07136476172 - 09172030360 [email protected]

“Déjà vu” یا دژاووه، احساس عجیبی را توصیف می کند که شما قبلاً چیزی را تجربه کرده اید. حتی زمانی که می دانید هرگز تجربه نکرده اید.

تصور کنید که برای اولین بار به پارو زدن می روید. اما شما هرگز چنین کاری را انجام نداده اید. اما ناگهان خاطره ای متمایز از انجام همان حرکات بازو، در زیر همان آسمان آبی، با همان امواجی که به پاهای شما می چرخند، دارید.

یا شاید برای اولین بار در حال کاوش در یک شهر جدید هستید و به یکباره احساس می کنید که قبلاً دقیقاً در آن مسیر درختکاری شده قدم زده اید.

ممکن است کمی سرگردان شوید و تعجب کنید که چه خبر است. به خصوص اگر برای اولین بار دژاوو را تجربه می کنید.

اغلب جای نگرانی نیست. اگرچه دژاوو می تواند همراهی کند تشنج در افراد مبتلا به صرع لوب گیجگاهی، همچنین در افراد بدون هیچ مشکلی برای سلامتی رخ می دهد.

هیچ شواهد قطعی در مورد میزان رایج بودن آن وجود ندارد. اما برآوردهای متفاوت نشان می‌دهد که بین 60 تا 80 درصد جمعیت این پدیده را تجربه می‌کنند.

در حالی که دژاوو نسبتاً رایج است، به خصوص در میان بزرگسالان جوان ، متخصصان علت واحدی را شناسایی نکرده اند.

با این حال، کارشناسان چند نظریه در مورد محتمل ترین علل زمینه ای دارند.

بنابراین، چه چیزی باعث دژاوو می شود؟

محققان نمی‌توانند به راحتی دژاوو را مطالعه کنند. تا حدی به این دلیل که بدون هشدار و اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که نگرانی‌های اساسی سلامتی که ممکن است نقشی داشته باشد، رخ می‌دهد.

علاوه بر این، تجربه‌های دژاوو به همان سرعتی که شروع می‌شوند به پایان می‌رسند. این حس ممکن است آنقدر زودگذر باشد که اگر چیز زیادی در مورد دژاوو ندانید. ممکن است حتی متوجه نباشید که چه اتفاقی افتاده است.

ممکن است کمی احساس بی قراری کنید اما به سرعت این تجربه را کنار بگذارید.

کارشناسان چندین علت مختلف دژاوو را پیشنهاد می کنند. بیشتر موافق هستند که احتمالاً به نوعی به حافظه مربوط می شود. در زیر برخی از تئوری های پذیرفته شده بیشتر آورده شده است.

تقسیم ادراک

تئوری ادراک شکاف نشان می دهد که دژاوو زمانی اتفاق می افتد که شما چیزی را در دو زمان متفاوت ببینید.

اولین باری که چیزی را می بینید، ممکن است آن را از گوشه چشم خود بیرون بیاورید یا در حالی که حواس شما پرت شده است.

مغز شما می تواند شروع به تشکیل حافظه از آنچه می بینید، حتی با مقدار محدود اطلاعاتی که از یک نگاه کوتاه و ناقص به دست می آورید، کند. بنابراین، ممکن است در واقع بیش از آنچه که تصور می کنید، جذب کنید.

اگر اولین دید شما از چیزی، مانند منظره ای از دامنه تپه، توجه کامل شما را به خود جلب نکرد، ممکن است باور کنید که برای اولین بار است که آن را می بینید.

اما مغز شما ادراک قبلی را به یاد می آورد، حتی اگر از آنچه مشاهده می کردید آگاهی کامل نداشته باشید. بنابراین، شما دژاوو را تجربه می کنید.

به عبارت دیگر، از آنجایی که شما در اولین باری که تجربه وارد ادراک شما شد، توجه کامل خود را به آن معطوف نکردید، احساس می‌کنید که دو رویداد متفاوت هستند. اما این در واقع فقط یک برداشت مداوم از همان رویداد است.

اختلالات جزئی مدار مغز

تئوری دیگری نشان می‌دهد که دژاوو زمانی اتفاق می‌افتد که مغز شما، اصطلاحاً دچار اشکال می‌شود. و یک نقص الکتریکی مختصر را تجربه می‌کند – شبیه به آنچه در طول تشنج صرع اتفاق می‌افتد .

به عبارت دیگر، زمانی که بخشی از مغز که رویدادهای کنونی را ردیابی می کند. و بخشی از مغز شما که خاطرات را به خاطر می آورد، هر دو فعال باشند، می تواند به عنوان نوعی اختلاط رخ دهد.

