07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

پس از دو سال نگرانی، انزوا و عدم اطمینان ناشی از بیماری همه گیر، بسیاری از افراد متوجه می شوند که “چیزی خاموش است”. ممکن است احساس کنید نمی خواهید در کنار دوستان یا خانواده خود باشید. یا نمی خواهید کارهایی را انجام دهید که قبلاً از آنها لذت می بردید. این نیست که کسی شما را ناراحت کند یا آن چیزها دیگر خوب نیستند. فقط احساس می کنید نمی توانید این کار را انجام دهید. این افراد دچار مشکلات سلامت روان هستند. 

از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گزارش داده است که مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی به طور مداوم افزایش یافته است. خواه هر اتفاقی که در دو سال گذشته رخ داده یک مشکل سلامت روان موجود را بدتر کرده باشد یا یک مشکل جدید ایجاد کند، کمک در دسترس است. منتظر نمانید تا مسائل از بین برود. یا به خودتان اجازه دهید باور کنید که می توانید به تنهایی همه چیز را حل کنید. بهترین زمان برای کمک گرفتن در مورد نگرانی های سلامت روان همین الان است.

علائم افسردگی و اضطراب

در حالی که ممکن است بدانید که صد در صد از نظر روحی و جسمی در حال تکاپو نیستید، ممکن است ندانید که احساساتی را که تجربه می کنید چه بنامید. بیماری روانی بی صداست. زیرا به آرامی به سراغ شما می آید. می تواند خود را در برنامه های روزمره و فرآیندهای فکری شما ادغام کند. چنان که به سختی متوجه می شوید که آنها به هنجار شما تبدیل شده اند.

اگر علائم بیماری روانی را تجربه می‌کنید، ممکن است آنقدر آهسته ظاهر شوند که متوجه پیشرفت آنها نشده باشید. اما می‌دانید که در خستگی، اندوه یا اضطراب غیرقابل توضیحی غرق شده‌اید که دو سال پیش وجود نداشت. آیا احساس غم، ناامیدی یا بی حالی دائمی را تجربه می کنید اما نمی توانید دلیل آن را توضیح دهید؟ شاید بدون هیچ دلیلی احساس عصبانیت، ناامیدی و یا تحریک پذیری کنید.

شاید متوجه شده باشید که در تمرکز روی کارها مشکل دارید. یا به نظر نمی رسد چیزهایی را که به تازگی خوانده اید یا به آنها گفته شده به خاطر بسپارید. آیا متوجه شده اید که همیشه احساس خستگی می کنید؟ ممکن است متوجه شوید که یا همیشه می‌خوابید یا اصلاً نمی‌خوابید. هیچ‌وقت یک رسانه شاد وجود ندارد. مهم نیست چقدر تلاش می کنید. نمی توانید یک الگوی خواب ثابت داشته باشید. یا خواب رضایت بخشی را تجربه کنید.

اگر هر یک از این علائم را داشتید، ممکن است افسردگی و یا اضطراب را تجربه کنید. وقتی اذعان می کنید که ممکن است مشکلی در زندگی شما وجود داشته باشد، می توانید اقداماتی را برای بهتر کردن مشکل انجام دهید.

شناخت مسئله اولین قدم است

اعتراف به اینکه مشکل سلامت روان دارید می تواند سخت باشد. ممکن است از این بترسید که مردم به شما نگاه کنند. یا با شما متفاوت رفتار کنند یا درباره شما قضاوت کنند. حتی ممکن است احساس کنید که اگر مشکل سلامت روان برای شما تشخیص داده شود، ممکن است با یک کمبود درک شده برچسب زده شوید.

فقط فکر کردن به اعتراف به اینکه در حال مبارزه هستید ممکن است باعث اضطراب شود. هیچ کدام از اینها مهم نیست. آنچه مهم است این است که شما چه احساسی نسبت به خودتان دارید. اگر چیزی را احساس کردید، با کسی که به او اعتماد دارید در مورد آنچه که می گذرانید صحبت کنید. این افسانه ها نباید واقعیت شما باشند. شما هنوز همان فردی هستید که همیشه بوده اید. شما در حال حاضر فقط یک فصل چالش برانگیز در زندگی خود دارید، و این اشکالی ندارد. کمک گرفتن نشانه ضعف نیست. بلکه نشانه شجاعت و قدرت درونی است. همه آنقدر شجاع نیستند که بگویند چیزی اشتباه است و کمک لازم است. هنگامی که تشخیص دادید که به کمک نیاز دارید، بهبودی می تواند آغاز شود.

درمان های رایج

بسیاری از موارد افسردگی و اضطراب را می توان با داروها کاهش داد. اینها می توانند به کاهش علائم کمک کنند و در بسیاری از موارد شروع به رفع مشکلات اساسی می کنند که باعث افسردگی یا اضطراب می شود.

با این حال، همه با مسیر دارویی راحت نیستند. خوشبختانه، جایگزین هایی وجود دارد که می توانند به همان اندازه موثر باشند. اگر در مورد داروهای خاص و اینکه چگونه عوارض جانبی آنها ممکن است زندگی شما را مختل کند نگران هستید، ارائه دهنده سلامت روان شما خوشحال خواهد شد که به سوالات شما پاسخ دهد.

همچنین می‌توانید در مورد درمان‌های جایگزین برای افسردگی و اضطراب که شامل دارو نیستند، با آنها صحبت کنید. از آنها بپرسید که چگونه تغذیه می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. می بینید برخی از درمان های تغذیه ای ممکن است به شما کمک کند یا خیر.

همیشه راه های سنتی تری مانند گفتار درمانی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. درمان‌های جایگزین مانند یوگا، مدیتیشن، ورزش، و تمرین تمرکز حواس نیز می‌توانند به کاهش علائم اختلالات سلامت روان کمک کنند. بدانید که حتی جزئی ترین گام ها برای سلامت روان شما صرف نظر از مسیری که انتخاب می کنید زمان و صبر می طلبد. به خود افتخار کنید که نیاز خود را به کمک تشخیص داده اید و برای یافتن راه حلی تلاش می کنید.

جمع بندی

درخواست کمک در زمانی که مشکلات سلامت روان را تجربه می کنید می تواند چالش برانگیز باشد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تلاش‌هایی برای حذف انگ سلامت روان وجود دارد. اما هنوز قضاوت و مفاهیم منفی مرتبط با بیماری روانی وجود دارد. هر چه افراد بیشتری بایستند و بگویند: “بیماری روانی اتفاق می افتد. من همان فرد هستم، می توانم کمک بگیرم و خوب می شوم”، الگوی بیماری روانی بیشتر می تواند تغییر کند.

همکاران انستیتو سلامت مغز دانا  درک می‌کنند که اعتراف به مشکلات روانی و دریافت کمک چقدر می‌تواند دشوار باشد. انستیتو سلامت مغز دانا می تواند پشتیبانی ارائه دهد. و یک برنامه درمانی را برای شما سفارشی کند تا به شما کمک کند یک بار دیگر لذت زندگی را پیدا کنید. نیازی نیست که افسردگی و اضطراب برای همیشه ادامه داشته باشند و همچنین لازم نیست شما را از داشتن بهترین زندگی بازدارند.

 

منبع: When to Ask for Mental Health Help | Achieve Medical Center

ارزیابی سلامت روان

چگونه حیوانات خانگی می توانند از سلامت روان شما حمایت کنند؟

 

به این مقاله امتیاز دهید