پایین شروع شود. در تمام طول دوران دبیرستان و بعد از آن رخ دهد. همانطور که در بزرگسالی رشد می کنیم، یاد می گیریم که چگونه به طور مؤثری قلدری را برطرف کنیم. با این حال، برای کودکان و نوجوانانی که هنوز نمی دانند چگونه از خود دفاع کنند، قلدری می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. این مورد می تواند منجر به کاهش عزت نفس و حتی اختلالات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی شود. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چگونه علائمی که نشان می دهد کودک مورد آزار و اذیت قرار می گیرد تشخیص دهید و به آنها کمک لازم را ارائه دهید.

شناخت نشانه هایی که نشان می دهد کودک مورد آزار و اذیت قرار می گیرد

در یک دنیای عالی، یک کودک به سراغ یک بزرگسال می آید و به او می گوید که مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. متأسفانه اغلب اینطور نیست. یک کودک ممکن است خجالت بکشد. یا بترسد که اگر یک بزرگسال مداخله کند، قلدری بدتر شود. آنها حتی ممکن است متوجه نباشند که آنچه را که تجربه می کنند قلدری تلقی می شود. درواقع چیزی بیش از تمسخر بی ضرر است.

در حالی که هر کودک ممکن است به طور متفاوتی با قلدری کنار بیاید.

برخی از رایج ترین علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • نمی‌خواهد به مدرسه برود
  • کناره گیری از دیگران
  • تغییرات در اشتها
  • تغییر در الگوی خواب
  • داشتن بریدگی یا کبودی غیرقابل توضیح
  • با وسایل آسیب دیده  یا گرسنه به خانه می آید
  •  صبح ها قبل از مدرسه احساس بیماری می کند
  •  تهاجمی شدن یا رفتار پرخاش گرانه در خانه
  • عملکرد ضعیف ناگهانی در مدرسه
  • نمی خواهد در مورد آنچه در حال رخ دادن است صحبت کند

چگونه با کودکی که فکر می کنید مورد آزار و اذیت قرار می گیرد صحبت کنید؟

ممکن است مشکوک باشید که کودک یا کودکی که تحت مراقبت شما قرار دارد مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با آنها گفتگوی صادقانه داشته باشید. آنها را تشویق کنید تا درباره آنچه که تجربه می کنند صحبت کنند. مهم است که آرام بمانید. از احساساتی شدن خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که از زبان مناسب سن خود استفاده می کنید. اطمینان حاصل کنید که این مکالمه در یک منطقه آرام و خصوصی برگزار می شود. کودک احساس امنیت و راحتی کند.

برخی از سوالات مهمی که می توانید از کودک بپرسید که می تواند او را تشویق به اشتراک گذاری کند عبارتند از:
  • در طول روز مدرسه با چه کسی بازی می کردید؟
  • آیا قسمت هایی از روز مدرسه شما وجود دارد که دوست ندارید؟
  • بچه های مدرسه شما را در بازی های خود درگیر می کنند؟
  • کسی هست که در مدرسه با شما بد باشد؟
  • کسی عمداً با شما بدی کرده است؟
اگر فرزند شما بزرگتر است، سؤالات شما ممکن است بیشتر شبیه به این باشد:
  • آیا کسی در مدرسه هست که شما را زیاد اذیت یا مسخره کند؟
  • مردم هرگز با استفاده از رسانه های اجتماعی به شما یا در مورد شما چیزهای بدی می گویند؟
  • کسی هست که عمداً باعث استرس یا خجالت شما شود؟

به آنها اطمینان دهید که هر چه دارند بگویند. شما آنها را باور دارید. از آنها حمایت می کنید. وقتی فرزندتان با شما صحبت کرد، از او به خاطر صادق بودن با شما تشکر کنید. به او بگویید که هر کاری که لازم باشد برای کمک به او انجام خواهید داد.

رسیدگی به قلدری

اگر تشخیص داده اید که فرزندتان مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، قدم بعدی این است که موضوع را به مقامات مربوطه گزارش دهید. این می تواند معلم، مربی، مشاور مدرسه یا حتی والدین کودک قلدر باشد. اطمینان حاصل کنید که آنچه را که اتفاق می‌افتد تا حد امکان با جزئیات بیشتر در میان بگذارید. در هفته‌های بعد دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که این موضوع واقعاً بررسی شده است. یا موضوع فراموش نشده باشد.

اگر نگران این هستید که فرزندتان به خاطر صحبت کردن با مقامات، با خشم فزاینده قلدر مواجه شود، می‌توانید درخواست کنید که نام کودکی که شکایت را ارائه کرده است محرمانه بماند. مطمئن شوید. مراقب فرزندتان و وضعیت روانی او باشید. از اینکه با او تماس بگیرید و بپرسید که آیا وضعیت بهتر شده است یا اینکه قلدری هنوز ادامه دارد نترسید.

کمک به جلوگیری از قلدری

کارهایی وجود دارد که هر والدینی می تواند انجام دهد تا از وقوع قلدری جلوگیری کند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • به کودک خود در مورد اینکه قلدری چیست و چگونه علائم آن را تشخیص دهد آموزش دهید. به کودک خود بیاموزید که در صورت مشاهده قلدری با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کند. با فراگیر بودن و رفتار محترمانه با همه به فرزندتان کمک کنید تا الگوی خوبی برای دیگران باشد. به فرزند خود اطلاع دهید که چگونه برخی از کودکان ظاهر، توانایی ها، نیازها و زمینه های متفاوتی دارند. این اشکالی ندارد. اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید. مطمئن شوید که ارزش خود را می داند.

جمع بندی

قلدری یک مشکل رایج است. اغلب از سنین پایین شروع می شود. هر کودکی به دلیل ترس از اینکه در صورت مداخله یک بزرگسال ممکن است اتفاقی بیفتد، به والدین خود در مورد قلدری اعتماد نمی کند. اگر به قلدری توجه نشود، می تواند منجر به اعتماد به نفس پایین و مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی شود.

به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانید علائم رایج قلدری در کودک و نحوه برخورد با آن را بشناسید. برخی از رایج ترین علائم عبارتند از عدم تمایل به رفتن به مدرسه. احساس بیماری در صبح ها و کناره گیری از دوستان و اعضای خانواده. اگر فکر می‌کنید فرزندتان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، گفتگو کنید. او را تشویق کنید که حرفش را بگوید. سپس با مراجع لازم صحبت کنید و به موضوع رسیدگی کنید. در انستیتو سلامت مغز دانا می‌توانیم به شما کمک کنیم تا به اوج سلامت روانی برسید.

منبع: How to Help a Child Who Is Being Bullied | Achieve Medical Center

اختلال رفتاری یا اختلال سلوک چیست؟

شرایط بحث برانگیز اختلال پردازش حسی!

 

به این مقاله امتیاز دهید