07136476172 - 09172030360 [email protected]

هنوز چیزهای زیادی در مورد خواب و اختلالات خوردن و ارتباط بین آنها ناشناخته است. فرایندهای ذهنی و جسمی مرتبط با خواب، تغذیه و سلامت روانی بسیار پیچیده هستند، بنابراین شناخت قطعی روابط آنها را با چالش مواجه می کند.

با این اوصاف، محققان ایده های متعددی برای تأثیر اختلالات خواب و اختلالات خوردن روی یکدیگر ارائه کرده اند:

  • اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب ممکن است به رابطه بین اختلالات خوردن و خواب کمک کند.
  • 42 تا 80 درصد از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری نیز دارای اختلال خلقی یا اضطرابی هستند. این شرایط سلامت روان، اغلب بر خواب تأثیر می گذارد و برعکس.
  • الگوهای مصرف غذا و مصرف مواد مغذی ممکن است بر کیفیت خواب و خواب آلودگی در روز تأثیر بگذارد.  سوء تغذیه در بی اشتهایی عصبی بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد، از جمله تولید مواد شیمیایی و هورمون هایی که خواب و بیداری را کنترل می کنند.

خواب و اختلالات خوردن

خواب مستقیماً در تولید طبیعی هورمون هایی که اشتها و گرسنگی را تنظیم می کنند دخیل است.  اختلال خواب ممکن است این سطوح هورمونی را از بین ببرد و رفتار غذا خوردن را تغییر دهد.

  • رفتارهای مرتبط با اختلالات خوردن، مانند پاکسازی یا ورزش بیش از حد، ممکن است تغییراتی در عادات خواب ایجاد کند یا مانع توانایی خوابیدن عادی شود.
  • از جمله اختلال در ریتم شبانه روزی می تواند منجر به سندرم خوردن شبانه شود و همچنین ممکن است با اختلالات غیرطبیعی در سایر اختلالات مرتبط باشد.

خواب و اختلالات خوردن

داروهایی که برای درمان اختلالات خوردن و بیماریهای روانی مرتبط تجویز می شوند ممکن است بر کمیت و کیفیت خواب تأثیر داشته باشند.

بسیاری از این عوامل می توانند در مورد هر فردی دخیل باشند، و تحقیقات بیشتری برای روشن شدن عناصر اصلی که ارتباط بین اختلالات خوردن و خواب را ایجاد می کند، مورد نیاز است.

اختلالات خواب که بر غذا خوردن تأثیر می گذارد

علاوه بر اختلالات خوردن که با خواب ارتباط دارد، برخی اختلالات خواب نیز بر غذا خوردن تأثیر می گذارد.

اختلال خوردن مرتبط با خواب شرایطی است که در آن فرد از تخت بلند می شود و در هنگام خواب غذا می خورد.

در این شرایط، فرد در وضعیتی شبیه به خواب باقی می ماند و از رفتار خود آگاه نیست. در نتیجه، آنها ممکن است غذای فاسد یا مواد خطرناک مصرف کنند.

از جمله اختلال خوردن مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب یا صحبت کردن در خواب، نوعی اختلال خواب غیرعادی است که به عنوان پاراسومنیا شناخته می شود.

اگرچه ممکن است با سندرم خوردن شبانه اشتباه گرفته شود، اما اختلال خوردن مرتبط با خواب با عدم آگاهی فرد هنگام غذا خوردن متمایز می شود.

سایر اختلالات خواب نیز ممکن است بر الگوهای خوردن تأثیر بگذارد. اختلالات مربوط به کم خوابی ممکن است هورمون های کنترل کننده اشتها را مختل کند.

درمان اختلالات غذا خوردن و خواب

برای افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند امید وجود دارد .انواع مختلف درمان می تواند علائم را کاهش داده یا حتی آنها را از بین ببرد، و اقدامات برای افزایش خواب ممکن است اثربخشی این درمان ها را افزایش دهد.

درمان:

خواب و اختلالات خوردن

 معمولاً توسط پزشک و/یا روانپزشک درمان اختلالات خوردن درمان اختلالات خوردن انجام می شود. درمان می تواند متناسب با شرایط بیمار باشد و ممکن است شامل یک یا چند رویکرد متفاوت باشد.

 مشاوره:

مشاوره اغلب عنصر اصلی درمان است. به عنوان مثال، درمان رفتاری شناختی (CBT) روشی است که به بررسی و جهت دهی مجدد تفکر منفی که می تواند منجر به رفتارهای ناخواسته شود، کمک می کند.

انواع دیگر رفتار درمانی می تواند شامل اعضای خانواده و ایجاد روال جدیدی باشد که عادات غذایی سالم تری را ترویج می کند.

همچنین ممکن است داروهایی تجویز شوند که می توانند به درمان علائم اختلالات روانی که اغلب با اختلالات خوردن بوجود می آیند، کمک کنند. کاهش افسردگی و/یا اضطراب از این طریق می تواند تأثیرات مثبتی بر شدت اختلالات خوردن داشته باشد.

افراد مبتلا به اختلالات خوردن همچنین می توانند از اعضای خانواده، دوستان و از طریق سازمان ها و گروه های حمایتی حمایت شوند.

برای بسیاری از بیماران، حمایت می تواند وجهه منفی اجتماعی مرتبط با اختلالات خوردن را کاهش دهد. و آنها را قادر سازد تا به طور موثرتری با این مشکل کنار بیایند یا به درمان آن بپردازند.

خواب و اختلالات خوردن

افراد مبتلا به اختلالات خوردن چگونه می توانند خواب خود را بهبود بخشند؟

از آنجا که خواب تقریباً در همه جنبه های سلامتی نقش اساسی دارد، تقریباً همیشه متعهد به داشتن خواب بهترهستیم.  برای افراد مبتلا به اختلالات خوردن، بهبود خواب ممکن است مزایای بیشتری از طریق تأثیر مثبت بر علائم آنها داشته باشد.

اولین قدم این است که مشکلات خواب را برای پزشک یا روانپزشک خود شرح دهید.  برخی از علائم می تواند نشانه ای از اختلال خواب اساسی باشد که می تواند مستقیماً برای افزایش خواب مورد توجه قرار گیرد.

گام دیگر برای به دست آوردن خواب بهتر ارتقاء بهداشت خواب است. این به معنی ایجاد عادات خواب سالم و طراحی اتاق خواب شما برای خواب با کیفیت بالا است

تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش نور درمانی در درمان سندرم خوردن شبانه لازم است. به همین دلیل، هر کسی که به این روش علاقه مند است باید قبل از شروع نور درمانی با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات صحبت کند.

چه ارتباطی بین خواب و اختلالات خوردن وجود دارد؟ (قسمت اول)

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

کیفیت خواب عامل تعیین کننده کیفیت بیداری است

 

به این مقاله امتیاز دهید