مغز شما به اشتباه آنچه را که در زمان حال اتفاق می‌افتد به عنوان یک خاطره یا چیزی که قبلاً اتفاق افتاده است، درک می‌کند.

این نوع اختلال عملکرد مغز معمولاً جای نگرانی نیست مگر اینکه به طور منظم اتفاق بیفتد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که نوع دیگری از اختلال در عملکرد مغز ممکن است باعث ایجاد دژاوو شود.

زمانی که مغز شما اطلاعات را جذب می کند، به طور کلی مسیر خاصی را از ذخیره سازی حافظه کوتاه مدت تا ذخیره سازی حافظه بلند مدت دنبال می کند. این تئوری پیشنهاد می‌کند که گاهی اوقات، حافظه‌های کوتاه‌مدت می‌توانند میانبری برای ذخیره‌سازی حافظه بلندمدت داشته باشند.

این می تواند به شما این حس را بدهد که انگار در حال بازیابی یک خاطره قدیمی هستید. نه چیزی که در ثانیه آخر اتفاق افتاده است.

نظریه دیگری توضیحی درباره پردازش تاخیری ارائه می دهد.

شما چیزی را مشاهده می کنید، اما اطلاعاتی که از طریق حواس خود دریافت می کنید در دو مسیر جداگانه به مغز شما منتقل می شود.

یکی از این مسیرها اطلاعات را کمی سریعتر از دیگری به مغز شما می رساند. این تاخیر ممکن است بسیار ناچیز باشد. زیرا زمان قابل اندازه گیری می گذرد. اما همچنان مغز شما را وادار می کند که این رویداد واحد را به عنوان دو تجربه متفاوت بخواند.

یادآوری حافظه

بسیاری از کارشناسان معتقدند دژاوو به نحوه پردازش و یادآوری خاطرات مربوط می شود.

تحقیقات انجام شده توسط آن کلیری، محقق دژاوو و استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی کلرادو، به حمایت از این نظریه کمک کرده است.

از طریق کارش، او شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد دژاوو می‌تواند در پاسخ به رویدادی اتفاق بیفتد. که شبیه چیزی است که شما تجربه کرده‌اید اما به خاطر نمی‌آورید.

شاید در کودکی اتفاق افتاده باشد یا به دلایل دیگری نمی توانید آن را به خاطر بیاورید.

حتی اگر نمی توانید به آن حافظه دسترسی پیدا کنید، مغز شما هنوز می داند که در موقعیت مشابهی قرار گرفته اید.

این فرآیند حافظه ضمنی منجر به احساس تا حدودی عجیب آشنایی می شود. اگر می‌توانستید خاطره مشابهی را به خاطر بیاورید، می‌توانید این دو را به هم مرتبط کنید. و احتمالاً اصلاً دژاوو را تجربه نمی‌کنید.

به گفته کلیری، این معمولاً اتفاق می‌افتد، وقتی صحنه خاصی را می‌بینید، مانند داخل یک ساختمان یا یک پانورامای طبیعی، بسیار شبیه به صحنه‌ای است که به خاطر نمی‌آورید.

او از این یافته برای بررسی ایده پیش‌بینی مرتبط با دژاوو در مطالعه‌ای در سال 2018 استفاده کرد.

شاید خودتان این را تجربه کرده باشید. بسیاری از مردم گزارش می‌دهند که تجارب دژاوو باعث می‌شود که بدانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

اما تحقیقات کلیری نشان می‌دهد که حتی اگر مطمئن باشید می‌توانید آنچه را که می‌خواهید ببینید یا تجربه کنید، پیش‌بینی کنید، معمولاً نمی‌توانید.

تحقیقات بیشتر ممکن است به توضیح بهتر این پدیده پیش‌بینی و به طور کلی دژاوو کمک کند.

این نظریه بر این ایده استوار است که افراد تمایل دارند وقتی با صحنه‌ای مواجه می‌شوند که شباهت‌هایی با چیزی که قبلاً دیده‌اند، احساس آشنایی داشته باشند.

 نمونه

در اینجا نمونه ای از آشنایی با گشتالت آورده شده است: اولین روز شما در کار جدید است. همانطور که وارد دفتر خود می شوید، بلافاصله از احساس بی نظیری که قبلا اینجا بوده اید غافلگیر می شوید.

چوب مایل به قرمز روی میز، تقویم منظره روی دیوار، گیاه در گوشه، نوری که از پنجره به داخل می ریزد – همه اینها برای شما فوق العاده آشنا به نظر می رسد.

اگر تا به حال وارد اتاقی شده‌اید که چیدمان و چیدمان مبلمان مشابهی دارد، به احتمال زیاد دژاوو را تجربه کرده‌اید. زیرا کمی از آن اتاق خاطره دارید اما نمی‌توانید آن را کاملاً قرار دهید.

در عوض، شما فقط احساس می کنید که دفتر جدید را قبلاً دیده اید، حتی اگر ندیده اید.

کلیری نیز این نظریه را بررسی کرد. او پژوهش  نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد مردم هنگام تماشای صحنه‌هایی شبیه به چیزهایی که قبلاً دیده‌اند اما به خاطر نمی‌آورند، اغلب دژاوو را تجربه می‌کنند.

توضیحات دیگر

مجموعه ای از توضیحات دیگر برای دژاوو نیز وجود دارد.

اینها شامل این باور است که دژاوو به نوعی تجربه روانی مربوط می شود. مانند یادآوری چیزی که در زندگی قبلی یا در خواب تجربه کرده اید.

باز نگه داشتن ذهن هرگز چیز بدی نیست، اما هیچ مدرکی برای حمایت از هر یک از این ایده ها وجود ندارد.

فرهنگ های مختلف نیز ممکن است این تجربه را به طرق مختلف توصیف کنند.

از آنجایی که “دژاوو” به معنای “از قبل دیده شده” در فرانسه است. نویسندگان یک مطالعه در سال 2015 به این فکر کردند که آیا تجربه فرانسوی این پدیده متفاوت خواهد بود. زیرا افرادی که فرانسوی صحبت می کنند نیز می توانند از این اصطلاح برای توصیف تجربه ملموس تر از دیدن چیزی استفاده کنند. .

یافته‌های آن‌ها هیچ دلیلی بر علل بالقوه دژاوو روشن نکرد. اما شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان فرانسوی در مطالعه تمایل داشتند دژاوو را بیشتر از شرکت‌کنندگان انگلیسی‌زبان آزاردهنده‌تر بدانند.

چه زمانی باید نگران بود

دژاوو اغلب علت جدی ندارد، اما می تواند درست قبل یا در حین تشنجات صرع رخ دهد.

بسیاری از افرادی که تشنج را تجربه می کنند، به سرعت متوجه می شوند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

اما تشنج کانونی، در حالی که شایع است، همیشه بلافاصله به عنوان تشنج قابل تشخیص نیست.

تشنج های کانونی فقط در یک قسمت از مغز شما شروع می شوند، اگرچه ممکن است گسترش پیدا کنند. آنها همچنین بسیار کوتاه هستند. آنها می توانند یک یا دو دقیقه طول بکشند، اما می توانند تنها پس از چند ثانیه به پایان برسند.

شما هوشیاری خود را از دست نخواهید داد و ممکن است از محیط اطراف خود آگاهی کامل داشته باشید. اما ممکن است نتوانید واکنش نشان دهید یا پاسخ دهید. بنابراین افراد دیگر ممکن است تصور کنند که شما در حال غرق شدن در فضا هستید یا به فضا خیره شده اید.

دژاوو معمولا قبل از تشنج کانونی اتفاق می افتد. همچنین ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید، مانند:

  • پرش یا از دست دادن کنترل عضلانی
  • اختلالات حسی یا توهم، از جمله چشیدن، بوییدن، شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند
  • حرکات غیر ارادی مکرر، مانند پلک زدن یا غرغر کردن
  • عجله ای از احساسات که نمی توانید توضیح دهید

دژاوو می تواند یکی از علائم زوال عقل باشد.

زوال عقل جدی است، بنابراین بهتر است فوراً در مورد علائمی که در خود یا یکی از نزدیکان خود دارید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

نتیجه گیری

دژاوو آن احساس عجیبی را توصیف می کند که قبلاً چیزی را تجربه کرده اید. حتی زمانی که می دانید هرگز تجربه نکرده اید.

کارشناسان عموماً موافقند که این پدیده احتمالاً به نوعی با حافظه مرتبط است. بنابراین، اگر دژاوو دارید، ممکن است قبلاً یک رویداد مشابه را تجربه کرده باشید. شما فقط نمی توانید آن را به خاطر بسپارید.

اگر هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد، احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد آن ندارید. اما اگر خسته یا تحت استرس زیاد هستید، می توانید آن را بیشتر متوجه شوید.

اگر تا حدودی برای شما یک تجربه عادی شده است و علائم مرتبط با تشنج را ندارید، انجام اقداماتی برای کاهش استرس و استراحت بیشتر ممکن است کمک کند.

واحد ارزیابی و تشخیص

درست غذا خوردن برای سلامت مغز ضروری است

بیماری هانتینگتون : تجزیه تدریجی سلول های عصبی مغز

 

به این مقاله امتیاز دهید